Skoda Enyaq iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Skoda Enyaq iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Wij testen de actieradius van de Skoda Enyaq iV 80 in de praktijk. De officiële range van de Enyaq iV met 77 kWh-accupakket is maar liefst 537 kilometer. Wat blijft daarvan over als je met 100 of 130 km/h over de snelweg rijdt?

Wat doen we met elke nieuwe elektrische auto? We houden een actieradiustest! Er zijn twee versies van de Skoda Enyaq iV: de ‘60’ met een netto accucapaciteit van 58 kWh (WLTP: 390 kilometer) en de ‘80’ met een bruikbare capaciteit van 77 kWh. Daarvoor vermeldt Skoda een range van 537 kilometer. Dat schept hoge verwachtingen!

Tijdens de testritten is het droog en helder, maar met ongeveer 8 graden Celsius nog wel fris. De route begint en eindigt op hetzelfde punt, om de invloed van wind en hoogteverschillen te elimineren. De 100 km/h-test bestaat uit twee metingen en daarvan nemen we het gemiddelde.

Skoda Enyaq iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Skoda Enyaq iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Skoda Enyaq iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Skoda Enyaq iV: actieradius bij 100 km/h

Bij 100 km/h heeft de Skoda Enyaq iV een gemiddeld stroomverbruik van 19,1 kWh/100 km. Zou je een volle batterij van 77 kWh helemaal leeg rijden, dan kom je 403 kilometer ver.

Dat betekent dat de elektrische Skoda even zuinig met stroom omspringt als de Polestar 2 en de Ford Mustang Mach-E. De Skoda wint het zelfs van de Volkswagen: de ID.4 doet 20,9 kWh/100 km, zodat zijn 77 kWh-batterij na 368 kilometer aan de lader moet.

Skoda Enyaq iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Skoda Enyaq iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Skoda Enyaq iV: actieradius bij 130 km/h

De laatste keer dat we naar Duitsland gingen voor de 130 km/h-test, was met de Mercedes EQA. Hij scoorde 26,6 kWh/100 km, de Polestar 2 nam genoegen met 25 kWh/100 km en de Ford Mustang Mach-E deed 28 kWh/100 km. De Volkswagen ID.4 klokte een vrij hoog stroomverbruik van 29,8 kWh/100 km.

En hoe bracht de Skoda Enyaq iV het er vanaf? Goed! Een keurige 26,2 kWh/100 km. Hierdoor komt de actieradius bij 130 km/h uit op 293 kilometer.

Skoda Enyaq iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Conclusie

De Skoda Enyaq iV valt in het segment van de grote elektrische suv’s. Als je bij de snellader naast de Polestar 2 staat, zie je duidelijk hoeveel hoger de Skoda wel niet is.

Met de kennis dat grote elektrische suv’s veel stroom verbruiken, weet de Enyaq iV 80 ons positief te verrassen. Hij is zelfs iets zuiniger dan de technisch gelijke Volkswagen ID.4. Overdag kom je op de snelweg 403 kilometer ver op een acculading stroom en voor de meeste automobilisten is dat genoeg.

De elektrische Skoda Enyaq iV rijd je voor een vast laag bedrag per maand via Skoda Private Lease.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties