Ford Mustang Mach-E: actieradius gemeten bij 130 en 100 km/h
540 kilometer is de officiële actieradius van de Ford Mustang Mach-E AWD met het grote 98,7 kWh-accupakket. Kom je echt zo ver als je met 100 of 130 km/h over de snelweg rijdt? Wij testen het stroomverbruik in de praktijk.
Onze Ford Mustang Mach-E AWD heeft een reusachtig accupakket van 98,7 kWh. Alleen de Audi E-Tron en Tesla Model X komen daarbij in de buurt (beide 95 kWh). Maar dat zijn allemaal bruto waarden, de Ford Mustang Mach-E heeft een nettocapaciteit van 88 kWh. Met dat getal rekenen we tijdens deze actieradiustest.
“Als de Mustang Mach-E in dit weer niet zuinig rijdt, dan doet-ie dat nooit.”
De goedkoopste Ford Mustang Mach-E met grote batterij kost 58.075 euro. Dat is de versie met achterwielaandrijving en een imposante actieradius van 610 kilometer. Wij testen de AWD-uitvoering met extra paardenkrachten, een rijbereik van 540 kilometer en een vanafprijs van 67.140 euro. Er is ook een goedkopere Mach-E met een kleiner accupakket van 75,7 kWh.
In vergelijking met de sneeuw en vrieskou van vorige week, zijn de weersomstandigheden subliem. Het is overdag 17 graden Celsius, droog en windstil. Als de Ford Mustang Mach-E in dit weer niet zuinig rijdt, dan doet-ie dat nooit.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
Ford Mustang Mach-E: actieradius bij 100 km/h
Het voorjaarsweer doet de Ford Mustang Mach-E AWD goed, want hij verbruikt maar 19 kWh/100 km. In combinatie met zo’n groot accupakket, komt dat neer op een 100 km/h-actieradius van 463 kilometer. Indrukwekkend.
Het stroomverbruik van de Mustang Mach-E komt overeen met dat van de Polestar 2. Beide zijn stoere, coupé-achtige suv’s met veel paardenkrachten. De Polestar 2 verbruikt in de zomer eveneens 19,0 kWh/100 km, maar komt niet verder dan 395 kilometer vanwege zijn accupakket van 'maar' 78 kWh.
Ford Mustang Mach-E: actieradius bij 130 km/h
Bij 130 km/h en 11 graden Celsius heeft de Mustang Mach-E AWD een actieradius van 314 kilometer. Het stroomverbruik stijgt 's avonds op de snelweg namelijk naar 28,0 kWh/100 km. Ford zet trouwens 'komma nul' in de verbruikscijfers, maar de Mach-E springt van 27,0 naar 28,0 en 29,0. Er is geen 28,3 kWh/100 km, om maar wat te noemen.
Op hoge snelheid is de Mustang Mach-E minder zuinig dan de Polestar 2 (25 kWh/100 km), maar de elektrische Volvo XC40 Recharge neemt met niet minder dan 32,9 kWh genoegen. Als je het zo bekijkt, doet de elektrische Ford het helemaal zo slecht nog niet.
Conclusie
De laatste tijd hebben we veel elektrische suv’s getest bij lage temperaturen. Dan zijn ze niet zuinig. Het is prettig om bij 100 km/h weer verbruikscijfers onder de 20 kWh/100 km te zien.
Ford Mustang Mach-E AWD verbruikt 19,0 kWh/100 km en houdt dat 463 kilometer vol, dankzij een reusachtig accupakket van 98,7 kWh. Het is dus niet moeilijk om een elektrische auto een grote actieradius te geven: lepel er simpelweg een grote batterij in en zorg ervoor dat het stroomverbruik enigszins binnen de perken blijft.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.