Eerste review Volkswagen Golf 8 (2020)
Na een lang voorspel hebben we eindelijk zelf kunnen rijden met de Volkswagen Golf 8. Hij kijkt een beetje boos, en het dashboard is drastisch veranderd. Toch wil ook de nieuwe Golf graag een allemansvriend blijven. We zijn benieuwd of dat gaat lukken.
Wat valt op aan de Volkswagen Golf 8 (2020)?
Aan de buitenkant is de Volkswagen Golf 8 nog steeds heel herkenbaar. Al zijn er zat details die hem van de Golf 7 onderscheiden. De ver naar voren doorgetrokken motorkap bijvoorbeeld, waardoor de Golf 8 er een beetje chagrijnig uitziet. Het scheelt de vierde of vijfde eigenaar in elk geval en investering een een setje booskijkers ... Let verder op de twee vouwen in de motorkap, de GTI-achtige lamellen in de ondergrille en de smal toelopende achterlichten. Maar verreweg het meest opvallend aan de nieuwe Golf 8 is het volledig gedigitaliseerde dashboard. Voorzien van het grote touchscreen (10,25 inch) kent het interieur geen fysieke knoppen meer. Dat oogt superstrak! Wil je het nog gelikter? Ga dan voor een Golf 8 met DSG-transmissie. Die heeft een joystick-achtig pookje à la Porsche 911. Nog zo'n futuristisch trekje: de Golf 8 is voorbereid op communicatie met andere auto's en infrastructurele hulpmiddelen. Car2X heet dat. Het is een belangrijke stap richting autonoom rijden en meer verkeersveiligheid. Anno nu heb je er echter nog bijzonder weinig aan.
Wat bevalt aan de Volkswagen Golf 8 (2020)?
Een Golf is een Golf is een Golf. Die wijsheid geldt al bijna 45 jaar en 35 miljoen exemplaren. Ook de Volkswagen Golf 8 doet maar weinig fout. De besturing is direct genoeg en het comfort is volwassen. Hoewel de Golf 8 een centimeter of 3 lager is dan de Golf 7, biedt het interieur voldoende plek aan vier personen en hun bagage. In Portugal reden wij onder meer met de Golf 1.5 eTSI. Daarvan deed vooral de aandrijflijn ons deugd. De e in de motoraanduiding staat voor het mild hybride-systeem. Daarbij zorgt een 48V accu onder de bijrijdersstoel in samenwerking met een startmotorgenerator voor extra zuinigheid, een zeer alert start-stopsysteem en zo nodig voor een toefje meer power (tot 50 Nm). Wie netjes rijdt, kan door veel te 'zeilen' en recupereren zomaar 1 op 20 rijden. Als je van opschieten houdt, kan de 150 pk sterke viercilinder zich van een heel andere kant laten zien. Dan is-ie lekker alert en speels. Volkswagen heeft ook een Golf 8 GTI beloofd, maar wij vinden de 1.5 eTSI lollig genoeg. Helaas is het mild hybride-systeem alleen leverbaar in combinatie met de DSG-bak. Ook geinig aan de Golf 8: je kunt allerlei persoonlijke instellingen opslaan; van stoel en spiegels, de veiligheidssystemen, de klimaatregeling, de geluidsinstallatie, et cetera. Als je de auto hebt uitgeleend, is het een kwestie van aanmelden, en al je favoriete standjes worden hersteld.
Wat bevalt niet aan de Volkswagen Golf 8 (2020)?
Ja, het nieuwe, volledig digitale en uitgebreid aan te passen dashboard ziet er prachtig uit. Toch vragen we ons af of iedereen hierop zit te wachten. Noem ons maar ouderwets, maar voor de temperatuurregeling hebben wij het liefst een echte knop in handen. Bij de Golf 8 moet je de temperatuur instellen via een slider onder het touchscreen (schuiven of drukken). Maar je kunt ook eerst de clima-sneltoets onder het scherm indrukken en dan via het touchscreen je voorkeuren aanpassen. Het werkt allemaal een tikje afleidend. Een derde mogelijkheid is via gesproken commando's. Roep: 'Hallo Volkswagen', zeg dat je het koud hebt en het systeem regelt de rest. In de praktijk kon de testauto ons op dit punt nog niet overtuigen. Een tegenvaller vonden we het vele harde plastic in het interieur. De onderkant van het dashboard, de tunnelconsole, boven op de achterportieren - overal kun je de nagel-op-schoolbord-huivering oproepen. Een ander Ali Baba-onderdeel is de stang om de motorkap open te houden. Voorheen gebruikte Volkswagen hiervoor nog keurige gasveren.
Wanneer komt de Volkswagen Golf 8 (2020) en wat is de prijs?
In Duitsland gaat een basis-Golf rond de 20.000 euro kosten. Die heeft een driecilinder eenlitermotor met 90 pk en een handgeschakelde zesbak. Daarboven komt een 1.0 TSI met 110 pk en de volgende stap is de viercilinder 1.5 TSI met 130 pk. Deze motorvarianten kun je vanaf half december in Nederland bestellen. Tegen die tijd zijn ook de Nederlandse prijzen bekend. Wil je liever een proefrit maken voordat je een koopcontract tekent, dan moet je wachten tot maart 2020. Pas dan staat de Volkswagen Golf 8 bij de dealer. De basisuitvoering heet kortweg 'Golf'. Het tweede uitrustingsniveau heet 'Life' en de meest luxe variant is de Style. Later dit jaar introduceert Volkswagen de R-Line en meerdere motorvarianten, De door ons gereden 1.5 eTSI wordt medio 2020 leverbaar. Verder staan er een GTI, een aardgasmotor (1.5 TGI, 130 pk) en twee plug-in hybrides (204 en 245 pk) in de planning. Dieselliefhebbers (hallo, zijn jullie er nog?!) kunnen kiezen uit twee tweeliter TDI's (115 en 150 pk).
Wat vind ikzelf van de Volkswagen Golf 8 (2020)?
Wat mij betreft heeft de nieuwe Volkswagen Golf twee gezichten. Hij oogt en rijdt als een oude bekende, alleen vergt het gedigitaliseerde interieur gewenning. Maar áls je daar eenmaal vriendjes mee bent, dan wil je waarschijnlijk niet anders meer. Een interessant aspect van de digitalisering van de Golf 8 is de flexibiliteit die je hebt bij aankoop van bepaalde (veiligheids)systemen. Mocht je die aanvankelijk nog onnodig of te duur vinden, maar krijg je achteraf spijt, dan kun je ze later alsnog online aanschaffen. Net als apps op je smartphone. De 1.5 eTSI (standaard met DSG) vinden we een aanrader. De 130 pk sterke TSI met handbak voldoet ook prima, maar rijdt minder enthousiasmerend.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.