Eerste review nieuwe Skoda Octavia (2020)
De nieuwe Skoda Octavia (2020) wordt 11 november onthuld. Tot die tijd moet je het doen met deze foto’s van gecamoufleerde testauto’s. Niet getreurd: wij reden zelf in deze kleurrijk bestickerde Octavia’s en delen onze ervaringen. Ook vertellen we hoe het productiemodel eruit gaat zien.
1. Wat is er opvallend aan de Skoda Octavia?
De nieuwe Skoda Octavia ziet er best stoer uit. Wij kunnen het weten, want na onze testrit met de bestickerde auto’s gingen alle telefoons in een kluis en werd het eindresultaat onthuld. We zien een stationwagon met veel scherpe lijnen en lekker fors 19-inch lichtmetaal. De grille doet denken aan die van de Skoda Scala. De veranderingen aan de achterkant zijn ingrijpend: het lijkt wel of de ontwerpers van Skoda zich voor de Octavia Combi hebben laten inspireren door de achterkant van de BMW 3-serie Touring.
“Na onze testrit gingen alle telefoons in een kluis en werd het eindresultaat onthuld.”
Het interieur ging ook op de schop. Het is een fijne plek om te zijn. Het hooggeplaatste touchscreen (van 8,25 of 10 inch) neemt een prominente rol in. Anders dan in de nieuwe Volkswagen Golf 8, zit het scherm niet ‘vast’ aan het digitale instrumentarium. Het nieuwe stuur van de Octavia is een prachtig ding - geloof ons. Het heeft twee spaken en glimmende draaiknoppen.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
2. Wat is er allemaal goed aan de Skoda Octavia?
De vierde generatie Octavia deelt veel techniek met de nieuwe Volkswagen Golf 8. Dat is een groot pluspunt, want de Golf staat bekend om zijn gebalanceerde rijgedrag. Rijden in de Skoda Octavia voelt dan ook als thuiskomen. Oneffenheden worden keurig weggefilterd en de lichte besturing maakt korte metten met scherpe bochten. Dankzij de goede geluidsisolatie is het aangenaam stil aan boord.
In de testauto’s met een handbak beweegt de schakelpook soepel door de verzetten. De DSG-automaat bedien je op zijn beurt met een kleine keuzeschakelaar. Niet langer is de grote keuzehendel mechanisch verbonden met de versnellingsbak. Voortaan is het systeem elektrisch (shift-by-wire) en dat gaf de ontwerpers de vrijheid om een mooie schakelaar te bedenken. Skoda komt ook met enkele nieuwe Simply Clever-oplossingen: een usb-poort bij de binnenspiegel voor je dashcam en een extra telefoonvakje op de achterkant van de voorstoelen.
3. Waarin is de Skoda Octavia geen uitblinker?
Onze kennismaking met de nieuwe Skoda Octavia was te kort om tegen nadelen aan te lopen. Wel hebben we onze twijfels over de nieuwe ‘swipebalk’ onder het 10-inch touchscreen. Je veegt met je wijsvinger naar rechts om het volume harder te zetten. Maak een knijpbeweging en de navigatiekaart zoomt uit. En andersom. Vooralsnog kun je er geen andere functies mee bedienen. Het voelt als een gimmick. Kies je voor het standaard 8,25-inch touchscreen, dan krijg je vertrouwde draaiknoppen.
4. Wanneer komt de Skoda Octavia en wat is zijn prijs?
Skoda onthult de nieuwe Octavia op 11 november en dan leren we ongetwijfeld meer over zijn verschijningsdatum. Hij staat in de zomer van 2020 bij de Skoda-dealer. We vingen op dat de Combi (stationwagon) eerst verschijnt, de hatchback volgt een paar weken later. We gaan uit van een basisprijs van circa 25.000 euro voor de Skoda Octavia 1.0 TSI met handbak. Dankzij de band met de Golf 8 beschikt de Octavia over mild-hybride techniek en verschijnen er twee plug-in hybrides: een zuinige met 204 pk en een sportieve met 245 pk. Daar hangt ongetwijfeld een steviger prijskaartje aan.
5. Wat vind ikzelf van de Skoda Octavia?
De ruime Octavia is altijd het ietwat anonieme broertje van de Golf geweest. Dat lijkt nu te veranderen. Het nieuwe design spreekt mij aan het interieur is er dankzij het vrijstaande touchscreen en fraaie tweespaaks stuur enorm op vooruit gegaan. Vanzelfsprekend is de ruimte op de achterbank en in de kofferbak weer riant - met meer beenruimte en liters (Combi: 640 liter, Hatchback: 600 liter) dan voorheen. Na deze positieve eerste kennismaking vraag ik me af waarom je nog zou upgraden naar een Golf. Ik voel een vergelijkende test aankomen ...
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.