BMW 8-serie Coupé beloont liefhebbers
Jarenlang werd BMW belaagd door liefhebbers die wilden weten wanneer er nou eindelijk weer ’ns een echte grote luxe sportcoupé zou komen. Met de M850i xDrive worden ze beloond voor het lange wachten.
De nieuwe 8-serie is de incarnatie van BMW." Zo omschrijft productmanager Carsten Gröber de 8-reeks. "Het is een volbloed sportwagen, die is ontwikkeld op het circuit." Bij veel BMW-liefhebbers zal dat als muziek in de oren klinken. Want ook al hadden ze keuze uit de messcherpe M2, M4 en M5, de vraag naar een comfortabele, luxueuze sportcoupé bleef tot nu onbeantwoord. "De nieuwe 8-serie gaat de strijd aan met de Porsche 911 en de Mercedes-AMG GT," licht Gröber toe.
8-serie Coupé imponeert
De nieuwe 8-serie is een imponerende verschijning. Met zijn lengte van 4,85 meter en breedte van 1,90 meter is hij al flink uit de kluiten gewassen. Door de bescheiden hoogte van 1,35 meter en de vloeiend aflopende daklijn wordt dat extra benadrukt. Het is een coupé volgens de klassieke betekenis van het woord, die het overige verkeer angst aanjaagt met zijn 'valse' led-koplampen en wijd opengesperde neusgaten. Aan de achterkant vallen de brede led-lampen en de volumineuze bumper met zijn gigantische stortkokers als uitlaten op. Standaard staat de M850i xDrive al op 20-inch wielen, met achter bredere banden dan aan de voorzijde, voor een nog betere grip in snelle bochten.
Opgeruimd interieur BMW M850i
Aan boord zorgen deftige materialen voor een sportief-zakelijke sfeer. Met het 12,3-inch tft-scherm neemt BMW afscheid van het klassieke instrumentarium met ronde klokken. Verbeteringen aan het gelauwerde iDrive-systeem maken de bediening via de druk- en draaiknoppen nog intuïtiever dan hij al was. Ook bij de bediening van de klimaatbeheersing is BMW een nieuwe richting in geslagen en hebben de conventionele draaiknoppen plaatsgemaakt voor druktoetsen. Als geheel maakt het interieur een zeer opgeruimde indruk, en aan het verbeterde iDrive-systeem ben je snel gewend.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Verlichte glasinleg keuzehendel
Omdat de gefortuneerde kopers van snelle, comfortabele sportcoupés doorgaans grote waarde hechten aan luxe en individualisering, biedt BMW tal van mogelijkheden om de sfeer aan boord van de BMW 8-serie geheel naar de eigen smaak aan te passen. Pulserende interieurverlichting, een keuzehendel voor de transmissie met verlichte glasinleg, een audiosysteem met een vermogen van 1375 watt of speciaal leer voor de bekleding, het interieur kan geheel worden omgevormd in een deftige lounge-omgeving – als je er maar voor betaalt.
Brede en comfortabele stoelen 8-serie Coupé
De standaard met leer beklede multicontourstoelen zijn in allerlei richtingen te verstellen – breed en comfortabel voor op de snelweg. Maar ook veel houvast op een bochtige weg en geschikt voor elk postuur. Voorin is de ruimte riant, de achterbank is geschikt voor kleine kinderen. Met een inhoud van 420 liter is de bagageruimte verrassend groot; het herbergt met gemak de weekendbagage van twee inzittenden.
Trossen los
En dan springt eindelijk het licht op groen. De volledig herziene, dubbel geblazen 4,4-liter V8 wek je door het indrukken van de startknop tot leven. Hij brult woest en het kost 'm geen enkele moeite om de 1815 kilo aan rijklare massa op snelheid te krijgen. Vind je het gek: de achtcilinder levert 530 pk en een koppel van 750 Nm! Ondersteund door het geweldige gebulder uit de grote uitlaatkokers, heb je in 3,7 seconden de honderd bereikt. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h.
Indrukwekkende bochtsnelheden
Nog indrukwekkender dan de acceleratie in rechte lijn, zijn de bochtsnelheden die de BMW M850i xDrive haalt. Op een bochtige plattelandsweg verandert de auto al met speels gemak van richting. En op een afgesloten circuit, wanneer alle trossen los kunnen, werpt de auto zich vol overgave in elke bochtsoort. De standaard vierwielbesturing laat de achterwielen tot een snelheid van 88 km/h (normaal: 72 km/h) tegen de stuurrichting van de voorwielen in bewegen. Zo draait de auto veel enthousiaster de bocht door dan je van zo'n omvangrijke auto zou verwachten. Door de combinatie van de volledig variabele xDrive-vierwielaandrijving en het elektronisch gestuurde sperdifferentieel, blijft de auto onder vrijwel alle omstandigheden zijn tractie behouden, en ligt hij zeer neutraal en veilig op de weg.
Ontspannen kilometers vreten
De actieve stabilisatoren beperken de bewegingen van de carrosserie tot een minimum, en het remsysteem van M Sport blijft ook na meerdere snelle rondjes op de limiet standvastig vertragen. De talrijke hulpmiddelen zorgen ervoor dat alles onder controle blijft. Nee, de M850i xDrive is geen lichtgewicht, maar het is ook nooit de intentie van de ontwerpers geweest er een straatlegale raceauto als de Porsche 911 GT2 RS van te maken. BMW's nieuwe sportcoupé moet vooral onder dagelijkse omstandigheden uitblinken. En dat gaat hem uitstekend af: vooral op de snelweg is het ontspannen kilometers vreten.
Diesel bijna 40 mille goedkoper
Naast de M850i xDrive, die ruim 171.000 euro kost, heeft de BMW-dealer de 840d xDrive in de showroom staan. Deze beschikt over een drieliter turbodiesel met 340 pk en 680 newtonmeter, die net als de benzinemotor voldoet aan de strengste Euro 6d Temp-emissienorm. Voor de 840d brengt BMW een bedrag van dik 134.000 euro in rekening. Maar daarmee is de 8-reeks nog niet compleet. De mooie cabriolet is inmiddels eveneens gepresenteerd en de vierdeurs BMW 8-serie Gran Coupé hebben we ook al gezien. En voor wie een M850i xDrive nog niet sportief genoeg is, hebben we goed nieuws: van alle drie de carrosserievarianten ligt een ultrakrachtige M8 in het verschiet.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.