Test BMW 3-serie
Kopers van een BMW 3-serie houden doorgaans van een lekker potje sturen. Maar BMW wil een breder publiek bereiken, en heeft de sportieve inslag van zijn grotere sedans daarom flink afgezwakt. Is de nieuwe BMW 3-serie een softie geworden?
In veertig jaar tijd zijn er meer dan 15 miljoen 3-series gefabriceerd. Daarmee is het de best verkopende BMW van allemaal. Blijkbaar is een sportief rijdende auto precies wat de klandizie wenst. Gelukkig hebben ze in München de verleiding kunnen weerstaan om in navolging van de nieuwe 5-serie het nadrukkelijk dynamische karakter van de Dreier af te zwakken. Sterker nog: de ontwerpers kregen de opdracht juist de best sturende middenklasser van dit moment te bouwen.
Nieuwe BMW 3-serie gaat terug naar de roots
Na de eerste meters met de nieuwe BMW 3-serie weet je al welke richting het opgaan: dit wordt een rit die je nog lang zal heugen. Je voelt hoe je zintuigen meteen de verbinding aangaan met het stuur, het gaspedaal en de remmen. De auto doet precies wat je in je hoofd hebt. Tenzij je het hebt over sportsedans als de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio of de Mercedes-AMG C 63, kennen we geen middenklasser die lekkerder stuurt dan de nieuwe 3-serie.
BMW's bedoelingen met deze generatie worden onderstreept door de optieprijslijst: naar zaken als luchtvering of vierwielbesturing kun je zoeken totdat je een ons weegt. Onderdelen die een ontkoppelend effect hebben op de rijbeleving, keren op deze 3-serie niet terug. In dit licht bezien doet de nieuwste 3 erg denken aan de eerste generaties, de E30 en E36.
“Gelukkig hebben ze in München de verleiding kunnen weerstaan om in navolging van de 5-serie het nadrukkelijk dynamische karakter van de Dreier af te zwakken.”
Geheel nieuwe constructie
BMW heeft alles uit de technische kast getrokken om zijn doelen te bereiken. De constructie van de carrosserie ging geheel op de schop, wat een 25 procent grotere torsiestijfheid heeft opgeleverd. Ook al is de auto 76 millimeter langer en 16 mm breder geworden, vergeleken met het vorige model is het gewicht van de kale carrosserie met 20 kilo omlaag gegaan. De motorkap en voorschermen zijn nu van aluminium gemaakt, en ook de bevestigingspunten van de veerpoten worden net als de motordragers vervaardigd van deze lichtere metaalsoort. Winst: 7,5 kilo.
Maar vanzelfsprekend wordt de toegevoegde dynamiek niet alleen bereikt door het afschudden van overbodig gewicht. Uiteraard is ook het onderstel in de ontwikkelingsfase uitgebreid onder de loep genomen. Er worden zogenaamde slagafhankelijke schokdempers toegepast, met extra hydraulische demping aan de voorzijde en compressiebegrenzing achter. De schokdempers verhinderen dat de auto op lange glooiingen gaat deinen, terwijl korte oneffenheden juist niet te stevig worden doorgegeven en de stuurprecisie niet in de weg staan.
BMW heeft bovendien gestreefd naar een verlaging van het zwaartepunten en een optimale gewichtsverdeling over de voor- en de achteras. Het resultaat: een besturing waarmee je kunt lezen en schrijven, en een wegligging die zowel comfortabel als uitdagend is. Tegen meerprijs kan de 3-serie worden geleverd met adaptieve schokdempers of met een verlaagd, sportiever afgestemd M Sport-onderstel.
BMW 320d: heilig geloof in de diesel
In tegenstelling tot de concurrentie uit Zweden en Japan, blijft BMW heilig geloven in de toekomst van de dieselmotor. De tweeliter dieselmotor met 190 pk was tot nu toe de populairste motorisering, en de komende jaren zal daar naar de verwachtingen van BMW helemaal niets aan veranderen. Nieuw op de viercilinder-diesel is de opdeling van de laaddrukopbouw: een kleine hogedrukturbo zorgt er bij lage toerentallen voor dat de motor voldoende lucht krijgt toebedeeld, een grotere lagedrukturbo neemt in het middengebied het stokje over.
Beide turbo's werken fantastisch samen: de motor reageert zeer alert op de neergaande bewegingen van het gaspedaal en hij levert over de gehele linie veel koppel, met een piek van 400 Nm tussen de 1.750 en 2.000 tpm. Daarmee hoef je je bij het stoplicht niet te schamen. De 320d zit in 6,8 seconden op de honderd. Dat is bijna een halve seconde sneller dan de 220 pk sterke BMW 635 CSi uit de jaren tachtig!
De nieuwe BMW 320d is niet alleen snel, maar ook zuinig. Na een lange testrit over secundaire bergwegen en de snelweg, vermeldt de boordcomputer een gemiddelde van 5,8 liter diesel op 100 kilometer (1 op 17,2).
BMW's onvoorwaardelijke trouw aan de dieselmotor blijkt ook uit het bij de marktintroductie beschikbare motorenpalet. Naast twee benzineversies (320i met 184 pk en 330i met 258 pk) is de nieuwe 3-serie verkrijgbaar in vier verschillende dieseluitvoeringen, met de 150 pk sterke 318d als basisversie en de zescilinder 330d als 265 pk sterke topdiesel. De 320d is op zijn beurt ook leverbaar met xDrive-vierwielaandrijving. In de loop van 2019 zullen meer motorvarianten volgen, zo ook een plug-in hybride met 252 pk en een elektrisch bereik van 59 kilometer.
“De nieuwe 3-serie steekt zo mooi in elkaar, dat zelfs Audi nu moet vrezen voor zijn onaantastbare reputatie op kwaliteitsgebied.”
Stille diesel
De motor van de 320d presteert niet alleen zeer beschaafd, hij doet zijn werk bovendien in alle stilte. Dat is ten dele toe te schrijven aan de motor zelf, maar BMW heeft in de nieuwe 3-serie ook flink geïnvesteerd in de geluidsisolatie. Standaard heeft de auto een akoestische voorruit, en de A-stijlen zijn gevuld met een geluidwerend schuim. Dankzij de zeer lage luchtweerstand van de carrosserie (de Cw-waarde bedraagt slechts 0,23) en de optionele akoestische portierruiten blijven hinderlijke rijgeluiden keurig buiten de deur.
Het interieur van de nieuwe 3-serie
Dat de BMW 3-serie een 41 millimeter langere wielbasis heeft ten opzichte van zijn voorganger, is duidelijk merkbaar. Het interieur is in alle richtingen gegroeid, waardoor de inzittenden meer ruimte tot hun beschikking hebben – ook in de breedte.
BMW heeft daarnaast een inhaalslag gemaakt op het gebied van materialen en afwerking. Lange tijd moest het merk zijn meerdere erkennen in Beierse streekgenoot Audi, dat op dit onderdeel altijd het beste jongetje van de klas was. Maar het dashboard van de nieuwe 3-serie steekt zo mooi in elkaar en de materialen zijn dusdanig smaakvol samengesteld, dat zelfs Audi nu moet vrezen voor zijn onaantastbare reputatie op kwaliteitsgebied.
Digitalisering
Nieuw is het BMW Operating System 7.0, dat gekoppeld is aan de Live Cockpit Professional (meerprijs van 2.935 euro). Deze vervangt de traditionele ronde instrumenten en de centrale 8,8 inch controle-eenheid die de 3-serie standaard heeft. Ervoor in de plaats komt een volledig digitaal instrumentarium, en boven de middenconsole wordt een beeldscherm van 10,25 inch gepositioneerd.
Voor de bediening van het infotainmentsysteem kun je gebruikmaken van allerlei knopjes en schakelaars, de welbekende iDrive-controller, met gebaren of heel eenvoudig via de prima functionerende spraakbesturing. Van BMW waren we inmiddels een foutloze bediening gewend, met een menustructuur die voorbeeldig eenvoudig in elkaar stak en die geen enkele vragen meer opriep. Die tijd is met de Live Cockpit Professional voorbij. Het kost even tijd om aan het systeem te wennen en de hele opbouw van alle functies uit het hoofd te leren kennen.
Conclusie review nieuwe BMW 3-serie
Geen paniek: aan de sportieve eigenschappen van de 3-serie heeft BMW niet gemord. Waarschijnlijk beschikt hij zelfs over de beste wegligging in zijn klasse. Daarnaast is de 3 ruimer geworden, is de afwerking er enorm op vooruit gegaan en staat de auto in totaliteit simpelweg op een hoger plan dan zijn zes voorgangers hebben gestaan.