Autotest | Volkswagen Arteon
Wat bezielt Volkswagen? Zijn continue gevulde orderportefeuilles, gitzwarte jaarcijfers en een merkimago zó sterk dat deze een mondiale fraude kan incasseren niet genoeg? Bovendien is het al de allergrootste. Waarom dit op het spel zetten met auto's die bij voorbaat met twee wielen in het graf lijken te staan. Wellicht snapt enkel Volkswagen het. Maar laten we de Arteon niet meteen afschieten en bovenal het voordeel van de twijfel geven. In en rondom een regenachtig Hannover.
Is Volkswagen zo hardleers of juist volhardend? De waarheid moet ergens in het midden liggen. Wij zijn de Phaeton in elk geval nog niet vergeten. Evenmin de Passat CC, later – tijdens poging twee – enkel nog CC geheten. Drie auto's waarmee Volkswagen zich ó zo graag nog meer aanzien wilde aanmeten, maar waarin het faliekant faalde. Is er dan niets of niemand die bij de Duitse autogigant weet door te dringen met het feit dat het VW-embleem zich niet zomaar laat lijmen met een prijskaartje dat geassocieerd wordt met doorgewinterde luxemerken als BMW of Mercedes-Benz?
Daarbij, hoe moet Audi zich wel niet voelen over deze quasi-burgeroorlog? Het valt op z'n minst voor te stellen dat de Arteon niet met open armen wordt ontvangen in Ingolstadt, daar waar men de handen al vol heeft aan de 4-serie Grand Coupé, de gedoodverfde concurrent van haar bloedeigen A5 Sportback. Stuk voor stuk (doem)scenario's waarmee de Volkswagen Arteon te maken heeft nog voordat 'ie zich heeft kunnen bewijzen onder het beoogde koperspubliek. Bij die mensen waar de eerdergenoemde Audi en BMW met stip op de shortlist staan.
Wat een vooroordelen, hoe pareert de Arteon deze?
Allereerst met een design waaruit veel meer emotie spreekt dan dat van z'n voorgangers. De Passat (CC) was wat dat betreft nauwelijks meer dan een opgewarmde maaltijd voorzien van een sneufje extra peper en zout. Smaakvoller dan de sobere Passat weliswaar, maar niet een auto waarvan je het water uit de mond ging lopen. De zeer diepe en brede grille – door deze samen te smelten met de hightech LED-koplampen – in combinatie met een gespierde motorkap doet daarin veel betere zaken. Mee oneens? Dan kan en mag. Echter wen er maar vast aan. De Arteon stippelt qua ontwerp namelijk de lijnen uit van alle Volkswagen van de komende generatie.
Zelf vinden we de Arteon maar wat fraai. Het statige front, zowel recht van voren als schuin opzij, doet ons zelfs een beetje denken aan de Audi A7 Sportback. Geen verkeerde auto om mee vergeleken te worden als je het ons vraagt.
“Het statige front doet ons zelfs een beetje denken aan de Audi A7 Sportback. Geen verkeerde auto om mee vergeleken te worden”
Lopen we verder door naar achteren, dan blijkt Volkswagen ook hier leer te hebben getrokken uit het verleden. Hier namelijk geen kneuterige kofferklep meer, maar een lel van een achterklep die scharniert waar het sterk aflopende dak ophoudt. Oftewel, de Arteon heeft de sierlijke looks van een vierdeurs-coupé maar is feitelijk een liftback. En hiermee scoort de Arteon belangrijke punten, want nu valt er niet meer te mopperen over een lastig te bereiken bagageruimte. Toegang verkrijgen tot het standaard 563 liter grote compartiment kan overigens op meerdere manieren. Door het grote VW-logo in te drukken of je voet onder de achterbumper te bewegen. Openen en weer sluiten gaat vervolgens volledig elektrisch.
Zijn jullie ook zo te spreken over het interieur?
Overwegend. Te beginnen met het minst florissante. We vinden het een gemiste kans dat Volkswagen hier geen eigen dashboardontwerp heeft toegepast. Binnenin zijn de Arteon en de 'volkse' Passat immers twee gelijken. Tegelijk spreekt het voor beide Volkswagens (de Passat des te meer) dat er niets aan en op het interieur zit dat niet in deze (prijs)klasse thuishoort. De materialen, de bouwkwaliteit en de moderne snuisterijen, waaronder het volledige digitale Active Info Display als instrumentarium en het grote 9,2 inch multimediasysteem; bij zuster Audi word je niet beter verwend. Behalve dus op designvlak, maar daarover hadden we ons al uitgelaten.
Klinkt als meer betalen voor minder
Zo is het ook weer niet. Hoewel niet standaard, pakt de Arteon uit met enkele functies die – jawel – nimmer verkrijgbaar zijn geweest op welk VAG-model ook. Zo is er een semiautonoom rijsysteem dat op basis van GPS, onttrokken uit de navigatie, niet alleen rekening houdt met (trager rijdende) voorliggers maar ook met het verloop van de verkeersinfrastructuur.
Een praktijkvoorbeeld: rijdt de Arteon, die verkeersborden kan lezen, een T-splitsing tegemoet dan zal hij daarvoor automatisch afremmen of zelfs stoppen (wanneer een stopbord is gesignaleerd) en de bestuurder de gelegenheid geven veilig af te slaan. Eenmaal de bocht om accelereert de Arteon weer naar de geldende kruissnelheid. Bebouwde kom in de verte, waar een maximumsnelheid van 50 km/h geldt? Voordat je dit als bestuurder zelf in de gaten hebt, heeft de Arteon de vertraging vaak al ingezet zodat er niet te hard wordt gereden. Geloof ons, wanneer een auto tot zulke dingen in staat is geeft dat een speciaal gevoel. Daarbij is het uiterst prettig dat deze noviteiten heel natuurlijk en subtiel te werk gaan. Dit in tegenstelling tot veel andere goed bedoelde systemen maar die je eigenlijk de stuipen op het lijf jagen door abrupt op de rem te trappen of te versnellen waardoor je ze liever links laat liggen. Weggegooid geld dus.
Uiteraard beschikt de Arteon ook over alle (elektronische) veiligheid waarmee ook de Passat valt uit te rusten. Maar er is meer. Nieuw is ook dynamische bochtenverlichting dat, wederom op basis van GPS en route-navigatie, de binnenzijde van een naderende bocht verlicht nog voordat de bestuurder deze instuurt. Of het net zo verfijnd werkt als de adaptieve cruise controle hebben we helaas niet kunnen ondervinden tijdens onze dagritten. Ander keertje.
Geinige functies, maar deze zitten straks ook op een Passat
Goed punt. Want hierdoor verzwakt de premiumpositie van de Arteon ontegenzeggelijk af. Iets dat Volkswagen ook heeft voorzien en daarom de Arteon een unieke troef heeft meegegeven. De Arteon staat namelijk op een verlengd platform van de Passat, wat hem dezelfde wielbasis oplevert als de Superb. En we weten allemaal welke naam die royale Skoda hoog weet te houden. Precies, zeeën van ruimte, met name op de achterbank. Denk daarbij gerust in limousine-termen.
Ver onderuitgezakt of met de benen over elkaar zitten; beide kan. Zelfs de hoofdruimte valt allerzins mee ondanks de lage daklijn. En zo heeft Volkswagen mogelijk nog een zustermerk op de kast gejaagd. Ze zijn lekker bezig, daar in Wolfsburg. Al is het ook zo dat de soep nooit zo heet wordt gegeten, als dat zij wordt opgediend.
En hoe premium rijdt de Arteon?
Heel behoorlijk. De Arteon is tot op hoge snelheid zeer stil en is het lovenswaardig hoe het instelbare onderstel raadt weet met het stijve rubber rondom de 20 inch turbine-wielen onder ons testmodel, een 2.0 TDI, goed voor 240 diesel-pk's en 4Motion-vierwielaandrijving. De dempers zijn dan ook speciaal afgestemd op deze grootst mogelijke wielmaat. Afrolgeluiden zijn er amper en enkel op slecht wegdek met opeenvolgende oneffenheden verlangen we naar een inchmaatje minder. Standaard staat de Arteon op 17 inch velgen.
“Zijn wij de enigen of zijn er meerderen die nu dé vinger naar Audi bijna echt voelen?”
Wordt het echt stoterig, dan kun je altijd nog overschakelen op twee klikjes zachter dan de rijmodus Comfort. Huh, hoe bedoelen jullie? Sorry, maar dit laat zich wat lastig uitleggen. De Arteon kent drie voorgeprogrammeerde rijmodi, zoals elke Volkswagen met adaptieve demping: Comfort, Normal en Sport. De karakteristieken daarvan zijn welbekend. Echter de Arteon geeft daarnaast ook nog de mogelijkheid om het dempingskarakter heel precies naar wens in te stellen. Via 15 parameters. Het komt erop neer dat wanneer je Normal alsnog te geriefelijk vindt en Sport te straf, je daar precies tussenin kunt gaan zitten en zo een compromis op maat creëert.
En de motor(en)?
Die beviel(en) ook prima, maar ook niet meer dan dat. De dubbel geblazen topdiesel is met 500 Nm aan trekkracht beresterk en heeft legio reserves, maar laat dat ook horen. Opvallend stil is 'ie niet. Bovendien drijft deze motorisering, standaard gekoppeld aan de rijkelijk uitgeruste Business R-uitvoering, de prijs zomaar eventjes op to € 58.390,-. Laten we wel wezen: dat is A6, 5-serie en E-klasse territorium. Zulke illusies durft zelfs Volkswagen niet te maken en zodoende wordt het meest verwacht van de 150 pk sterke, handgeschakelde 1.5 TSI en de evenzo krachtige 2.0 TDI met standaard DSG-automaat.
Hoe is het überhaupt met de prijsstijging gesteld?
Hiermee heb je het voornaamste uitgangspunt te pakken voor het eindelijk wel of wederom niet slagen van Volkswagen's tomeloze missie hogerop te komen. Aan de Arteon an sich ligt het niet. Die distantieert zich optisch, op een vergelijkbaar interieur na, verder van de Passat dan dat de Passat CC en CC deden destijds. Daarnaast is de Arteon ruimer, luxueuzer, moderner en gaat qua rijeigenschappen net een stapje verder.
De vanafprijs die Volkswagen daaraan koppelt is een kleine 40 mille. Dat is zo'n € 3.500,- duurder dan een vergelijkbaar gemotoriseerde Passat, terwijl de standaarduitrusting completer is met onder meer LED-koplampen, adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, progressieve besturing en deels elektrische voorstoelen. Tel uit je winst. Maar is zelfs zo'n aanlokkelijk totaalpakket genoeg om iemand uit diens – overigens niet per se duurdere – Audi, BMW of Mercedes te krijgen? Aller guten Dinge sind drei geloven de Duitsers. Allicht moeten wij dat ook maar doen.