Autotest | Porsche Cayenne S e-Hybrid
Een Porsche rij je uit liefhebberij. Niet omdat hij zo ruim, praktisch en zuinig is. Of voordelig. In de bijtelling dan wel de aanschaf. Maar wat als er een Porsche is die alles weet om te draaien? Die wel ruim, praktisch, zuinig én voordelig is? Dan staan wij te popelen om achter het stuur te kruipen, want met zoveel voordelen moet er een addertje onder het gras zitten.
Een Porsche die ’s avonds op de oprit aan de stekker ligt veroorzaakt gevoelsmatig niet dezelfde schok als de Cayenne in het begin deed. Maar mocht je daar wel last van hebben dan moeten we er maar vanuit gaan dat je niet in de gelegenheid bent te kiezen voor een (lease)auto als deze. Dan is het wellicht jaloezie. Want hoor je de voordelen, dan gaan zelfs autoliefhebbers overstag.
Zijn jullie ook overtuigd dan?
We willen niet meteen de hele clou van het verhaal weggeven, maar laten we de droge feiten maar eens voor je opsommen. De Cayenne S e-Hybrid wordt aangedreven door een 3.0 liter V6 met 333 pk en een 95 pk sterke elektromotor. Werken die samen dan gaat er 416 pk naar de wielen. Het zal je niet verbazen dat daarmee in nog geen 6 seconden naar 100 km/h is te sprinten.In de gemiddelde cyclus presteert de Cayenne daarmee bovendien uitermate goed wat verbruik en uitstoot betreft met respectievelijk 3,4 l/100 km en 79 g/km. En dat laatste getal, dat is goed voor bingo op de financiële begroting. De Cayenne S e-Hybrid komt namelijk (ook in 2015) in aanmerking voor 14% bijtelling. En dat scheelt je met een vergelijkbaar ander model in deze (prijs)klasse elke maand netto zo’n 400 euro bijtelling.
“Hoor je de voordelen, dan gaan zelfs autoliefhebbers overstag”
Oké, dat wil ik ook wel besparen, maar wat lever ik in?
We zullen niet beweren dat de e-Hybrid identiek rijdt aan andere Cayenne’s. Hij weegt 2.350 kg en is daarmee een kleine 300 kg zwaarder dan de vergelijkbare Cayenne S met 420 pk sterke V6. Bovendien is het gevoel in het rempedaal wat vreemd. Daar hebben bijna alle hybrides een handje van, maar bij een sportautomerk tillen we daar simpelweg extra zwaar aan. En verder? Op vele andere punten is het een heerlijke auto. Die zowel comfortabel als ‘sportief’ te rijden is. Zet het onderstel op Comfort, laat de Hybrid-mode volautomatisch zijn werk doen en je zoeft heerlijk van A naar B. De stoelen zitten goed, aan luxe geen gebrek en door de hoge zit voel je je de koning te rijk.
Ik kan er ook volledig elektrisch mee rijden toch?
Dat klopt. In de automatische stand geeft de Cayenne – mits opgeladen – de voorkeur aan volledig elektrische aandrijving. Een vreemde gewaarwording bij een Porsche die normaliter met de nodige tamtam tot leven komt. Je zoeft er vandoor. Het enige dat je hoort is het typische zoemen van de elektromotor. Geen fraai geluid overigens, maar het hoort er nu eenmaal bij. Hou je de rechtervoet wat in bedwang (waar een weerstand in het pedaal aan bijdraagt) dan kun je gemiddeld genomen zo’n 25 km ver komen op een volgeladen batterij.En als ik meer prestaties wens?
Dan kun je door de weerstand heen trappen en de benzinemotor erbij inschakelen. Dat gaat niet altijd even subtiel overigens, en dat is opmerkelijk want verder merk je amper tot niet hoe de benzine- en elektromotor samenwerken. Porsche heeft een automaat met normale verzetten gemonteerd en ook die werkt feilloos. Heel knap werk. Ga je overigens voor maximale prestaties, schakel dan de Sport-stand in. En ja, dan komen die Porsche-genen alsnog naar boven. De V6 laat een prettige klank horen en de Cayenne S e-Hybrid is razendsnel. Hij stuurt bovendien prettig direct en voor een auto van zijn formaat mag je best spreken van sportieve rij-eigenschappen.“De V6 laat een prettige klank horen en de Cayenne S e-Hybrid is razendsnel”
Wat verbruikt dat nou eigenlijk?
Zoals gebruikelijk, en in het bijzonder met plug-in hybrides, ligt dat geheel aan jezelf. Laad je telkens netjes op en maak je een rit van een kilometer of honderd dan ben je in staat 1 op 20 te noteren. Maak je langere ritten (waarbij de V6 de meeste arbeid verricht), dan moet je toch eerder richting een liter of negen per honderd km gaan denken. Oftewel, zoals dat veelal gaat bij plug-in hybrides moet je je rijstijl en tankgedrag aanpassen, anders heeft het op je brandstofverbruik niet zoveel voordeel.
Wat moet ik verder nog weten?
De crux rond de Cayenne S e-Hybrid hebben we zo wel beschreven. We kunnen je nog melden dat die opvallende groene remklauwen ook in rood of geel gespoten kunnen worden. Iets dat wij meteen zouden doen. Ander puntje van kritiek: die zwarte achterspoiler oogt, zeker in combinatie met de witte carrosserie, nogal goedkoop. Idem dito wat betreft de zwart gelakte dakrails. En als we dan toch op de kritische tour zijn: al die knoppen in het interieur. Dat is niet meer van deze tijd. Je blijft zoeken tussen die wirwar. Verder valt de optelsom zelf wel maken.Dat eerder geopperde addertje onder het gras heb je vast ook al wel ontdekt; hij is niet zo sportief als een gewone Cayenne en het verbruik ligt echt aan je rijstijl, maar 400 euro in de maand aan bijtelling besparen en toch een heel lekkere auto rijden? Ja, dan willen wij dat addertje wel over het hoofd zien.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.