Met deze 5 tweedehands auto's hoef je je geen zorgen te maken over de afschrijving
Occasions zijn er de laatste jaren niet goedkoper op geworden. Zo krijg je bij inruil soms méér voor je auto terug dan gehoopt. Maar je hebt baas boven baas. Op Marktplaats.nl gaan we op zoek naar de meest waardevaste tweedehands auto's van Nederland.
De autowereld heeft de afgelopen vier jaar veel voor de kiezen gehad. De coronapandemie, tijdelijke fabriekssluitingen, tekorten aan chips en andere onderdelen, lange levertijden, gestegen materiaalprijzen en steeds strengere emissie-eisen.
Meer occasionberichten lezen? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief!
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Ook aan de consument zijn deze ontwikkelingen niet ongemerkt voorbijgegaan. Auto's in het betaalbare segment werden schaarser en hetzelfde geldt voor modellen met een potente motor en dus een relatief hoge CO2-uitstoot. En wat er nog wel te koop was met verbrandingsmotor, werd duizenden euro's duurder.
Autokopers gaan voor jong gebruikt in plaats van nieuw
Veel mensen die aan een andere auto toe waren, weken uit naar de occasionmarkt. Meestal omdat ze nieuw sowieso te duur vonden, maar ook omdat ze geen zin hadden om een jaar of langer op een nieuwe te wachten. Een derde reden voor particuliere consumenten om een occasion in plaats van nieuw te kopen, is omdat ze eigenlijk wel elektrisch willen gaan rijden, maar nog een paar jaar de ontwikkelingen willen afwachten.
Prijs gemiddelde Nederlandse occasion
Dat alles tezamen zorgde ervoor dat er in Nederland ongekende aantallen occasions werden verhandeld. In 2020 en 2021 waren het er zelfs meer dan 2 miljoen. In 2022 daalde dat aantal door een tekort aan auto's, om in 2023 weer het niveau van twee jaar eerder aan te tikken.
Door deze ontwikkelingen braken de prijzen van tweedehands auto's in 2023 diverse records. Eind dat jaar werd er voor een occasion gemiddeld ruim 24.000 euro gevraagd.
Hogere prijzen gelden ook voor jouw inruiler
Stijgende nieuwprijzen én dure tweedehands auto's. Dat klinkt allemaal niet goed voor de occasionkoper, maar dat kan meevallen. Want als je een enigszins courante auto hebt, dan krijg je daar bij inruil ook weer een goede prijs voor. Heb je je bij je vorige aankoop echter laten verleiden door een loodzware diesel? Of ging je voor grote benzineslurper? Dan moet je daar nu waarschijnlijk financieel voor bloeden.
Auto's bekend om lage afschrijving
Natuurlijk weet niemand hoe occasionmarkt zich precies gaat ontwikkelen. Toch kun je jezelf waarschijnlijk toekomstig inruilverdriet besparen door een occasion aan te schaffen die bekendstaat om z'n lage afschrijving. Daarom hebben we gespiekt bij de ANWB, die jaarlijks een lijst samenstelt met de meest waardevaste auto's van de afgelopen vijf jaar. Met de ANWB-lijst van dit jaar in de hand, openden we op Marktplaats.nl onze speurtocht naar de beste aanbiedingen. Doe er je voordeel mee en reken je rijk!
Toyota Prius + 1.8 Lease - 2016 - 91.798 km - € 23.950
De MPV-variant op de destijds bijzonder populaire Toyota Prius kwam op de markt als Prius Wagon. Maar in 2015 werd-ie omgedoopt tot Toyota Prius+. Hij kon maar kort van de gunstige bijtellingsregels voor hybride-auto's profiteren, anders waren de verkoopaantallen vast hoger geweest. Want de Toyota Prius+ is misschien niet moeders mooiste, hij beschikt wel over een unieke combinatie van eigenschappen.
Wij kennen in elk geval maar weinig zevenzitters die met gemak 1 op 18 rijden. Daarnaast is ook een tweedehands Toyota Prius + / Wagon zo betrouwbaar als ... een Toyota. Dat hebben buitenlandse taxichauffeurs goed door. Vooral in Spanje struikel je over de opgerekte Priussen met taxibordjes op het dak. Niet zelden hebben ze ruim 400.000 kilometer achter de kiezen en ze blijven maar gaan. Dat belooft veel goeds voor dit frisse exemplaar, dat ook nog eens heel mooi is uitgerust. We zetten vinkjes bij halfleren bekleding, stoelverwarming, 17-inch lichtmetaal en een panoramadak.
+ Zuinige, zeer betrouwbare zevenzitter
- Je loopt er het liefst met je ogen dicht naartoe
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport - 2018 - 86.969 km - € 20.950
Heel origineel is een Volkswagen T-Roc niet; alleen in Nederland rijden er al tegen de 25.000 rond. Dat is natuurlijk niet voor niets. De compacte SUV rijdt sowieso prettig, maar met de 150 pk sterke 1,5-liter TSI-motor, ben je nog een stuk relaxter onderweg dan met de veelvoorkomende driecilinder 1.0 TSI. Al zouden wij ook in de Volkswagen T-Roc 1.5 TSI vaak blijven terugdenken aan de 300 pk sterkte T-Roc R waarmee we ooit een mooie bergrit reden.
Wie die ervaring niet heeft, kan prima leven met de prestaties van deze tweedehands Volkswagen T-Roc 1.5, zeker omdat het benzineverbruik netjes binnen de perken blijft. Aan ruimte heb je evenmin gebrek, tenminste, zolang je geen duizend kilometer met vijf volwassenen wilt afleggen. Een regelrechte tegenvaller is het interieur. Als je jarenlang gewend was om het zachte dashboard van een Passat of een Golf 7 te knuffelen, kom je in de Volkswagen T-Roc van een koude, keiharde kermis thuis.
+ Fijn rijdende, goed presterende SUV
- Harde kunststoffen in het interieur
Mercedes A 200 Business Solution AMG - 2018 - 59.657 km - € 25.700
Stiekem vinden we de Mercedes A-klasse een van de mooiste C-segmenters van dit moment. Alleen durven we daar niet goed voor uit te komen. Waarschijnlijk komen we te vaak van die piepjonge bestuurders in zwarte A-klasses tegen. Je kent ze wel: baseballpetjes met een getatoeëerde elleboog op de portierrand. Met open zijruit dus, om ons bij 110 decibel van hun verfijnde muzieksmaak te overtuigen. Bij dat imago voelen wij ons niet zo thuis. Aan de andere kant rijdt onze directeur ook in een Mercedes A-klasse, al is dat wel een discrete grijze limousine.
Kortom, wellicht is het tijd om die schroom van ons af te werpen. En met een lage afschrijving hebben we meteen een goed zakelijk argument in handen om voor een verse tweedehands Mercedes A-klasse te gaan. Rood is misschien niet zo discreet, maar het oogt vriendelijker dan zwart. Daar komt bij dat de samen met Renault onwikkelde 1,3-liter motor in deze Mercedes A 200 een prettig vermogen en dito prestaties levert. Maar: raampjes dicht!
+ Uitstekend weggedrag, mooie interieurafwerking
- Krap achterin, twijfelachtig imago
Skoda Karoq 1.0 TSI Business Edition - 2021 - 122.306 km - € 19.950
Dat een tweedehands Skoda Karoq maar iets lager op de ladder met waardevaste auto's staat dan de Volkswagen T-Roc, is geen toeval. Technisch zijn het immers tweelingbroers. Deze Tsjechische helft van het duo is jonger dan de T-Roc hierboven, maar toch goedkoper. Is het daarom een betere deal? Niet per se, want hij heeft één cilinder en bijna 40 pk minder. Daardoor rijdt hij minder volwassen. Je mist vooral wat koppel 'onderin', zodat je om op te schieten vlijtiger moet schakelen.
Voor caravanners is van belang dat de Skoda Karoq maar 1200 kg aan de haak verdraagt, terwijl de Volkswagen 1500 kg mag voortslepen. Maar daar zet de Skoda Karoq wel iets tegenover: een nog gunstiger verbruik, dat samen met de 50-litertank een actieradius van ruim 800 kilometer oplevert. Ook opvallend is dat de Skoda bijna 80 liter meer kofferruimte heeft. Hoe dat kan, is ons een raadsel, maar het is wel typisch Skoda. De uitrusting omvat klimaatregeling, navi en lichtmetalen wielen. Je mist niks.
+ Grote kofferbak, zuinig, complete uitrusting
- Driecilinder motor mist koppel
Peugeot Rifter Long 1.2 Puretech 110 Allure - 2021 - 33.485 km - € 28.950
Deze tweedehands Peugeot Rifter is wat ons betreft de grootste verrassing in dit rijtje. In de bestsellerlijsten met nieuwe auto's van de afgelopen jaren moeten we heel ver afdalen om hem te vinden. Blijkbaar is-ie onder occasionkopers meer geliefd. Misschien is dat ook niet zo gek, want met uitzondering van enkele tweedehands Dacia's en de Toyota Prius Wagon zijn er bijna geen betaalbare jonge zevenzitters te vinden. Het lijkt wel of de zevenzitters van tegenwoordig vooral bedoeld zijn voor mensen die voor elk kind ook een aparte betaalde nanny hebben. Zo duur zijn ze.
Daar komt nog bij dat deze verlengde Rifter op de derde zitrij geen kleine excuusstoeltjes heeft, maar twee volwaardige zetels. Ook op de tweede zitrij zit iedereen riant en instappen doe je sneller dan je schoonmoeder 'kunstgebit' kan zeggen. Dat is wel een potentieel nadeel: 'geen plaats' is geen excuus meer om haar niet mee naar de Efteling te nemen. Andere minpunten van de Rifter zijn de busjesuitstraling en de matige prestaties.
+ Riante zevenzitter, weinig kilometers
- Busjes-uitstraling, matige prestaties
Zoek je meer waardevaste tweedehands auto's? In Auto Review 9/2024 vind je ze!
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.