Marktplaats: luxe limo's voor een Polo-prijsje

Piet Paulusma heeft een typisch Nederlandse winter voorspeld. Kortom, dat wordt veel regen en mist, afgewisseld met natte sneeuw. Maar ook zonder een bestendig pak sneeuw kun je heerlijk sleetje rijden. Op Marktplaats.nl vonden we tien luxe sleeën die minder kosten dan de goedkoopste nieuwe Volkswagen Polo.
We kunnen voor de particuliere automobilist weinig zakelijke argumenten verzinnen om duizenden euro's stuk te slaan op een gebruikte sedan uit het topsegment. De aanschaf is niet eens het grootste probleem. Zelfs als je 17 tot 18 mille als prijsplafond instelt, is de keuze reuze. Maar daarna begint de meter pas echt te lopen ...
Luxe limo, lage bijtelling
Voor zakelijke rijders kan de aanschaf van zo'n machtige slee financieel gunstig uitpakken. Veel van de luxe limo's die we hebben gevonden, zijn 15 jaar of ouder. Daarmee vallen ze onder de fiscale youngtimerregeling. Dat betekent een bijtelling van 35 procent over de aanschafprijs. En die ligt binnen onze zoekcriteria ongeveer op het instapniveau van een van de bestverkochte auto's van Nederland ...
Polo met wieldoppen en zonder airco
Voor ons ligt de prijslijst van de Volkswagen Polo. Bovenaan vinden we de Polo Trendline 1.0 MPI. Met 80 pk, maar zónder turbo. Met 14-inch stalen wielen, voorzien van kunststof wieldoppen. Een airco zoek je tevergeefs, evenals elektrisch verstelbare buitenspiegels ...

Bespaar nu tijdelijk tot 60 euro per jaar!
Sleetje rijden als nooit tevoren
Wil je het minder sober, maar heb je geen zin om meer bij te tellen? Dan komen de auto's in dit artikel in beeld. Maar ook als je geen bedrijf hebt, valt er veel te zeggen voor de limo's in onze selectie. Omring jezelf met luxe en comfort, en ga slee(tje) rijden als nooit tevoren. Dat kan écht. Want ook voor minder dan 17,5 mille hebben we veel moois gevonden. In die gevallen laat de aanschafprijs ten opzichte van de instap-Polo nog voldoende ruimte over voor een flinke sloot benzine én een potje voor wegenbelasting en onderhoudskosten.
Zwakke punten
Ga voor een nette auto met een traceerbare onderhoudshistorie en een NAP-certificaat. Maar ook dan moet je je ogen open houden. Het kan evenmin kwaad om op onze klassiekersite of internetfora je licht op te steken over de zwakke punten van je droomslee. Zet vóór aankoop alle kosten even op een rijtje en reken jezelf niet te rijk. Ook al geeft zo'n vette limo je al tijdens de proefrit het gevoel dat je miljonair bent ...
Mercedes 300 SEL - 1991 - 219.220 km - € 10.750



In 1991 ziet de nieuwe Mercedes S-klasse (W140) het levenslicht. Hij is de opvolger van de succesvolle W126-serie. De Mercedes W140 moet zijn voorganger in alle opzichten overtreffen. Bovendien wil Mercedes de sinds 1989 bejubelde Lexus LS 400 aftroeven. Aanvankelijk wordt de nieuwe S-klasse toegejuicht. Het is een technisch hoogstandje, met een ongekend comfort en bedieningsgemak. Dubbel glas, portieren met sluitbekrachtiging en een verwarmingssysteem dat de directeur/filmster/gangsterbaas op de achterbank ook bij afgezette motor warm of koel houdt. Wegens zijn omvang en gewicht oogstte het 1,90 meter brede Dickschiff ook veel kritiek. Zo bleek hij niet meer op de autotrein te passen waarmee de rijke Hamburgers naar hun weekendhuisjes op het Waddeneiland Sylt reisden. Volgens de huidige normen is de W140 niet overdreven groot meer en als occasionkoper ben je alleen maar blij dat de W140 overengineered is. Het Grote Genieten begint al zodra je deze zeegroene 300 SEL ziet staan. Wat een ge-wel-dige kleur! De 3,2-liter zescilindermotor houdt het snelwegverbruik behapbaar, maar verder is het een en al 20ste eeuwse decadentie van ruimte en comfort. Zelfs de hoofdsteunen zijn elektrisch verstelbaar. We worden hebberig!
Cadillac Seville SLS - 1999 - 35.630 km - € 9950



De afkorting z.g.a.n. valt bij veel autoadvertenties in de categorie fake news. Maar de kilometerteller van deze Cadillac Seville laat het ongelooflijk lage getal van 35.630 zien, dat wordt gestaafd door een NAP-certificaat. En het is nog een origineel Nederlandse Caddy ook! We pakken de leesbril erbij en zoeken op de foto's naar vlekjes, krasjes en deukjes. Maar de auto is werkelijk smetteloos. Amazing! Wie bij de modelaam 'Seville' een overdosis chroom en protserigheid verwacht, kunnen we gerust- dan wel teleurstellen. Eind jaren negentig waren Cadillacs vrij ingetogen van aard. Donald Trump reed destijds vast een ander merk ... Hoewel, wat luxe betreft hoef je niet op een houtje te bijten. Het forse, elektrisch verstel- én verwarmbare meubilair (ook achterin!) is bekleed met duimendik leer. Daarnaast zorgen klimaatregeling, automatische niveauregeling en cruisecontrol voor een comfortabele rit. Maar zonder misselmakend gedein - de Seville rijdt best strak. Conform Amerikaanse tradities ligt er onder de prairiebrede motorkap een uit de kluiten gewassen V8. Maar dat is geen ouderwetse gas guzzler met een centrale nokkenas. Het betreft een relatief zuinige, aluminium Northstar-motor, met twee bovenliggende nokkenassen en multikleppentechniek. Vroege Northstars lusten wel een slokje olie, maar als het goed is, heeft deze Seville daar geen last van.
Lexus LS 460 - 2007 - 205.562 km - € 14.750



Wie deze Lexus LS 460 als youngtimer van de zaak wil inzetten, moet nog even wachten. Als particulier kun je daarentegen instappen en wegrijden. Want wat kan je gebeuren in deze supersedan die ooit werd betiteld als 'de beste auto er wereld'? Niet zo heel veel als het op reparaties aankomt. Uit alle internationale onderzoeken blijkt dat er maar zelden iets stukgaat aan een Lexus LS. Alleen de normaliter indrukwekkend klinkende versterker van Mark Levinson schijnt de pijp wel eens aan Maarten Levinson te geven. Dat deze luxe én snelle Japanner vrijwel bulletproof is, wil trouwens niet zeggen dat de onderhoudskosten nihil zijn. Door de stevige onderdeelprijzen kan ook een reguliere servicebeurt aardig in de papieren lopen. Daar krijg je in het kader van het red carpet treatment bij de merkdealer wel gratis haal- en brengservice, een vaste monteur, een schoonmaakbeurt van de auto én een aai over de bol voor terug. Wist je trouwens dat een Lexus LS met de hand wordt gebouwd? En dat de motorendokter tijdens de kwaliteitscontrole in de fabriek met een stethoscoop checkt of de V8 geen vuiltje in zijn ademhalingsorganen heeft? Het geeft maar aan met hoeveel zorg deze auto in elkaar wordt gezet en dat merk je elke meter die je ermee rijdt.
Jaguar XJ 3.5 - 2004 - 207.865 km - € 8950



In 2018 vierde de Jaguar XJ zijn vijftigste verjaardag. Van alle generaties Jaguar XJ die in die vijf decennia het levenslicht zagen, vinden wij de X350-generatie de meest begeerlijke. Hij combineert de klassieke looks van het oermodel met mooie moderne techniek. Dit model debuteerde in 2003 en was de eerste Jaguar XJ met een aluminium carrosserie. Hierdoor was hij 40 procent lichter en 60 procent stijver dan zijn voorganger. Dit betekende vooral goed nieuws voor de rijeigenschappen en de kwaliteitsbeleving. Bijkomend voordeel is dat je voor deze Jag maandelijks minder budget hoeft vrij te houden voor de wegenbelasting. Een Jaguar XJ van deze generatie laat zich lekker strak door bochten sturen en van piepjes en kraakjes heeft-ie nauwelijk last. Waar de Jaguar X350 ondanks zijn aluminium carrosserie gek genoeg wel last van kan hebben, is corrosie. Dit komt doordat de Britten hier en daar stalen klinknagels hebben gebruikt. Check onder meer de bevestigingspunten van het kofferdeksel, de onderkant van de portieren en de wielkastranden. Andere punten van aandacht zijn de rubbers in de achterwielophanging en de massa-aansluitingen van de koplampen bij de radiateur. Als die gecorrodeerd zijn, kunnen er allerlei elektrische hikjes optreden. Verder is er bij een Jaguar XJ uit 2004 niet zo heel veel om je zorgen over te maken. Groot voordeel van deze retro-Brit is dat-ie nooit 'fout' wordt; het is en blijft een stijlvolle verschijning.
Bentley Eight - 1989 - 93.187 km - € 15.990



Sinds de overname door Volkswagen zijn Bentleys ernstig verhipt. Dat legt het inmiddels 100-jarige Bentley geen windeieren. De verkoopcijfers zijn na de komst van de Bentley Continental GT in 2003 verveelvoudigd. Van een merk voor oudere heren met nog veel ouder geld ontwikkelde Bentley zich tot de lieveling van rappers en voetballers. Deze Bentley Eight uit 1989 is er nog eentje van de oude stempel en vertoont veel overeenkomsten met de toenmalige Rolls-Royce Silver Spirit. Aan luxe, comfort en klasse geen gebrek in deze auto, maar van enige hipheid is geen sprake. Dat wist de eerste eigenaar ook. Hij kocht de auto puur voor zijn eigen genot en niet om er dagelijks de patser mee uit te hangen. Althans, dat lezen we af aan de bescheiden kilometerstand. Boodschappen heeft hij of zij er evenmin mee gedaan, want dan was de hoogpolige scheerwollen kofferbakmat niet meer zo spotless geweest. Hier heeft hoogstens af en toe een kistje Château Lafite Rothschild of Cohiba Behike-sigaren gestaan. Het mooie is dat mensen met een minder dure, maar niet minder goede smaak nu ook van deze Bentley Eight kunnen genieten. Voor 16 mille beschikken ze over zijdezacht comfort en een overmaatse, fluisterstille V8. Om van het exclusieve leer en het walnotenbos aan boord nog maar te zwijgen.

Bespaar nu tijdelijk tot 60 euro per jaar!