5 compacte, betaalbare achterwielaandrijvers op Marktplaats
In onze test constateren we dat de nieuwe, voorwielaangedreven BMW 1-serie nog altijd veel rijplezier biedt. Wie toch per se een nieuwe compacte achterwielaandrijver wil, kan bij steeds minder merken terecht. Ook op de occasionmarkt wordt dit type auto zeldzaam. Toch vinden we op Marktplaats.nl voldoende leuke voorbeelden - van zeer uiteenlopende aard.
Merken als Citroën, DKW, Saab en Mini uitgezonderd, was achterwielaandrijving tot de jaren zeventig nog dé standaard bij personenauto's. Het succes van de compacte hatchback, met de Renault 5, Fiat 127 en Volkswagen Golf voorop, zorgde voor een omslag. Steeds meer fabrikanten sloegen het voorwielaandrijverspad in, vooral met hun compacte modellen.
Achterwielaandrijving unique selling point BMW 1-serie
Met de Touring-versie van de 02-serie in de jaren 70 en de 3-serie Compact in de jaren 90 zette BMW zijn eerste stapjes in het segment van de compacte hatchbacks. Van voorwielaandrijving is echter geen sprake. In 2004 pakt het merk de strijd met Golf en co. serieuzer op en introduceert de 1-serie. Maar nog steeds zweerde BMW bij achterwielaandrijving. Sterker nog, de fabrikant koketteert naar hartenlust met dit unique selling point. Niet zonder succes, want de 1-serie maakte BMW ineens stukken bereikbaarder. In vijftien jaar tijd tekenen een kleine 50.000 Nederlanders een koopcontract voor de Beierse instapper.
“Marktplaats.nl blijkt vol te staan met aantrekkelijke occasions met aandrijving op de achterwielen.”
Tegendraads duo Renault en Smart
De komst van de nieuwe 1-serie betekent gelukkig niet dat er helemaal geen betaalbare achterwielaandrijvers meer te koop zijn. Sinds 2014 bieden Renault en Smart hun gezamenlijk ontwikkelde Twingo en Forfour aan. Nota bene ook met de motor achterin. Dit tegendraadse tweetal is natuurlijk niet ieders ding. Wil je voor (ruim) minder dan 20.000 euro toch graag een niet al te grote achterwielaandrijver scoren, dan ben je aangewezen op een tweedehandsje.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Niet alleen BMW's
Marktplaats.nl blijkt vol te staan met aantrekkelijke occasions met aandrijving op de achterwielen. Maar voordat je het weet, staat je scherm vol met BMW's. En niet alleen 1-series. Maar uiteraard willen we hier ook andere merken aan bod laten komen. Behalve compacte hatchbacks vinden we rappe roadsters, geinige klassiekers en verleidelijke sportwagens. Dus, driftkoningen en andere liefhebbers die besturing en aandrijving graag gescheiden houden: lees en likkebaard!
BMW 130i - 2004 - 154.246 km - 12.900 euro
Als je écht van je achterwielaandrijver wilt genieten, bezuinig dan niet op het aantal pk's. Met die gedachte in het achterhoofd gingen we op zoek naar een BMW 130i uit de beginperiode. Zonder de toevoeging van schreeuwende GTI-logo's, overdreven 'spoilerei' of extreem grote wielen, zette BMW met de 130i een dijk van een hot hatch op de markt. Wat deze compacte vijfdeurs wél heeft, is een heerlijke drieliter zescilinder motor. Zonder turbo. Dat verklaart het relatief bescheiden vermogen van 265 pk. Toch is de BMW 130i een ontzettend lekkere auto. Niet alleen omdat-ie in slechts 6,3 seconden van 0 naar 100 km/h sprint, maar vooral omdat de smeuïge zesclinder daarbij de longen uit zijn lijf huilt. Van plezier, uiteraard. Algauw is het gebrul tweestemmig. Want je moet wel 'een ijskouwe' zijn, wil je niet dolenthousiast worden van de directe besturing en de fenomenale wegligging. Het mooie daarbij is dat de BMW 130i niet knalhard is. Maar ja, is het verstandig is om 13.000 euro te steken in een 15 jaar oude auto die gemiddeld 1 op 10 rijdt? Tja, is het verstandig om op vakantie naar Hawaï te gaan of in een sterrenrestaurant te eten?
+ Onverstandig lekker
- Lekker onverstandig
Renault Twingo GT 0,9 TCe - 2017 - 13.411 km - 12.950 euro
Met het verdwijnen van de R8 in 1973 nam Renault voor lange tijd afscheid van achterwielaandrijving en staartmotoren. Voortaan was voorwielaandrijving de norm, de Renault Alpine uitgezonderd. Dat de Renault Twingo in 2014 terugkeerde naar de oeroude lay-out deed de nodige wenkbrauwen fronsen. De oorzaak lag in de samenwerking met Smart, die zijn vierzits Forfour dezelfde technische basis meegaf als de Fortwo. Dat hield de ontwikkelingskosten binnen de perken, toch was en is de achterwielaangedreven Twingo geen koopje. Om van zijn Smart-broer nog maar te zwijgen. Met zijn 109 pk is de Twingo GT een van de krachtigste A-segmenters die je kunt kopen. De driecilinder achterin is een vermakelijke knorrepot. Hij maakt de Twingo vlotter dan menig medeweggebruiker verwacht. Daarnaast houdt de staartmotor je versgebakken appeltaart in de kofferbak lekker op temperatuur. Zelfs als je hem naar je jarige schoonmoeder in Delfzijl moet brengen. Nadelen heeft motor achterin ook. Als je op een winderige dag een vrachtwagen passeert, moet je het stuur stevig in je knuisten houden. Anders gaat de kleine Fransman zijwaarts aan de wandel. Bij een blik op de achterbank gaan veel gedoodverfde achterpassagiers eveneens op de loop, want de ruimte op de achterbank is van poppenhuisformaat.
+ Oogt aandoenlijk, presteert pittig
- Zijwindgevoelig, krap achterin
Volvo 360 sedan 2.0 injection - 1988 - 72.599 km - 5900 euro
Volvo hield erg lang vast aan achterwielaandrijving, ook bij zijn compacte modellen. De kleine Volvo’s maakten in de jaren 70 nog deel uit van de Daf-boedel die de Zweden hadden overgenomen. Daartoe behoorde ook het prototype van de Daf 77. Deze auto kwam in 1976 op de markt als Volvo 343. De driedeurs hatchback oogde robuust, maar met zijn traploze transmissie verraadde hij zijn (D)afkomst. Aanvankelijk werd de 343 matig verkocht. Hij was prijzig, daarnaast vormden het hoge gewicht, de CVT en de 70 pk-Renault-motor geen ideale combinatie voor een vlotte rijstijl. In 1979 bracht Volvo de 343 ook met handbak uit. Hierdoor ging de prijs omlaag en de verkoop omhoog. Nog altijd leverde de auto geen bloedstollende prestaties. Voor Volvo was dat een reden om de eigen tweeliter B19-motor erin te hangen. En plotsklaps was de kleine Volvo met bijna 100 pk de bruut van de buurt. Met de komst van vernieuwde B200-motor (met injectie) nam het vermogen toe tot 112 pk. Eenmaal op leeftijd, werd de tot 360 omgedoopte Volvo 340 geliefd als race- en driftauto. Dit kostte veel 360’s de kop. Deze prachtige Volvo 360 sedan is een zeldzame survivor. Van ons mag je hem alleen kopen als je hem koestert als een pandabeer. Dat geldt niet voor de onbekrachtigde besturing, want die vraagt een stevige hand.
+ Hoog knuffelgehale, vlotte bejaarde
- Stuurt zwaar, drinkt veel
Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir - 2016 - 94.927 km - 18.990 euro
Zeg 'betaalbare roadster' en iedereen roept: 'Mazda MX-5'. En dan hebben ze nog gelijk ook. Maar als je naar een recente MX-5 op zoek bent, is de Fiat 124 Spider wat ons betreft het (nog) leukere alternatief. Om te beginnen omdat hij hetzelfde steengoede en tegelijkertijd zeer vermakelijke onderstel heeft. De huidige Mazda MX-5 en de Fiat 124 Spider zijn immers technisch zeer nauw aan elkaar verwant. Daar komt bij dat de Fiat een stuk schaarser en dus origineler is. Last but not least: wij vinden de 1,4-liter turbo motor van de Italiaan leuker in de omgang dan de ongeblazen viercilinder van de Japanner. Meer koppel bij lage toerentallen en als je wilt, kun je het ding relatief voordelig laten opkietelen. Dan gaat-ie van 140 naar 170 of 185 pk. Abarth-sportuitlaatje eronder en hoppa, je waant je in vervlogen tijden. De huidige 124 Spider is immers een moderne interpretatie van de 124 Spider die Fiat tussen 1966 en 1985 bouwde. Volgens de geruchten is de moderne 124 trouwens niet lang meer onder ons. De verkoopcijfers blijven achter bij de verwachtingen. Dat is voor Fiat waarschijnlijk de reden om binnen afzienbare tijd de stekker uit de productie te trekken. Enerzijds droevig, anderzijds is het volgens ons een garantie dat dit een waardevolle klassieker wordt. Kortom: op je shortlist ermee!
+ Rijdt heerlijk, eigenlijk de (nog) leukere MAzxa MX-5
- Nog best aan de prijs
Mercedes C 350 Sportcoupé - 2007 - 149.951 km - 8995 euro
Herinnnert u zich deze nog, nog, nog ...? Begin deze eeuw was de Mercedes C-klasse Sportcoupé het antwoord op de BMW 3-serie Compact. De in Brazilië gebouwde auto werd een beetje gezien als 'damescoupé'. Dat zat zijn succes in de weg. Tweedehands Sportcoupés zijn dan ook vrij dun gezaaid. En áls je al een net exemplaar kunt vinden, ligt er meestal een 1,8-liter viercilinder benzinemotor met compressor onder de kap. Prima ding, met veel koppel, maar een echte geweldenaar is het niet. Verder zien we deze auto vooral langskomen als 220 CDI. Behalve een inmiddels verketterde Euro 3-diesel worden die bijna standaard geleverd met een intergalactische kilometerstand en vergeelde koplampen. Hoe anders is dit smetteloze exemplaar! Hij kijkt helder uit de ogen, en met zijn 272 pk sterke 3,5-liter V6 knalt-ie binnen 6,5 seconden naar de 100 km/h. Sportief rijden kán, want de besturing en het onderstel weten prima raad met het vermogen. Comfortabel cruisen is echter meer zijn ding. Voor twee personen dan, want de ruimte achterin is alleen geschikt voor kabouters en schoothondjes. Het gebrek aan ruimte wordt goedgemaakt door volop luxe. Een standkachel, leer, navi, automaat, alles zit erop. En dat voor nog geen 9 mille!
+ Exclusief, snel en luxe
- Krap achterin
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.