Marktplaats: 5x de mooiste tweedehands Opel Kadett en Astra
Als merk doet Opel het helemaal niet slecht in Nederland. Maar het is niet meer zoals vroeger. Decennialang waren de Opel Kadett en Opel Astra de absolute bestsellers van ons land. Op Marktplaats.nl gaan we op zoek naar die oude Kadett- en Astra-magie.
Wanneer de autoverkoop eind jaren 40 een beetje op gang komt, wordt de Volkswagen Kever wereldwijd een publiekslieveling. In 1962 opent Opel de aanval op de Kever met de eerste naoorlogse Kadett. De compacte, hoekige Kadett A is veel moderner, ruimer en comfortabeler dan zijn rivaal.
B-Kadett verdringt Kever
Toch lukt het de A-Kadett niet om de Kever van de troon te stoten. Daarom presenteert Opel al in 1965 de B-Kadett. Deze is nog een slag groter, en verwijst de Kever al snel naar het tweede plan. Wanneer Jan Modaal een baan, een gezin en een doorzonwoning heeft, maakt een nieuw 'Kadettje' het ideaalbeeld compleet. Wie eenmaal Kadett rijdt, blijft Opel jarenlang trouw, want de Opel Kadett is vermaard om zijn hoge inruilwaarde.
Kadett laat met voorwielaandrijving
Opel weet het succes van de Kadett jarenlang vast te houden. Ondanks een erg late overstap op voorwielaandrijving en het hatchback-concept. Dat gebeurt in 1979 met de Opel Kadett D – vijf jaar na het debuut van de Volkswagen Golf.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Kadett wordt Astra
Een naamswisseling begin jaren negentig deert de bestseller evenmin. Ook de Opel Astra is twee generaties lang Nederlands publiekslieveling. Al is de Opel Astra G in het jaar 2000 wel verwikkeld in een nek-aan-nekrace met de Volkswagen Golf IV. De Opel Astra H weet het tij niet te keren. In tegendeel. De auto heeft een prettig rijgedrag, maar het ontbreekt hem aan herkenbaarheid en sexappeal. Na 2004 zakt de Astra flink in de verkoopstatistieken.
De mooiste Kadetts en Astra's van Marktplaats.nl
In deze editie van Marktplaats gaan we op zoek naar leuke, mooie en interessante Opels Kadett en Astra. Goed bewaarde oude modellen vormen daarbij een serieuze uitdaging. Frisse jonge Opels Astra vind je te kust en te keur.
Opel Kadett B Olympia 1100 – 1970 – 55.276 km – 14.950 euro
In 1970 was de Opel Kadett B de onbetwiste nummer 1 in ons land. De importeur was er blij mee: "Opel-rijders vormen thans de schrandere meerderheid", juichten paginagrote advertenties. Daarin zien we ook de deftige Kadett Olympia, bedacht om het gat tussen de gewone Kadett en de Rekord te dichten. Om die reden kreeg de Olympia een luxere uitstraling en krachtiger motoren. Onder de kap van de instapper ligt minimaal de 60 pk sterke 1.1 uit de Kadett Rallye. Wilde je medeweggebruikers écht een poepie laten ruiken, dan ging je voor de 1700 of 1900 met minimaal 75 pk. De Olympia was er in drie carrosserievarianten, maar een simpele sedan zat daar niet bij. Dit is een tweedeurs fastback – Fliessheck op z'n Duits. Maar je kon hem ook als vierdeurs Fliessheck of tweedeurs Coupé bestellen. Verder onderscheidde de Olympia zich van de gewone Kadetts met een vinyl dak, een chiquere neus en een aluminiumkleurig paneel tussen de achterlichten. Binnenin beschikte je over een fraaier stuur, volledig beklede portieren, een tunnelconsole en een compleet plasticbos aan nephout. Zo promoveerde Jan met de Pet tot Jan met de Hoed. Voor 15 mille is dit museumstuk van jou!
+ Je bent de held van alle Opel-fans
- Niet-Opel-fans verklaren je voor gek dat je hier 15 mille voor betaalt
Opel Kadett E 2.0 GSi – 1988 – 19.800 km – 19.500 euro
We zien het bij talloze million sellers: bijna niemand neemt de moeite ze te koesteren of restaureren. Het was dan ook een hele opgave om goede, originele standaardmodellen van de Kadett te vinden. En zelfs de bijzondere versies hebben het roestmonster, de nonchalance en de Sjonnies nauwelijks overleefd. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Zie deze origineel Nederlandse Opel Kadett E GSi – met nieuwgeur – uit 1988. Nog geen 20.000 kilometer staat er op de teller! Maar het beste nieuws is dat-ie op de originele stalen wielen met plastic doppen staat. Hulde aan de twee eerste eigenaren. Anders dan de meeste GSi-fans zijn ze niet gezwicht voor de verleiding om er fout overmaats lichtmetaal onder te schroeven. De auto stamt uit 1988, het jaar dat de GSi 16V zijn intrede deed. Maar dit is nog de tammere 2.0 met acht kleppen. Niet getreurd: de beschikbare 129 pk is ruim voldoende om de lichtgewicht in 8,5 seconden naar 100 km/h te knallen. Daarmee houd je de Golf III GTI 16V soepeltjes achter je … Het digitale dashboard – vanwege het wispelturige karakter ook wel 'de flipperkast' genoemd – zorgt binnenin voor een prachtig tijdsbeeld. Een koopje is het niet, maar in deze staat is een Kadett GSi bijna even zeldzaam als een Ferrari GTO ...
+ Zeldzaam mooi en origineel
- Geen 16V
Opel Astra F Cabriolet 1.6 automaat – 1997 – 199.456 km – 1699 euro
Wat voor vrijwel alle Opel Kadett geldt, is ook van toepassing op de eerste generatie Opel Astra. Mooie, originele exemplaren van de huis-tuin-en-keukenversies zijn lastig te vinden. Maar waarom zou je gewoon doen, als het buitengewoon kan? Neem deze 22 jaar oude Astra Cabriolet. Hij heeft weliswaar bijna 200.000 km gereden, maar hij oogt uitzonderlijk netjes. Van de beruchte roestvorming bij de achterspatbordranden is niets te zien. Ook het leren interieur en de lichtmetalen wielen getuigen van zorgzame voormalige baasjes. Bij het uitdelen van de pk's stond deze Astra echter niet vooraan. Slechts 75 wist-ie er te bemachtigen, maar geloof ons: als je lekker relaxed over binnenwegen wilt toeren, is dat prima. En met de klimaatverandering wordt het cabrioseizoen steeds langer, dus wat let je? Niet de investering van 1700 euro, in elk geval. Bang voor lekkage? Het dak is nieuw! En je hoeft bij elke toertocht ook niet op zoek naar een kinderoppas; de kids passen gewoon achterin. Niet zeuren dat er geen airco in zit, want als je open rijdt, heb je die niet nodig. Is er dan geen enkel minpunt te verzinnen? Jawel: tjongejonge, wat waren de stuurwielen uit het begintijdperk van de airbag toch spuuglelijk!
+ Betaalbare cabrio
- Wie heeft dat stuur ontworpen?
Opel Astra H 1.6 Stationwagon – 2008 – 48.203 km – 8450 euro
De Opel Astra H moest een ommezwaai worden. Dat werd-ie ook, maar niet zoals Opel dat had beoogd. Het Astra-publiek was vergrijsd en daarom moest de Astra H een jonger publiek aanspreken. De vormgeving ging op de schop, met als resultaat een zeer strak ontwerp, dat in niets meer op zijn voorganger leek. Des te meer had-ie gemeen met de Vectra, zeker binnenin. Ook met het onderstel deed Opel een gooi naar een jongere clientèle. Met de flitsende term Interactive Driving System wilde het merk aangeven dat de Astra H strakker stuurde dan ooit en dat klopte nog ook. Na de vijfdeurs hatchback kwamen de Stationwagon, de coupéachtige GTC en de Twin Top, een cabrio met stalen klapdak. Het aantal motorvarianten was groot, maar het mocht niet baten. De Opel Astra H wist nauwelijks nieuwe, jonge klanten te lokken. Erger was dat de oudere autokoper evenmin enthousiast reageerde. De verkoopcijfers stortten in en het is afgelopen met het bestsellersbestaan. Anders dan zijn voorgangers is de Opel Astra H prima bestand tegen roest en ook technisch is het een betrouwbare kar. Kortom, geen auto voor avonturiers, maar een oerdegelijke occasion, zeker als ruime Stationwagon. We kunnen ons dan ook goed voorstellen dat je je laat verleiden door deze extreem nette Astra H 1.6 Temptation met slechts 48.000 km op de klok.
+ Als nieuw, stuurt beter dan je denkt
- Gáááp
Opel Astra J GTC OPC – 2013 – 90.191 km – 18.950 euro
Auto's zijn soms net mensen. Wanneer ze een tikje fout zijn, winnen ze aan aantrekkingskracht, al durven we dat vaak niet toe te geven. Bij dezen komen we uit de kast. We zeggen gewoon hardop dat onze speekselklieren overuren draaiden bij het bekijken van deze Opel Astra J OPC. We vallen als een blok voor de felblauwe metallic lak en de tweekleurige 20-inch wielen. Maar het opwindendst vinden we de wulpse lijnen van met name de achterkant. En het blijft niet bij woeste looks. Van huis uit was de Astra GTC OPC goed voor 280 pk, maar bij dit exemplaar is blijkbaar een pk-beluste creatieveling met een laptop in de weer geweest. Die heeft 340 pk uit het tweeliter turboblok getoverd. Daar worden de prestaties zeker niet slechter van. We gokken dat de honderdsprint nu binnen 5,5 tellen gepiept is. Verder zal het niet al te veel moeite kosten om op de Duitse autobahn Audi's en Mercedessen het bumperkleven af te leren. Het mooie is dat het instelbare onderstel met sperdifferentieel al dat geweld prima aankan. Dat gaat – letterlijk – niet zonder slag of stoot. Als de sportstoelen je niet zo stevig vasthielden, zou je waarschijnlijk flink zitten stuiteren. Boeit ons niets. We zijn verliefd en onze liefde gaat als kriebels door de maag. OPCij, OPCij, OPCij, we komen eraan!
+ Wekt verboden begeerten
- Erg hard en een beetje fout
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.