Marktplaats: Vakantieauto voor 800 euro

Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig

Er was een tijd dat studenten steeds rijker werden. Ze kozen in toenemende mate voor vliegvakanties in plaats van de geijkte roadtrip door Europa. Maar door het leenstelsel staat het vakantiebudget onder druk en wint de autovakantie weer aan populariteit. Voor maximaal 800 euro gaan we op Marktplaats.nl op zoek naar de ideale vakantieauto voor studenten.

Voor veel studenten regelen hun vakantie pas op het laatste moment. En dus struinen ze momenteel het internet af naar lastminutevakanties en goedkope vliegtickets. Maar de echte avonturiers gaan met hun vrienden op kampeervakantie. Waarheen? De zon achterna! Hoe? Per goedkope vakantieauto. Wij helpen graag een handje bij de zoektocht.

Ruimte voor vier

Brandstofbudget-technisch is een auto als de Daihatsu Cuore een slimme keus. Die drinkt per honderd kilometer minder dan een gemiddelde student tijdens kroegavond. Maar ja, je bent met vier man en dan is zo'n zakjapanner verre van ideaal. En in de kofferbak biedt past slechts een tentje dat borg staat voor zéér intieme nachten. Niet voor iedereen een goed idee. Daarom gaan we op zoek naar ruime vier- of vijfzitters met een serieuze kofferbak. Maar voor een geschikte vakantieauto hebben we meer noten op zang.

100 euro p.p.

Het budget bepalen we op maximaal 800 euro, oftewel 200 euro de man. Als je de auto heel houdt, dan verkoop je hem na de vakantie weer voor minstens 400 euro, zodat-ie je uiteindelijk slechts 100 euro per persoon kost. Valt mee, toch?

Actie
De vernieuwde Volkswagen Golf
De vernieuwde Volkswagen Golf

Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!

Apk, NAP en airco

Opdat je met een gerust gevoel op vakantie kunt, zoeken we auto's waar nog minimaal een halfjaar apk op zit. Bovendien willen we ervan op aan kunnen dat de kilometerstand klopt. Dat betekent dat we de Nationale Auto Pas ­verplicht stellen en maximaal 300.000 kilometer op de klok vinden we welletjes. Verder hebben we voor de verwende studenten een werkende airco op het wensenlijstje gezet. Net als vier portieren voor het nodige instapgemak en ABS voor de veiligheid.

Ten slotte de brandstof. We gaan voor benzine. Oudere diesels worden immers uit veel steden geweerd en auto's op lpg zijn vaak niet welkom in parkeergarages en op veerboten.

Mercedes Vaneo 1.6 Trend - 2003 - 247.297 km - 650 euro

Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig
Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig
Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig

Als je tijdens een van de laatste colleges vertelt dat je voor 650 euro een superruime ­Mercedes hebt gescoord, gelooft geen hond je. Als je vervolgens een foto van deze Mercedes Vaneo laat zien, is de hond de enige die een ritje met je wil maken. Want als er één auto is die de kwalificatie 'hondenhok' verdient, dan is het deze wannabe-mpv van Mercedes wel. Maar goed, daar hebben jij en je vrienden maling aan. Want door zijn enorme ruimte is dit een ideale vakantieauto. Er past ­minimaal 715 liter aan bagage in! En zelfs als je met je basketbalvrienden op pad gaat, schuurt er niemand met zijn kruin langs de hemelbekleding. Verder geniet je dankzij twee enorme schuifdeuren van optimaal in- en uitstapgemak. Die deuren zijn ook ideaal als je de auto in een krappe Italiaanse parkeergarage kwijt moet. Nadelen? Ja, die heeft deze Vaneo 1.6 ook. Behalve spuuglelijk, is-ie namelijk oerend traag. Al doet het lawaaiige motortje je geloven dat het heel hard gaat. Heel zuinig is-ie evenmin. Daar is zijn hoogte (1,80 meter) mede debet aan. Overigens hoef je niet bang te zijn dat de top­zware Vaneo omvalt in bochten. Door schade en elandproef wijs geworden, voorzag Mercedes hem van een zeer efficiënt ESP.

+ Je kunt een circustent meenemen, ster op de neus

- Uiterlijk is even slikken, traag

Citroën Xantia Break 1.8i 16V - 1998 - 287.730 km - 799 euro

Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig
Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig
Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig

Over verwende studenten gesproken ... Wie zijn billen niet wenst bloot te stellen aan harde stoelen of een stevig onderstel, heeft een goede aan de Citroën Xantia Break. Deze auto stamt namelijk uit de tijd dat de Franse fabrikant zijn middenklassers nog standaard van hydropneumatische vering voorzag. Dat zorgt voor een unieke veerbeleving. Bovendien staan oudere Citroëns bekend om hun zachte meubilair. Als je de strakke maar dure tolwegen verruilt voor het wat pokdaliger wegdek van binnenwegen, bekoop je dat in de Xantia niet met rondstuiterende vullingen en wandelende nieren. Een ander voordeel van het veersysteem is, dat de auto altijd keurig ­horizontaal blijft liggen. Hoeveel bagage je ook achterin propt. Dankzij de smalle wielkasten en de vlakke laadvoer is dat trouwens algauw érg veel. Over de passagiersruimte achterin valt ook weinig te klagen. De rugleuningen van de voorstoelen zijn zodanig gevormd dat de achterbankzitters hun knieën goed kwijt kunnen. Er zit nog tot december apk op de auto, maar voor 100 euro geeft de leverancier hem een vers ­keuringsbewijs. Voor het gemak hebben wij daar alvast rekening mee gehouden. Vooral ook omdat Xantia's bekendstaan om hun lekkende uitlaat. Wij zien het wel zitten: zacht zoevend zuidwaarts met deze nette Xantia!

+ Hydropneumatisch veercomfort

- Lekgevoelige uitlaat

Renault Mégane Scénic 1.6-16V - 1999 - 227.005 km - 750 euro

Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig
Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig
Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig

Ben je nu rond de twintig jaar oud? Grote kans dat je in je jeugdjaren wekelijks achter in een Renault (Mégane) Scénic naar oma reed. En 's zomers zat je onderweg naar de vakantie­bestemming vast urenlang te kleuren en te tekenen. Kleurboek of schetsblok op dat klaptafeltje in de rugleuning van mama of papa en je kon je creatieve geest de vrije loop laten. ­Tenzij jullie met z'n drieën waren en jij altijd in het midden moest zitten. Want dan had je geen klaptafeltje. Moest je zitten lezen ... Of je was de gelukkige die op de enige Game Boy van het gezin mocht! Hoe dan ook: je kunt je jeugd herbeleven in deze Renault Mégane ­Scénic, een auto die door zijn enorme succes een ware rage ­ont­ketende. Plotseling moest elk gezin met 1,7 kind een compacte MPV en daar speelde de auto-industrie gretig op in. Zo volgden de Zafira's, Multipla's, en Tourans van deze wereld. Maar alleen de ­Mégane Scénic was leverbaar met wellustig donkerode velours ­bekleding! Bovendien was er geen andere MPV in deze klasse die zoveel vakjes en bakjes had. Op de lange afstand is het ­genieten van de soepele vering en de riante interieurruimte. Ook het nette verbruik stemt tot tevredenheid. En mócht je onverhoopt autopech krijgen, iedere Franse monteur kent de Renault Scénic op zijn duimpje.

+ Je vader had er net zo eentje!

- Je vader hard er net zo eentje ...

Saab 9-3 2.0t - 2001 - 241.118 km - 775 euro

Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig
Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig
Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig

Als je een goedkope vakantieauto zoekt, denk je vast niet direct aan een Saab. Onterecht, want een relatief simpele Saab 9-3 met een volwassen kilometerstand is te min voor de zakelijke young­timerrijder. En de doorsnee Saab-liefhebber geeft de voorkeur aan een ­klassieke 900 of een Saab 9-3 Cabriolet. Kortom, voor autohandelaren is dit een lastige auto, en dat drukt de prijzen. Een Saab 9-3 van deze ­generatie is een fijne, betrouwbare kar, maar dat betekent niet dat je hem blind kunt kopen. Wat je echt moet checken voordat je de verkoper de gevraagde 775 euro in zijn handen drukt, is of de auto de cruciale modificatie aan de carterventilatie heeft ondergaan. Bel een willekeurige Saab-specialist op en hij vertelt je exact hoe je dat kunt zien. Is deze ­update niet uitgevoerd, dan loop je het risico op een vastloper. Sowieso kan het geen kwaad om voor vertrek de olie te verversen. Vervolgens kun je met een gerust hart op reis. De soepele motor met lage­druk­turbo trekt je soepeltjes bergopwaarts, zonder dat je al te ver terug hoeft te schakelen en inhaalsprintjes zijn zó gepiept. Cruisecontrol en klimaatregeling zorgen voor ­moderne verwennerij aan boord, de stoelen zitten formidabel en ook op hoge snelheid blijft het motorgeluid netjes op de achtergrond. De vraag is of je na zo'n comfortabele rit 's nachts nog wel in een tent op zo'n ­armetierig matje wilt slapen ...

+ Turbo: soepel de berg op en vlot inhalen

- Wil je na zoveel luxe aan boord nog wel in een tent slapen?

Nissan Primera Sedan 2.0 - 2000 - 193.207 km - 744 euro

Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig
Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig
Marktplaats: Vakantieauto's voor weinig

Deze Nissan Primera is een typische opa-auto. Niet alleen omdat het een grijze sedan is, maar ook vanwege de sigaarbrandgaten in de bestuurdersstoel en de vochtvlekken in de bekleding. En niet te vergeten - en dat zie je pas als je de rechterflank en de achterkant bekijkt - vanwege de bonte verzameling parkeerdeuken. Dat zijn de minpunten. Pluspunten zijn er ook. ­Bijvoorbeeld in de vorm van een relatief lage kilometerstand. Verder beschikt de Primera over een onderhoudsvrije distributieketting en de adverteerder schermt met 'goed onderhoud'. Wij willen vooral graag weten hoe goed de drukgroep nog is. Hoogbejaarde bestuurders staan immers niet bekend om hun soepele enkelgewrichten en hun onberispelijke koppelingskunsten. Als de koppeling soepel en niet overdreven hoog aangrijpt, dan kunnen we deze Nissan Primera zonder voorbehoud aanraden. Hij staat te boek als uitermate degelijk en betrouwbaar. En - wat bijna niemand nog weet - als een ­bovengemiddeld fijn sturende auto. Met de tweeliter motor ben je qua vermogen ook prima bediend en in de sedankofferbak kun je veel bagage kwijt. Even een bekledingsreiniger erdoorheen en ­karren maar. Grote kans dat je hem een beetje moet 'losrijden', maar daarna beloont deze grijze muis je met vlotte prestaties.

+ Zeer betrouwbaar, stuurt fijn

- Gepokt en gemazeld

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties