Welke autoliefhebber droomt er niet van een snelle sportwagen? Het goede nieuws is: het hoeft niet bij dromen te blijven. Dat bewijzen de vijf snelle jongens hieronder die we op Marktplaats.nl tegenkwamen. Stuk voor stuk bieden ze minimaal 300 pk voor maximaal 20.000 euro!
Tegenwoordig heb je snelle auto's in alle soorten en maten. Van extreme hot hatches tot belachelijk veelvermogende SUV's. En vlak ook de talloze ver bovenmodale sedans en stationwagons niet uit. Maar als ze stilstaan, ziet bijna niemand dat het bijzondere auto's zijn.
Likkebaardend omkijken
Een tijdje terug was een snelle auto bijna per definitie een sportwagen. Gelukkig bestaan zulke modellen nog steeds. Auto's waar liefhebbers likkebaardend naar omkijken en die niet in de grijze leasemassa opgaan. Ook voor minder dan 20.000 euro zijn zulke 'droombolides' wel te vinden op Marktplaats.nl. Oké, 20 mille is nog altijd een hoop geld, maar kijk je naar nieuwe auto's, dan koop je daar niks spannends voor. Een Ford Fiesta EcoBoost met 100 pk kost bijvoorbeeld al zo'n 21 mille. Alleen is een nieuwe Fiesta is in het gebruik natuurlijk wel goedkoper dan een gebruikte sportwagen ...
Wél een Porsche, géén 911
Een Porsche mag in dit overzicht natuurlijk niet ontbreken. Maar een goede én betaalbare 911 vinden, is als zoeken naar een diamant in een bruinkoolmijn. Daarom hebben we onze zinnen gezet op de Porsche die ooit gold als de gedoodverfde opvolger van de 911: de Porsche 928. En we zijn in onze missie geslaagd!
Van 'dat andere sportwagenmerk', Ferrari, kwamen we geen betaalbare exemplaren tegen. Maar er blijven nog genoeg sportwagens over waar kleine jongetjes instinctief naartoe rennen. Niet alleen om de buitenkant te bewonderen, maar ook om op de snelheidsmeter te checken 'hoe hard-ie kan'. Op zich is dat niet eens zó interessant. De weg daarnaartoe is des te leuker; de duw in je rug, de ploffende uitlaten en het aanzwellende motorgeluid ... genieten!
Chevrolet Corvette C5 Coupé - 1999 - 344 pk - 19.995 euro
Als je zoontje van zes naar een Chevrolet Corvette wijst en vraagt wat voor auto dat is, zeg dan niet: "Een pooierbak." Want tien tegen één dat het jochie meteen roept dat hij later ook pooier wil worden. Oké, de Corvette heeft een wat stouter imago dan een Volvo V70, net zoals een boa constrictor een spannender huisdier is dan een labrador. Nu willen we niet zeggen dat de Corvette continu op de loer ligt om je de nek om te draaien. Maar met 344 pk op de achterwielen moet je wel op je hoede zijn. Als je dat in je enthousiasme over het übercoole V8-geluid vergeet, heb je het Active Handling-systeem nog. Deze rigoureuze elektronische waakhond laat namelijk geen kwispelstaartje toe. Dat is misschien niet zo spannend, maar het zorgt er wel voor dat je de auto ook met een gerust hart aan je schoonmoeder kunt meegeven. Waar je je ook geen zorgen over hoeft te maken, is roest, want de carrosserie van de Corvette is van kunststof. Desondanks weegt-ie nog altijd zo'n 1500 kilo. De 5,7-liter V8 maalt er niet om. Die trekt de handgeschakelde Corvette in 4,7 tellen naar de honderd, om pas bij 281 km/h de pijp aan Maarten te geven. Het enige wat-ie daarvoor terugverlangt, is een slokje benzine. Nou ja, twee dan ...
+ Übercool en roestvrij
- Iedereen denkt dat je de foute beroepskeuzeadviseur in de arm hebt genomen
Nissan 370Z Coupé - 2009 - 331 pk - 16.900 euro
In 2009 volgde de Nissan 370Z de 350Z op. Hij is iets korter en breder dan zijn voorganger, maar de uiterlijke overeenkomsten zijn groot. Meest opvallend zijn de wat grilliger gevormde lampunits. Dat de 370Z een totaal andere auto is dan de 350Z, merk je pas wanneer je gaat rijden. Dat zit hem niet alleen in de 31 extra pk's, maar vooral in het veel hardere onderstel. Door de ingekorte wielbasis voelt de 370Z van nature al steviger aan dan zijn voorganger, maar de harde schokdempers doen er nog een schepje bovenop. Houd je van steentjes in het asfalt tellen en wil je iedere bocht zo strak mogelijk nemen, dan is de 370Z helemaal jouw ding. Je schuurt met je billen vlak boven het asfalt en je voelt je één met de techniek. Haal het verstelbare stuur iets naar je toe en de toerenteller volgt. Zo zie je nog beter dat de atmosferische V6 de 7500 tpm aantikt wanneer je in 5,6 seconden naar de 100 knalt! Bij deze grijze 370Z gaat dat relatief moeiteloos. Daar zorgt de zeventraps automaat voor. Maar dat is dan ook het enige comfort-voordeel dat de Nissan 370Z ten opzichte van zijn voorganger heeft, die alleen met handbak werd geleverd. Zoals een Japanner betaamt, is de 370Z door de bank genomen een betrouwbare auto. Let alleen wel op of het elektronische stuurslot zonder haperen werkt, want repareren is prijzig.
+ Puur en betrouwbaar
- Keihard onderstel
Porsche 928 S4 - 1987 - 320 pk - 19.950 euro
Eind jaren 70 was de Porsche 911 al 15 jaar in productie. Om zijn concurrentiepositie te behouden, zag Porsche zich gedwongen steeds snellere versies van de 911 te maken. Door de ongelukkige gewichtsverdeling waren die snelste Elfers maar moeilijk op de weg te houden. Tijd voor iets nieuws! In 1978 werd de vierzits Porsche 928 gepresenteerd als de aanstaande 911-opvolger. In plaats van een luchtgekoelde zescilinder boxermotor achterin, had de 928 een voorin geplaatste, volledig aluminium V8 met waterkoeling. Er was veel aandacht besteed aan de gewichtsverdeling. Vandaar dat de ingenieurs kozen voor een transaxle-opzet. Daarbij drukt de boven de achteras geplaatste transmissie op de aangedreven achterwielen. Zo wordt een optimale tractie gegenereerd. Remmen deed de 928 voor zijn tijd als een malle. Porsche claimde dat je met de auto binnen 10 seconden van nul naar 100 km/h, en weer terug naar nul kon. Porsches vernieuwingsdrang werd beloond, want de 928 sleepte de titel Auto van het Jaar binnen. Dit exemplaar uit 1987 heeft volgens de adverteerder een sluitende onderhoudshistorie. Bovendien is hij in het recente verleden gerestaureerd. Dat is fijn, want de elektrische installatie is complex en hoewel de koets deels is verzinkt, is hij niet ongevoelig voor roest.
+ Een verrassende Porsche
- Goed onderhoud is duur
Jaguar XK 4.2 V8 - 2006 - 300 pk - 19.950 euro
Van de Jaguar XK die tussen 1996 en 2006 van de band liep, vallen er aardig wat auto's binnen ons budget. Jongere exemplaren zijn doorgaans een stuk duurder. Dat we deze XK 4.2 wél kunnen betalen, heeft waarschijnlijk alles te maken met de 285.000 kilometers die op de teller staan. Daar kun je voor terugschrikken, maar wij bekijken het van de zonnige kant. Wie zó veel met een sportwagen rijdt, verzorgt hem vast netjes en laat hem vast altijd goed warm worden. Bovendien: alles wat kapot kán, is waarschijnlijk tussen de 150.000 en 250.000 kilometer al vervangen. Maar we geven toe: misschien laten we ons verblinden door de smurfblauwe lak. Bij een auto die zo ingetogen is vormgegeven als de Jaguar XK, kunnen we die schreeuwerige kleur wel waarderen. Zwarte, boswachtergroene en grijze XK's zijn er al genoeg. En hij is sinds 2006 met een ton afgeprijsd - wat wil je nog meer? Geperforeerd zwart leer misschien? Check! 19-inch lichtmetaal? Check! XKR-look? Check! Wat dat laatste betreft: dit is dus geen echte XKR. Dat scheelt 120 pk. Klinkt als veel, maar op de honderdsprint is een originele XKR maar 1 seconde sneller. En je zult bij deze lookalike nooit last hebben van een defecte supercharger, want die zit er niet op. Ach, als je het niet doorvertelt, komt er niemand achter. Wat je sowieso wél hebt, is een fantastisch klinkende V8. Vroaarrr
+ Supercharger gaat nooit stuk ...
- ... want die zit er niet op.
Maserati 3200 GT - 2001 - 370 pk - 16.500 euro
We weten het nog goed: het was januari 2003 toen Maserati de 3200 GT verving door de Coupé. We bekeken de voorkant en zagen nauwelijks wijzigingen. Maar toen we de foto's van de achterkant onder ogen kregen, biggelden de tranen ons over de wangen. Waar waren die prachtige boemerang-achterlichten gebleven?! Vanwege Amerikaanse eisen vervangen door dertien-in-een-dozijn-units. Deze donkergroene 3200 GT heeft uiteraard wél die onderscheidende lampen en we vinden ze nog altijd om te smullen. Net als de aanblik van de geblazen V8 trouwens. Helemaal lyrisch worden we van het hitsige geluid dat de Italiaan voortbrengt. Alsmede van de overtuiging waarmee hij ons in de beige leren kussens drukt. En zoals een ruitvormig klokje in een Maserati tikt, tikt het nergens. Jammer in het verder schitterende interieur is de nogal kreukelige stuurnaaf. Je krijgt het idee dat de airbag al eens Nieuwjaar heeft gevierd. We zouden er even naar informeren. Net zoals we zeer nadrukkelijk voor de optionele Bovag-garantie zouden kiezen - je weet maar nooit. Daarna kan Het Grote Genieten beginnen; desnoods met vier man aan boord. Want je wilt zo veel mogelijk mensen laten meegenieten van het opwindende concert dat het achtkoppige blaasorkest onder de kap ten beste geeft.
+ Misschien wel het opwindendste V8-geluid dat we kennen
Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s.
Lees meer »