Tweedehands Tesla Model 3: problemen, betrouwbaarheid, prijs
Een tweedehands Tesla Model 3 hoog op de shortlist van occasionkopers. Zeker nu de prijzen flink dalen. En omdat de gebruikskosten ook meevallen, wordt de Model 3 interessanter voor particulieren. Wij vertellen je waarop je moet letten bij de aanschaf van een tweedehands Model 3.
Na zijn officiële onthulling in 2016, doet de Tesla Model 3 er nog ruim drie jaar over om de Nederlandse markt te bereiken. Een overweldigende belangstelling op de thuismarkt en productieproblemen hebben de verkoopstart flink vertraagd. Maar zodra het in 2019 zover is, loopt het storm.
Van de ruim 50.000 Tesla's Models 3 die er sindsdien zijn verkocht, worden er inmiddels vele honderden als occasion aangeboden, op bijvoorbeeld Marktplaats. Helaas krijg je voor vroege tweedehands Tesla's geen aanschafsubsidie van 2000 euro, want die geldt alleen voor auto's met een nieuwprijs tot 45.000 euro. De vanafprijs van de Model 3 Standard Range bedroeg in 2019 zo'n 49.000 euro. Als het huidige subsidiebeleid gehandhaafd blijft, kun je over een tijdje wel en gebruikte Model 3 met subsidie aanschaffen, want onlangs verlaagde Tesla de prijs van het basismodel tot onder de 45 mille.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Een tweedehands Tesla Model 3 is wel iets goedkoper dan een nieuwe, maar verwacht geen afschrijvingspercentages zoals vergelijkbaar geprijsde auto's met verbrandingsmotor laten noteren. Daar staat tegenover dat je tot 2025 geen wegenbelasting betaalt. De laadkosten variëren momenteel sterk, al kun je nog altijd goedkoper uit zijn dan met diesel of benzine. Zeker als je de auto met behulp van zonnepanelen thuis oplaadt.
Tesla Model 3: specs en uitvoeringen
Aanvankelijk kun je uit maar twee versies kiezen: de Long Range AWD (58.980 euro) en de Performance AWD (64.580 euro). Beide hebben twee elektromotoren en een accupakket van 75 kWh. Maar terwijl de Long Range AWD het met 441 pk moet doen, levert de Performance niet minder dan 513 pk. Dat zorgt voor supercar-achtige prestaties. Vooral de honderdsprint van 3,4 seconden is sensationeel. Al dat geweld kost wel energie: de krachtigste Model 3 heeft een WLTP-actieradius van 530 kilometer, de Long Range AWD komt 560 kilometer ver.
Later in het debuutjaar verschijnen de achterwielaangedreven Models 3 met één elektromotor. Dit zijn de Standard Range Plus (50 kWh, 238 pk, actieradius 415 km, 48.980 euro) en de Long Range (54.100 euro). Die laatste heeft hetzelfde accupakket als de versies met vierwielaandrijving. Maar door een combinatie van een lager gewicht en minder brute kracht (286 pk), is dit de Model 3 met de grootste actieradius (600 km). Toch verdween de Long Range alweer snel van de markt. Inmiddels is de Standard Range Plus ook al niet meer nieuw te koop: eind 2021 maakte hij plaats voor de Tesla Model 3 zonder nadere toevoeging. Deze versie heeft een accupakket van 60 kWh en komt daarmee officieel 495 km ver.
Ondertussen was er in 2020 een facelift geweest. Daarbij kreeg de Tesla Model 3 iets andere koplampen, zwarte raamlijsten en portiergrepen en de afwerking werd verbeterd.
De Tesla Model 3 beschikt standaard over Autopilot. Daarmee kan de auto semi-automatisch sturen, accelereren en remmen voor andere verkeersdeelnemers. Ook een automatische noodstop, een botswaarschuwing en een dodehoeksensor zijn aan boord. Met Enhanced Autopilot (3800 euro) kan een Tesla Model 3 zelfstandig van rijstrook wisselen en inparkeren. Met de Full Self-Driving Capability (7500 euro) beschikt de auto ook over verkeerslicht- en stopbordherkenning.
Ondanks de naam van het Autopilot-pakket, krijg je er geen zelfrijdende auto mee. Ook als bestuurder van een Tesla Model 3 moet je de handen altijd aan het stuur houden. Niet alleen omdat dit wettelijk verplicht is, maar ook omdat het systeem in de praktijk lang niet altijd adequaat werkt. Welke hulpsystemen de auto precies aan boord heeft, kun je opzoeken via het chassisnummer (VIN) of in het touchscreen bij de algemene informatie over de auto.
Op zoek naar aankooptips voor andere tweedehands auto's?
Als je je inschrijft voor onze nieuwsbrief, krijg je ze in je mail.
De standaard aanwezige software van Tesla's wordt 'over the air' geactualiseerd, zodat een vroege Model 3 op dit gebied even modern is als eentje die nieuw uit de doos komt. Voor modeljaar 2021 heeft Tesla een aantal kleine uiterlijke updates uitgevoerd, waaronder zwarte portiergrepen. Daarnaast is de actieradius van alle versies met enkele tientallen kilometers verhoogd. Een fijne technische upgrade is de verbeterde warmtepomp. In de categorie 'klein bier' vinden we de gewijzigde middenconsole en het elektrisch te openen kofferdeksel.
Problemen Tesla Model 3 en betrouwbaarheid
De afwerkingsproblemen van Tesla's hebben we al vaak genoemd, maar deze hebben doorgaans weinig of geen consequenties voor de bedrijfszekerheid. Al kan een gebarsten glazen dakpaneel natuurlijk erg vervelend zijn. Dat komt niet heel vaak voor, toch zouden we checken of het glazen dak door slordige plaatsing niet te veel onder spanning staat. Vocht in de mistlampen is ook zoiets. Lange tijd is het geen probleem, maar uiteindelijk werkt de verlichting niet meer.
Lekkage Tesla Model 3
Veel Model 3-rijders maken melding van vocht in de kofferbak. Vaak komt dit doordat water vanaf de achterruit vrijuit de kofferbak in kan stromen als je het deksel opent. Maar ook komt er lekkage voor door slecht afdichtende rubbers of scheef zittende kofferdeksels. Inspecteer daarom voor aankoop of de kofferbakbekleding droog is en geen vochtvlekken vertoont. Bij de faceliftversie van 2020 komt lekkage veel minder voor.
Hoe lang gaat accupakket Tesla Model 3 mee?
Hoewel de batterijen van Tesla lang meegaan, raden we je aan om te checken welk bereik de auto aangeeft bij een volgeladen accupakket. Als het meer dan 10 procent lager is dan de fabrieksopgave, zouden wij een deurtje verder winkelen. Een andere mogelijkheid is een accutest via bijvoorbeeld Dekra of Aviloo.
Models 3 die sportief bereden zijn, vertonen vaak forse bandenslijtage. Versleten draagarmen komen vaak al rond de 100.000 kilometer voor. Hoor je bij het rijden over oneffenheden kraakgeluiden vanuit de voorwielophanging? Ga er dan maar vanuit dat de onderste draagarmen aan vervanging toe zijn.
Doordat de Tesla Model 3 vrij sterk regenereert, hoef je het rempedaal nauwelijks te gebruiken. En als de remschijven lang werkeloos zijn, kunnen ze roest vertonen. Overmatige roest is een apk-afkeurpunt, dus dat is wel iets om op te letten.
Versleten draagarmen Tesla Model 3
Als de vorige bestuurder als een laagvlieger over verkeersdrempels knalde, kan het accupakket onder de auto beschadigingen vertonen. Zijn de krassen te groot of diep, dan kan dit zelfs reden zijn om de accu's te vervangen. Schakel bij twijfel een Tesla Center in om het accupakket te inspecteren.
Controleer zelf of de klep van de laadpoort goed open- en dichtgaat en of dat ook het geval is bij de frameloze zijruiten. En klappen de portiergrepen nog uit- en in zoals dat hoort? Je verwacht het misschien niet, maar een Tesla heeft ook gewoon een 12V-accu. Die voorziet onder meer de centrale vergrendeling en het infotainmentsysteem van stroom. Hij zit in de 'frunk', onder de afdekplaat van het onderhoudscompartiment. Als de 12V-accu in matige staat is, verschijnt normaliter een melding op het scherm.
Ten slotte klagen relatief veel Model 3-rijders over de lak. De laklaag is vaak dun en erg gevoelig voor steenslag en er zijn zelfs berichten over vroegtijdige roest. Let hierop, zeker bij de allervroegste Models 3.
Prijzen tweedehands Tesla Model 3?
Voor een gebruikte elektrische auto geldt 60 maanden hetzelfde bijtellingspercentage als toen de auto nieuw op kenteken kwam. Ook tweedehands Models 3 zijn daarom erg populair onder zakelijke rijders. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat veel aanbieders de prijs exclusief btw prominent in beeld brengen. Let hier goed op als je een particuliere koper bent.
De prijzen van tweedehands Tesla's Model 3 staan vanaf najaar 2024 flink onder druk. Dat komt doordat veel van de 30.000 nieuw verkochte Models 3 uit 2019 terugkomen uit de lease. Prijzen beginnen eind september bij ruim 16.000 euro. Onder de goedkoopste Models 3 zitten auto's met meer dan 200.000 kilometer op de teller, maar er zitten ook genoeg frissere auto's onder.
Long Range onder de 20.000 euro
Als je veel kilometers maakt en niet altijd op je werk kunt opladen, zouden we voor de achterwielaangedreven Long Range gaan. Nieuw wordt deze versie niet meer geleverd. Voor een gebruikte Model 3 Long Range RWD uit 2019 met minder dan twee ton op de klok betaal je minimaal 19.500 euro (inclusief btw). Dat was anderhalf jaar geleden nog tweemaal zoveel ... De Tesla Model 3 Long Range RWDe biedt al uitstekende prestaties en komt het verst op een volgeladen accupakket.
Voor wie actieradius niet prioriteit nummer één is, voldoet een gebruikte Tesla Model 3 Standard Range Plus. Vanaf zo'n 17.500 euro (incl. btw) ben je in business. De bloedsnelle Performance AWD is erg verleidelijk, maar vergt ook een minimale investering van 23.000 euro. Dat is maar liefst 35 mille minder dan je voor een nieuwe betaalt ...
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.