Geïnspireerd door de BMW 507
We gaan terug naar het jaar 2000. Het jaar waarin Word Online naar de beurs ging, een vuurwerkramp een hele wijk in Enschede in de as legde en loodhoudende benzine officieel in de Europese Unie werd verboden. 2000 is tevens het geboortejaar van de BMW Z8.
BMW Z07
Zoals zoveel auto’s begon de BMW Z8 als studiemodel. Tijdens de Tokyo Motor Show in 1997 presenteerde het merk de Z07, een wulpse, klassiek ogende roadster met een krachtig lijnenspel. De reacties van pers en publiek op de concept waren zo enthousiast dat BMW besloot de auto in productie te nemen. En zo schitterde twee jaar later op de Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt de Z8. De Z8 Roadster werd nagenoeg in ongewijzigde vorm in productie genomen. Enkel de voorruit werd iets verlengd voor meer rijstabiliteit en minder windgeruis in de cockpit en het stuurwiel in de Z8 werd voorzien van drie spaken in plaats van vier in de Z07. De ‘double bubble’ in de additionele hardtop en de ‘dome’ achterop kwamen te vervallen.
Moderne interpretatie
Het interieur van de Z8 was een (retro) juweeltje op zich. Hoewel tamelijk sober bevat het prachtige stijlelementen zoals het eerdergenoemde stuurwiel, nostalgische draaiknoppen en een snelheidsmeter en toerenteller, die licht naar de bestuurder gedraaid, in het midden van het dashboard gepositioneerd zijn. Wie zich in de gelukkige positie bevond in een Z8 voort te bewegen waande zich gevoelsmatig veertig jaar terug in de tijd. Heerlijk moet dat zijn! De afwerking bestond overigens hoofdzakelijk uit leder en aluminium. En hoewel de BMW Z8 veel ontwerpstijlen uit de jaren ’50 bevatte en grotendeels op ambachtelijke wijze (lees: met de hand) in elkaar werd geschroefd zat de auto vol met moderne techniek. Zo mogen het aluminium spaceframe, de start-knop en de neonverlichting in de richtingaanwijzers en remlichten best bijzonder worden genoemd. Om de 18 inch wielen monteerde men runflatbanden, ook een redelijk unicum toentertijd.
Voor iedereen
Met een lengte van 4,40 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,31 was de Z8 een behoorlijk fors bemeten roadster. Dit werd nog eens benadrukt door het krachtige design. Dankzij het gebruik van aluminium bedroeg het wagengewicht 1.590 kilogram, en in combinatie met een 400 pk sterke 4.9 liter V8 onder de lange motorkap betekende dat serieuze acceleraties. Het traject vanuit stilstand naar 100 km/h duurde slechts 4,7 seconden en de topsnelheid lag op een begrensde 250 km/h. Ongelimiteerd kon de Z8 net geen 300 km/h halen. Ondanks deze kwieke cijfers moet de Z8 een eenvoudig te rijden auto zijn geweest. Systemen als Dynamic Stability Control, ABS en traction control hielpen daarmee. Het vermogen van 400 pk en koppel van 500 Nm werd trouwens middels een handgeschakelde 6-bak naar de achterwielen gestuurd. Wenste je een automaat, dan moest je bij BMW-specialist Alpina wezen die in 2003 een speciale editie met zo’n zelfschakelende transmissie kon leveren.
James Bond
Van de BMW Z8 werden ongeveer 5.700 exemplaren gebouwd. De helft daarvan maakte de oversteek naar de Verenigde Staten en (minimaal) één daarvan sneuvelde tijdens de opnames van de James Bond-film ´The World Is Not Enough´ uit 1999. Het was een pijnlijk moment voor veel autoliefhebbers toen de auto op een kade doormidden werd gesneden door een gevechtshelikopter. Het maakte de Z8 daarentegen wel in één klap wereldberoemd en een onvergetelijke klassieker.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.