Amerikaanse spieren

Amerikaanse spieren

We gaan terug naar het jaar 1992! Het jaar waarin een vliegtuig van de Israëlische maatschappij El-Al neerstort in de Bijlmer, Euro Disney haar deuren opent en Ajax de Uefa Cup wint. 1992 is tevens het geboortejaar van de Dodge Viper.

De twee oliecrisissen in de jaren ’70 en een economische crisis in de jaren ’80 herdefinieerde de Amerikaanse ‘Muscle car’ tot een pagina in de geschiedenisboeken. Een pagina waar, toen het einde van de recessie eindelijk in zicht was, met weemoed op terug gekeken werd. Consumenten met een drang naar snelheid en een flinke portemonnee vonden bij de meeste fabrikanten geen vermogende drug meer. Zo gingen de derde generatie (lees: meest saaie) Ford Mustang en de eveneens derde generatie Chevrolet Camaro zelfs voorzien van een oneerbiedige viercilinder motor over de toonbank. Slechts de Chevrolet Corvette kwam redelijk ongeschonden uit de ‘strijd’. De zoektocht naar een nieuwe generatie Musclecar bleef echter bestaan.

Moderne Musclecar
Bob Lutz, toenmalig Chrysler president, vatte het gemis van de nieuwe generatie sportwagen op als een gat in de markt en ondernam actie. Samen met Tom Gale, de leidinggevende van Chrysler´s Advanced Design Studio, onderzocht hij de mogelijkheden om een moderne variant van de AC Cobra, een pure Amerikaanse Musclecar, te ontwikkelen. Het moest een auto worden die niet alleen veel kracht en snelheid zou uitstralen, maar dit qua prestaties ook waar kon maken. Of dit nou op de dragstrip was, op het circuit of onderweg naar huis; de Viper moest excelleren.

Carroll Shelby
Tegelijk met de introductie van de merken Lexus en Infiniti mocht het publiek tijdens de 1989 North American International Auto Show ook kennismaken met een kleimodel van de Dodge Viper. De toegesnelde media en publiek waren lyrisch en al snel gaf de directie het groene licht voor de ontwikkeling. Een groep van 85 ingenieurs onder leiding van Roy Sjoberg ging onder de naam ‘Team Viper’ aan de slag met het productiemodel. Samen met de Amerikaanse legende Carroll Shelby was de basis van de sportwagen in 1989 klaar en kon het team beginnen met het uitgebreid testen van de betrouwbaarheid, veiligheid en het rijgedrag.

Vrachtwagenkrachtbron
Na twee jaar ontwikkeling was sportwagen klaar en kon de productie langzaam opgestart worden. Precies op tijd voor zijn onthulling tijdens de 1992 North American International Auto Show in Detroit. Hier werd de Viper met open armen ontvangen door het Amerikaanse volk - een nieuwe legende was geboren. De Amerikanen met een voorliefde voor ´cubic inches´ werden direct verliefd op de enorme krachtbron van de Dogde. Het blok van de Viper stapt van origine uit een vrachtwagen en had een immense inhoud van acht liter! De motor werd overigens niet één op één overgeheveld, maar werd flink gemoderniseerd. Hiervoor werd ook de kennis van Lamborghini, destijds een onderdeel van de Chryslergroep, gebruikt. Het eindresultaat was gigantische V10 met een maximaal vermogen van 400 pk en een koppel van 630 Nm bij 3.600 tpm. Waardes die nog steeds imponeren. Net als zijn prestaties; nul naar honderd in 4.6 seconden en een top van 264 km/h. Drie jaar na de productiestart ontving de Viper een lichte update en werd er gesloten variant onder de naam GTS aan het gamma toegevoegd. In 2002 viel het doek voor originele Viper. Een opvolger verscheen een jaar later onder de naam SRT-10.

Vanwege karige beschikbaarheid van persmateriaal bevatten de getoonde foto´s de versie uit 1995.
Amerikaanse spieren
Amerikaanse spieren
Amerikaanse spieren
Amerikaanse spieren
Amerikaanse spieren
Amerikaanse spieren
Amerikaanse spieren
Amerikaanse spieren
Amerikaanse spieren
Amerikaanse spieren
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties