Abarth 500 Assetto Corse: gelimiteerd racemonster
Abarth gaat terug naar de oorsprong, de racerij. Op 15 mei 2008 stond Abarth met een geprepareerde Fiat 500 aan de start van de Mille Miglia 2008. Het startnummer van de Abarth Assetto Corse is identiek aan z’n gelimiteerde oplage van 49 stuks.
De 500 Abarth Assetto Corse is bedacht door Fiat’s eigen stylingcentrum en vervolgens in elkaar gezet door Abarth technici. De kleine, maar pittige, Fiat 500 ontvangt van Abarth dan ook een officiële racecertificering. Omdat Abarth een op zichzelf staand automerk binnen de Fiat Group is, verdient deze metamorfose het officiële Abarth-vignet. Samen met het woordmerk is het Abarth-logo veelvuldig te vinden op de carrosserie.
Transformatie tot racewagen
Om de Fiat 500 te voorzien van een racetenue was wel een aantal mutaties nodig. Spoorverbreding voor een betere wagenbeheersing, speciale lichtgewicht 17 inch racingwielen in harmonie met een verlaagd onderstel en sportspiegels ontdoen de Fiat 500 van zijn ingetogen uiterlijk. De brede voorbumper met honinggraadgaas, aerodynamische dakspoiler en een achterbumper met de prominente diffuser onderstrepen de rivaliteit van de 500 Abarth Assetto Corse. Twee verchroomde uitlaatstukken mogen natuurlijk niet ontbreken. Abarth vond zelfs ruimte op de kleine motorkap om twee luchtinlaten te monteren. Op één daarvan is het merkteken - de schorpioen - van Abarth gedrukt. De rode striping verwijst naar de Abarth 850TC uit de jaren ’60. De Asscetto Corse weegt 180 kg minder dan de normale straatversie. Om zoveel mogelijk gewicht te besparen is de gemonteerde roll-bar hol van binnen. De deuren zijn van carbon vervaardigd. Racestoelen en een racestuur maken de 500 tot een heuse miniracewagen.
‘Small but deadly’
Vanaf 2009 gaat de Abarth me deze auto vaker deelnemen aan race-evenementen. Hopelijk kan de Assetto Corse 500 het predicaat ‘small but deadly’ van zijn voorganger de Abarth 595 uit 1963 voortzetten. Carlo Abarth wilde toentertijd zijn voorgaande Fiat 500 Abarth’s nog vlotter maken en vergrootte de cilinderinhoud naar 595 cc. Mede dankzij de montage van een Solex-carburateur resulteerde dit in een motorvermogen van 27 pk. Hiermee passeerde de Fiat Abarth 595 de 120 km/h barrière. In 1964 presenteerde de fabriek uit Corso Marche de Fiat Abarth 595 SS. Een krachtige versie van de Abarth 595 die 32 pk leverde en een topsnelheid van ruim 130 km/h haalde. De laatste versie van de ‘595’ was de ‘595 SS Competizione’. Deze had net als de 500 Assetto Corse een breder wielspoor, bredere banden en uitgebouwde wielkasten.
Volwaardige competitiewagen
Qua motorvermogen is de laatste Abarth er na vijfenveertig jaar aanzienlijk op vooruit gegaan. Heden produceert de krachtbron van de Assetto Corse 200 pk en 300 Nm. Een Garret-turbo creëert de extra stuwkracht ten opzichte van de standaard motor. Een handgeschakelde zesversnellingsbak brengt het vermogen over naar de aandrijfas en Brembo-remmen zorgen voor de snelheidsvermindering. Het gewicht blijft steken op 930 kilogram. Kortom, men kan tijdens de Mille Miglia 2008 veel tegenstand verwachten de 500 met nummer 49.
Artistiek gekleed
Toekomstige eigenaren kunnen zichzelf geheel in stijl vervoeren. De kope(st)er krijgt na zijn of haar gezette handtekening een speciale overall, handschoenen en schoenen. Dit alles netjes verpakt in een originele lederen Abarth-tas. Alle accessoires zijn zichtbaar voorzien van het oplagenummer van de 500 Abarth Assetto Corse.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.