Nieuwe Toyota Land Cruiser V8 in detail
Toyota´s Land Cruiser is een van de meest legendarische SUV´s ooit. Sinds 1951 is de auto leverbaar en inmiddels is Toyota toe aan de achtste generatie. De Land Cruiser V8 zal leverbaar worden met een benzine- en een dieselmotor, in vijf- of zevenzits configuratie en wordt gekenmerkt door veel luxe en comfort. Dat alles uiteraard in combinatie met ongekende off-road eigenschappen.
Een icoon moet behouden blijven
Aan een icoon moet je niet teveel veranderen, en dat weten ze bij Toyota maar al te goed. De compleet nieuwe Land Cruiser V8 is dan ook slechts een modernisering van het vorige model. Verantwoordelijk hiervoor is het Toyota Design Center in Aichi, Japan. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuweling langer, breder en hoger. Bovendien zorgt het nieuwe design ook voor een modernere uitstraling.
Meer premium interieur
Vooral in het interieur is de verjongingskuur goed te zien. Toyota heeft moderne en kwalitatief hoogwaardige materialen gebruikt en getracht om de auto een premium uitstraling te geven. Dat is ook wel nodig, want concurrenten als de Mercedes GL-klasse en Land Rover Range Rover zijn één en al premium. Met veel aluminium-look, houten sierlijsten en lederen bekleding van de stoelen, het stuurwiel en het dashboard heeft Toyota de auto naar een hoger plan getild. Het grote touchscreen herbergt onder meer de functies van het audio- en navigatiesysteem. De optielijst past geheel bij de nieuwe uitstraling. Standaard dan wel optioneel is de auto leverbaar met vier zones climate control, elektrisch verstelbare stoelen, een uitgebreid navigatiesysteem, een kleine koelbox, een elektrisch verstelbaar stuurwiel en keyless go. Standaard wordt de Land Cruiser V8 als vijfzitter geleverd, maar optioneel (meerprijs vanaf € 2.400,-) zijn twee extra zitplaatsen te creëren.
Ongekende off-road eigenschappen
In tegenstelling tot nagenoeg alle andere SUV´s maakt ook de nieuwe Land Cruiser V8 weer gebruik van een frame waarop de carrosserie is gebouwd. Veel van de concurrenten gebruiken een monocoque waarbij de bodemplaat en de carrosserie als het ware uit één stuk zijn opgetrokken. Toyota onderscheidt zich hiermee en claimt dat het de off-road vaardigheden van het model ten goede komt. Uiteraard is elke Land Cruiser V8 uitgerust met vierwielaandrijving. Het hart van dit systeem is het nieuw ontwikkelde Torsen centrale differentieel. In een standaard situatie wordt 40 procent van het koppel naar de voorwielen en 60 procent naar de achterwielen gestuurd. In de meest veeleisende situatie kan 50% naar de voorwielen worden gestuurd en 70 procent naar de achterwielen. Uiteraard is de auto voorzien van een lage gearing om ook in ruig terrein zijn mannetje te staan en kan het differentieel worden geblokkeerd. Crawl Control is een systeem dat assisteert bij een steile afdaling. Tot slot is het ABS eveneens speciaal op terreinrijden afgestemd. Kortom, de Land Cruiser V8 is een SUV die ook daadwerkelijk nog kan terreinrijden.
Benzine- en dieselmotor
Het motorengamma bestaat uit een benzine- en een dieselmotor. Beide V8-motoren beschikken over voldoende vermogen en koppel om de Land Cruiser door de meest moeilijke omstandigheden te sleuren. De 4.7 VVT-i V8 benzinemotor beschikt over een vermogen van 288 pk en een koppel van 445 Nm. Daarmee weet de SUV in 9,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten en een topsnelheid van 200 km/h te behalen. De motor is standaard gekoppeld aan een vijftraps automaat. Wie een diesel wenst kan kiezen voor de 4.5 D-4D V8 met een vermogen van 286 pk en een indrukwekkend koppel van 650 Nm (tussen 1.600 en 2.800 tpm). Met deze motor onder de kap accelereert de Land Cruiser in 8,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en wordt een topsnelheid van 210 km/h bereikt. Het gemiddelde verbruik van 10,2 l/100 km is acceptabel voor een auto van dit formaat. Een zestraps automaat zorgt overigens voor de overbrenging van het vermogen.
Prijs
Begin 2008 staat de Land Cruiser V8 bij de dealers. De prijzen van de 4.5 D-4D beginnen bij € 111.200,- en de 4.7 VVT-i kost minimaal € 121.400,-.
Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.