Waarom Audi zich richt op zijn premiummodellen

Huh? Audi-verkopen zwaar in de min, en dus maken ze hun auto’s duurder

Audi gaat zijn koers verleggen: het wordt chiquer en kleine modellen keren niet terug. Een beetje reuring is nodig, want Audi heeft een slecht verkoopjaar achter de rug.

Dat doet het automerk natuurlijk niet zomaar. Audi gaat zich namelijk meer richten op de premiummarkt, zo laat topman Jose Miguel Aparicio weten in gesprek met Auto Express. Volgens de baas van Audi UK wil het merk meer prestige uitstralen. Daarbij is het bereid om zijn klantenkring te verkleinen - Audi verkiest volgens Aparicio ‘kwaliteit boven kwantiteit’.

Meer lezen over Audi en alle andere automerken? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Tip
BYD SEAL U DM-i
BYD SEAL U DM-i

Maak kennis met de BYD SEAL U DM-i: een plug-in hybride SUV met een bereik van 1.080 km.
Vanaf € 39.790,- / € 254,- bijtelling.*

Flinke prijsstijging

Door meer de premiumkant op te gaan, wil het merk zich verder onderscheiden van zijn moederbedrijf Volkswagen. Wel moet Audi erop letten dat het merk niet in het vaarwater van Porsche komt.

De strategie gaat Audi aan de onderkant van de markt klanten kosten, maar dat willen de Duitsers dus goedmaken met grotere marges van de premiummodellen.

2 Audi-modellen verdwijnen

De koerswijziging betekent onder meer dat de ‘betaalbare’ modellen van Audi naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. De Audi A1 en de Audi Q2 krijgen definitief geen opvolger en zwaaien binnenkort naar alle waarschijnlijkheid af. Dit maakte Audi in een eerder stadium al bekend. Hierdoor wordt de Audi A3 het instapmodel van het merk. In Nederland betaal je minimaal 39.990 euro voor de hatchback, de sedanvariant is 500 euro duurder.

Concept cars

Audi focust zich op zijn grote modellen. Het merk hintte in 2021 met het Grandsphere concept (foto links) al naar de toekomst van de Audi A8, terwijl het Urbansphere concept (foto rechts) juist het neusje van de zalm moet worden op SUV-gebied. Wanneer we nieuwe luxere modellen uit Ingolstadt zullen zien is nog niet bekend.

Slecht 2024

De strategiewijziging lijkt een reactie op het slechte jaar dat Audi heeft doorgemaakt. In 2024 verkocht het merk wereldwijd 1.671.218 auto’s, bijna 12 procent minder dan in 2023. Hiermee loopt Audi achter op zijn eeuwige concurrenten: Mercedes (bijna 2 miljoen) en BMW (2,2 miljoen).

Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties