Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog

Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog

Vier jaar na zijn debuut krijgt de BMW iX een facelift. Aan de buitenkant heeft die niet zo veel om het lijf, technisch is er des te meer aan de hand. Zo werd de iX veel zuiniger en is de actieradius fors gestegen.

Aan de voorkant herken je de vernieuwde BMW iX aan de gewijzigde nierengrille met diagonale lijnen die er op het eerste gezicht nog uitzien als traditionele spijlen. De verlichte grille is alleen standaard bij de nieuwe BMW iX M70 xDrive en als optie leverbaar op de overige versies.

Later dit jaar volgt een vergelijkende test van de BMW iX in ons magazine.

Pak 46% voordeel op het magazine!

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Ook de koplampen zijn opnieuw ontworpen. Ze lijken minder geknepen, bovendien vallen de verticale led-elementen voor de dagrijverlichting en richtingaanwijzers op. Wat ons betreft is de iX daarmee in het donker minder herkenbaar als BMW.

Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog
Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog

Minder blotebillerig

De bumpers hebben bij de standaardversies minder grote ongespoten oppervlakken, waardoor ze meer één geheel met de carrosserie lijken te vormen. Het optionele M Sportpakket geeft de iX een agressievere uitstraling en heeft nog wel veel zwarte stukken in de bumpers. Hierdoor worden de grotere luchtinlaten aan de voorkant geaccentueerd. Onder in de achterbumper zitten verticale reflectoren, waardoor de iX-kont er met dit pakket wat minder blotebillerig uitziet.

Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog
Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog
Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog

Efficiëntere techniek

Belangrijker dan die vrij subtiele uiterlijke aanpassingen, zijn de technische wijzigingen. Verbeterde aandrijfelektronica en de nodige finetuning aan de wielophanging en banden zorgen voor een 8 procent lager energieverbruik.

Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog
Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog
Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog

Om het bereik verder op te krikken, paste BMW nieuwe batterijcellen toe. Deze verhogen de energie-inhoud van het accupakket voor de iX xDrive45 met zo'n 30 procent tot 94,8 kWh. De batterijpakketten van de andere versies bieden een bruikbare inhoud van 109,1 kWh (BMW iX xDrive60) en 108,9 kWh (BMW iX M70 xDrive).

Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog

Actieradius BMW iX (2025)

Bij de BMW iX xDrive60 zorgt het pakket maatregelen voor een 60 kilometer grotere actieradius. Dat betekent dat je nu tot 701 kilometer op één acculading kunt rijden. Tenminste, als we uitgaan van de officiële WLTP-cijfers. Het rijbereik van de BMW iX xDrive45 stijgt tot tot maximaal 602 kilometer. Met de 'oude' xDrive 40 kwam je niet verder dan 435 kilometer. De rode lantaarn onder de nieuwe versies is voor de BMW iX M70 xDrive, al is een actieradius van 600 kilometer nog altijd een mooie waarde.

Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog
Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog
Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog

Het snellaadvermogen van de BMW iX xDrive45 is 175 kW, een flinke stijging ten opzichte van de 148 kWh van de iX xDrive 40. Het maximale laadvermogen van de twee andere modelvarianten is nog hoger: 195 kW. Verder heeft BMW het preconditioneren van de accu's verbeterd, wat voor 'efficiëntere laadtijden' moet zorgen. Wat die laadtijden dan precies zijn, vermeldt BMW dan weer niet. 

AC-laden kan met maximaal vermogen van 22 kW. Daarnaast is de BMW iX geschikt voor slim laden, zodat je optimaal gebruik kunt maken van zonnestroom of gunstige nachttarieven.

BMW iX (2025): veel krachtiger en sneller

Alle varianten van de vernieuwde BMW iX hebben twee motoren en elektrische vierwielaandrijving. Vergeleken met de voorganger zijn de waarden van vermogen en koppel flink opgekrikt. De nieuwe iX xDrive45 heeft een systeemvermogen van 408 pk, oftewel 82 pk meer dan z'n voorganger.

Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog
Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog

Hierdoor sprint-ie een hele seconde sneller naar de 100 km/h: in 5,1 tellen is het kunstje geflikt. De nieuwe BMW iX xDrive60 heeft 544 pk en laat een honderdsprint noteren van 4,6 seconden. Beide modellen hebben een elektronisch begrensde topsnelheid van 200 km/h.

Het kanon van de serie is natuurlijk de 659 pk en 1100 Nm sterke iX M70 xDrive. Met geactiveerde launch control maakt-ie het menig sportwagenpiloot Spaans benauwd. Met de juiste instellingen knalt de topper van de iX-reeks in 3,5 seconden naar de Nederlandse maximumsnelheid. Om desgewenst door te stomen tot 250 km/h.

Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog
Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog

Uitrusting en prijs BMW iX (2025)

Aan de binnenkant laat de vernieuwde BMW iX geen schokkende wijzigingen noteren. Het digitale instrumentarium 'op pootjes' is dus gewoon gehandhaafd. De aanpassingen omvatten weinig meer dan nieuwe stoelen voor de M-versies, een ander stripje hier en een accentje daar. Elke BMW iX heeft standaard een alarmsysteem. 

En nu maar hopen dat het dievengilde dat niet in no-time heeft gekraakt. Verder behoren onder meer adaptieve ledkoplampen, stoel- en stuurverwarming en een geluidsinstallatie van Harman Kardon tot het standaardpakket.

Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog
Kleine facelift BMW iX met grote gevolgen: actieradius 40 procent omhoog

De prijzen beginnen bij - slik - 86.403 euro voor de BMW iX xDrive45. De overige prijzen zijn nog niet bekend. Afgaand op de oude prijzen zullen de andere twee de 100.000 euro (ruim) passeren.

Het laatste BMW-nieuws lees je als eerste in onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties