Nederlanders lusten deze EV niet, maar Koreanen kopen er 1000 in een week

Nederlanders lusten deze EV niet, maar Koreanen kopen er 1000 in een week

BYD heeft zijn eerste model op de Zuid-Koreaanse markt gebracht. Nou en, denk je misschien, maar binnen één week had het merk al meer dan 1000 orders binnen gehengeld. Terwijl we in Nederland nog maar weinig moeten hebben van deze EV ...

Op 16 januari 2025 betreedde BYD officieel de Zuid-Koreaanse markt. Het merk heeft hier 15 showrooms en 11 servicecentra’s geopend en introduceerde met de bekende BYD Atto 3 zijn eerste model. De start is veelbelovend: volgens electrek.co heeft BYD in de eerste week na de verkoopstart al ruim 1000 orders binnen.

Nederlanders lusten deze EV niet, maar Koreanen kopen er 1000 in een week
Nederlanders lusten deze EV niet, maar Koreanen kopen er 1000 in een week
Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

BYD Atto 3 private lease

De BYD Atto 3 is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 489,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle BYD Atto 3 private lease prijzen.

BYD in Nederland

De cijfers staan in schril contrast met de Nederlandse verkopen. Vorig jaar verkocht BYD hier 1300 exemplaren van de Atto 3, ofwel 25 stuks per week. En ook in 2023 (1070 stuks) en 2022 (161 stuks) was de SUV van de Chinezen niet bijster populair in Nederland.

Nederlanders lusten deze EV niet, maar Koreanen kopen er 1000 in een week
Nederlanders lusten deze EV niet, maar Koreanen kopen er 1000 in een week
Nederlanders lusten deze EV niet, maar Koreanen kopen er 1000 in een week

Hyundai en Kia moeilijk maken

Met de Atto 3 wil BYD in Korea de strijd aangaan met Hyundai en Kia. Deze merken zijn logischerwijs populair in hun thuisland en hebben met de Hyundai Casper Electric (de Koreanse versie van de Hyundai Inster) en de Kia EV3 hun eigen gewilde EV’s.

BYD heeft met de Atto 3 echter een belangrijke troef in handen: de prijs. De SUV is namelijk verkrijgbaar vanaf omgerekend minder dan 21.000 euro (31,5 miljoen won). De Hyundai Casper Electric is ongeveer even duur, maar is kleiner. De EV3 is wel van hetzelfde formaat, maar is met een vanafprijs van 27.800 euro (42,08 miljoen won) een stuk duurder. Kortom, BYD doet waar de Chinese automerken om bekend staan - veel auto voor relatief weinig geld aanbieden.

Nederlanders lusten deze EV niet, maar Koreanen kopen er 1000 in een week
Nederlanders lusten deze EV niet, maar Koreanen kopen er 1000 in een week

Meer modellen naar Korea

Het blijft niet bij de Atto 3 voor BYD in Zuid-Korea. Het merk is van plan om ook de BYD Seal en de nieuwe BYD Sealion 7 naar het land te halen.

Wil jij  net zoals BYD 2025 goed beginnen? Trakteer jezelf op een Auto Review-abonnement, nu met hoge korting!

Scoor Auto Review met tot wel 50% korting!

Eerder al in Japan

BYD breidt steeds verder uit naar verschillende markten. Zo trok het merk eerder al naar Japan. En met succes: vorig jaar verkocht BYD in zijn eerste volledige verkoopjaar al meer EV’s dan grootmacht Toyota. Al is dat niet heel moeilijk gezien het nog magere EV-aanbod van Toyota. 


Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties