Column - Dat de elektrische revolutie vastloopt, is niet alleen goed nieuws

Column - Populisme maakt overheid tot onbetrouwbare partner

Duidelijk en consistent autobeleid gaat niet samen met het toenemend populisme in Europa. Het kan zomaar dat er een dikke streep gaat door het plan om in 2035 alleen nog EV’s in de Europese showrooms te verkopen. Dat lijkt leuk voor EV-haters, maar heeft ook nadelen.

2024 was voor veel grote Europese autoconcerns geen fijn jaar. Stellantis, Volkswagen en Ford haalden de (digitale) krantenkoppen vaker dan hen lief was met massaontslagen, fabriekssluitingen of tegenvallende winsten. Twee zaken vielen op. Ten eerste brokkelt in China het marktaandeel van Europese automerken snel af, ten tweede begon de transitie naar elektrisch rijden te haperen. 

Dat eerste is iets wat Europese merken moeten accepteren. De gouden tijden waarin de winsten dankzij de verkopen in China torenhoog waren, komen niet terug. Jongere Chinezen rijden liever een merk uit eigen land vol maffe opties dan een BMW, die ze associëren met hun vader of opa.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Onwil om te vernieuwen

Ook het plan om in 2035 alleen nog EV’s in de Europese showrooms te verkopen, wankelt. Dat kan goede redenen hebben, bijvoorbeeld omdat het elektriciteitsnet nog niet berekend is op alle elektrische auto’s. Maar het lijkt vooral onwil om te vernieuwen. Zowel in de boardrooms van de grote autobedrijven als in de politiek.

Column - Populisme maakt overheid tot onbetrouwbare partner
Column - Populisme maakt overheid tot onbetrouwbare partner
Column - Populisme maakt overheid tot onbetrouwbare partner

Veel symboolpolitiek

Die onwil hangt samen met de populistische wind die door Europa waait. De waan van de dag en het humeur van het volk zijn belangrijker dan consistent beleid voor de lange termijn. Nederland kan erover meepraten, sinds de populistische partijen PVV en BBB in 2024 voor het eerst toetraden tot een kabinet. 

Dat leidde tot symboolpolitiek (we gaan weer 130 km/h rijden!), maar ook tot kwalijker zaken. Met het gedraai rond de zero-emissiezone voor bedrijfswagens toonde de overheid zich onbetrouwbaar. Aan beleid waar gemeenten jaren aan hadden gewerkt, werd vlak voor de invoering op 1 januari 2025 plotseling gemorreld vanuit Den Haag.

Duidelijkheid gewenst

Niemand is geholpen met de onduidelijkheid, de ondernemers die het aangaat nog wel het allerminst. Grilligheid dicteert en niet alleen in Nederland. In Duitsland keert na de vervroegde verkiezingen in februari waarschijnlijk een veel conservatievere regering aan. Ik verwacht de komende jaren dan ook weinig vernieuwende gedachten over elektrische mobiliteit. Niet vanuit Den Haag of Brussel, maar ook niet vanuit Wolfsburg.

Deze column verscheen eerder in Auto Review 1/2025. Nabestellen kan in de webshop.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties