Dit Europese automerk laat kans schieten om Chinezen te verslaan
De designers van DS wilden graag dat de SM Tribute in productie zou gaan. Helaas zet de top van het bedrijf daar een streep door. Zo laat het merk een mooie kans schieten om Chinese EV-fabrikanten af te troeven.
Maserati heeft in zijn 110-jarige geschiedenis heel wat eigenaars gehad, van de oprichter zelf tot Stellantis nu. Tussen 1968 en 1975 viel het Italiaanse merk onder Citroën, wat leidde tot een opmerkelijk project: de extravagante Citroën SM. In Nederland verwierf de Italiaanse Fransman veel bekendheid doordat voetbalicoon Johan Cruijff er eentje had.
Ook opmerkelijk: tijdelijk vette korting als je een abonnement op ons gedrukte magazine Auto Review afsluit.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Auto van Johan Cruijff
Deze voorwielaangedreven sportcoupé werd het topmodel van Citroën en combineerde Franse flair en een hydropneumatische ophanging met een Italiaanse motor. Het resultaat? Een charismatische en vooruitstrevend vormgegeven auto, maar ook eentje met veel technisch malheur.
Dat bedierf het imago en zorgde ervoor dat er uiteindelijk maar zo’n 10.000 exemplaren van de Citroën SM werden verkocht. Toch leeft 'de auto van Johan Cruijff' voort in de harten van autoliefhebbers.
DS SM Tribute is ode aan iconisch model
Zo groot is die liefde, dat DS recent een conceptversie presenteerde: de SM Tribute. Een grote coupé met elegante lijnen, ontworpen door DS-designdirecteur Thierry Metroz, ter ere van het 10-jarig bestaan van DS Automobiles. Metroz droomde openlijk van een kleine oplage voor verzamelaars. Maar helaas, zijn wens blijft een luchtkasteel.
Het Italiaanse Motor1 rook nieuws en nam contact op met DS voor meer details. Welke motor zou de Tribute krijgen? Misschien wel Maserati’s V6 Nettuno? Dat zou de Franse supercoupé extra cachet geven. Maar DS gaf direct duidelijkheid: de SM Tribute gaat niet in productie, zelfs niet in een gelimiteerde serie. Sowieso achtten wij een elektrische aandrijflijn veel kansrijker voor een productieversie van de SM Tribute.
DS laat kans liggen
Helaas heeft moederbedrijf Stellantis heeft momenteel wel andere zaken aan het hoofd dan modellen voor verzamelaars maken. Veel merken van het concern verkeren immers in zwaar weer. Jammer, want juist door hun elektrische auto’s een retro-design te geven, kunnen Europese merken zich onderscheiden van de Chinese concurrentie. Die hebben immers helemaal geen erfgoed waaruit ze kunnen putten en Europese en Amerikaanse kopers kunnen raken.
Betaalbare EV
Maar waarom zou je je beperken tot peperdure collector's items? Renault laat zien dat je leuke betaalbare EV’s kunt bouwen met een retro-ontwerp. De elektrische Renault 5 en Renault 4 zijn daar mooie voorbeelden van. En het aantal pre-orders van de Renault 5 is veelbelovend en van de praktische 4 E-Tech verwacht Renault nog meer.
DS gaat het voorbeeld van landgenoot Renault dus niet volgen. Toch is de SM Tribute niet voor niets gebouwd. Elementen van het ontwerp kunnen hun weg vinden naar toekomstige DS-modellen.
De DS8 als erfgenaam
De aankomende DS8, een middenklasser met fastback-styling, zou bijvoorbeeld wat stijlelementen van de SM Tribute kunnen overnemen. Denk aan een gestroomlijnd silhouet dat deels is geïnspireerd op de Aero Sport Lounge-conceptcar uit 2020 (zie rechterfoto hieronder).
Gebaseerd op Stellantis’ STLA Medium-platform zal de DS8 in Melfi, Italië, van de band rollen, samen met de nieuwe Jeep Compass, de DS 7 en – misschien wel het meest opvallend – de Lancia Gamma. Die laatste, gepland voor 2026, krijgt een vergelijkbaar coupéachtig profiel.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.