4 redenen waarom taxichauffeurs een hekel aan EV’s hebben

Het marktaandeel van elektrische auto’s wordt steeds groter, maar taxichauffeurs moeten niets hebben van EV’s. Waarom is dat zo? Vier redenen.

Het Belgische Websters ging op onderzoek uit en ondervroeg meerdere taxidiensten in Nederland en België naar hun voorkeuren wat betreft elektrische auto’s. Onder meer Taxi in Motion uit Amersfoort en Taxi Bob uit Enschede gaven hun mening over volledig elektrische wagens en hybride voertuigen binnen hun professionele taxi diensten. De conclusie? EV's zijn niet geschikt voor taxibedrijven - die liever kiezen voor vertrouwde benzine- en dieselwagens. Daar wordt een viertal redenen voor aangedragen.

Meer autonieuwtjes lezen? Schrijf je in voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

1. Beperkte actieradius

Taxichauffeurs lopen tegen de beperkte actieradius van elektrische auto’s aan. Dat is logisch verklaarbaar, aangezien zij vaak honderden tot wel duizend kilometers op een dag afleggen. En met een EV gaat dit niet makkelijk: "Om een rit van 1000 kilometer te rijden, moet je drie keer opladen," aldus een chauffeur. Door het opladen verliezen de taxichauffeurs kostbare tijd, waardoor ze minder ritten kunnen aannemen en daardoor minder geld kunnen verdienen.

2. Dure laadtarieven

Daarbij komt dat het opladen van de elektrische auto’s peperduur is. Dit komt vooral doordat taxibedrijven geen tijd hebben om bij een reguliere laadpaal te laden, waardoor ze aangewezen zijn op dure snellaadpunten. Een woordvoerder van Taxi in Motion uit Amersfoort geeft aan dat het ongeveer 51 euro kost om genoeg stroom te laden voor 300 tot 350 kilometer. Drie keer laden op een dag komt uit op een kostenpost van 153 euro.

Dit is een stuk duurder dan de tank van je dieselauto volgooien, waardoor het intensieve gebruik van elektrische auto’s voor taxibedrijven niet erg aantrekkelijk is.

3. Hoge aanschafkosten

Elektrische auto’s zijn nog altijd een stuk duurder dan vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor. Dit zorgt voor hogere kosten voor een bedrijf bij het aankopen van hun vloot. Daar komt bij dat dit verschil in kosten dus niet makkelijk kan worden terugverdiend door de dure laadtarieven en het tijdsverlies door de laadstops.

4. Onzekerheid over de batterij en technologie

Tot slot is er veel onzekerheid over de levensduur van de accupakketten in EV’s. De gevraagde taxibedrijven zijn bang voor accudegradatie, waardoor de actieradius nog slechter wordt. Bovendien verwachten ze dat ze hierdoor na verloop van tijd de batterij moeten vervangen. Dit kost erg veel geld en zet de marges nog verder onder druk.

Hybridemodellen wél populair

Elektrische auto’s zijn dus niet populair bij taxichauffeurs, maar de bedrijven kopen wel steeds meer hybride en plug-in hybridemodellen. Omdat bij deze modellen nog wel een verbrandingsmotor aanwezig is, lopen de taxichauffeurs niet tegen EV-problemen aan.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties