4 redenen waarom taxichauffeurs een hekel aan EV’s hebben
Het marktaandeel van elektrische auto’s wordt steeds groter, maar taxichauffeurs moeten niets hebben van EV’s. Waarom is dat zo? Vier redenen.
Het Belgische Websters ging op onderzoek uit en ondervroeg meerdere taxidiensten in Nederland en België naar hun voorkeuren wat betreft elektrische auto’s. Onder meer Taxi in Motion uit Amersfoort en Taxi Bob uit Enschede gaven hun mening over volledig elektrische wagens en hybride voertuigen binnen hun professionele taxi diensten. De conclusie? EV's zijn niet geschikt voor taxibedrijven - die liever kiezen voor vertrouwde benzine- en dieselwagens. Daar wordt een viertal redenen voor aangedragen.
Meer autonieuwtjes lezen? Schrijf je in voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief!
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
1. Beperkte actieradius
Taxichauffeurs lopen tegen de beperkte actieradius van elektrische auto’s aan. Dat is logisch verklaarbaar, aangezien zij vaak honderden tot wel duizend kilometers op een dag afleggen. En met een EV gaat dit niet makkelijk: "Om een rit van 1000 kilometer te rijden, moet je drie keer opladen," aldus een chauffeur. Door het opladen verliezen de taxichauffeurs kostbare tijd, waardoor ze minder ritten kunnen aannemen en daardoor minder geld kunnen verdienen.
2. Dure laadtarieven
Daarbij komt dat het opladen van de elektrische auto’s peperduur is. Dit komt vooral doordat taxibedrijven geen tijd hebben om bij een reguliere laadpaal te laden, waardoor ze aangewezen zijn op dure snellaadpunten. Een woordvoerder van Taxi in Motion uit Amersfoort geeft aan dat het ongeveer 51 euro kost om genoeg stroom te laden voor 300 tot 350 kilometer. Drie keer laden op een dag komt uit op een kostenpost van 153 euro.
Dit is een stuk duurder dan de tank van je dieselauto volgooien, waardoor het intensieve gebruik van elektrische auto’s voor taxibedrijven niet erg aantrekkelijk is.
3. Hoge aanschafkosten
Elektrische auto’s zijn nog altijd een stuk duurder dan vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor. Dit zorgt voor hogere kosten voor een bedrijf bij het aankopen van hun vloot. Daar komt bij dat dit verschil in kosten dus niet makkelijk kan worden terugverdiend door de dure laadtarieven en het tijdsverlies door de laadstops.
4. Onzekerheid over de batterij en technologie
Tot slot is er veel onzekerheid over de levensduur van de accupakketten in EV’s. De gevraagde taxibedrijven zijn bang voor accudegradatie, waardoor de actieradius nog slechter wordt. Bovendien verwachten ze dat ze hierdoor na verloop van tijd de batterij moeten vervangen. Dit kost erg veel geld en zet de marges nog verder onder druk.
Hybridemodellen wél populair
Elektrische auto’s zijn dus niet populair bij taxichauffeurs, maar de bedrijven kopen wel steeds meer hybride en plug-in hybridemodellen. Omdat bij deze modellen nog wel een verbrandingsmotor aanwezig is, lopen de taxichauffeurs niet tegen EV-problemen aan.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.