Autoverkopen september: deze twee merken laat de Europese koper keihard vallen
De Europese associatie van autoproducenten (ACEA) heeft de Europese verkoopcijfers van september bekendgemaakt. Die laten enkele winnaars en veel verliezers zien. Maar twee merken springen er wel erg negatief uit.
Over de gehele linie kochten EU-burgers in september 2024 ruim 809.000 auto’s. Dat is 6,1 procent minder dan de bijna 862.000 van september 2023. Kijken we naar de verschillende landen, dan zijn er zowel positieve als negatieve uitschieters. Malta (+55,3%) en Estland (+22,6%) lieten een flinke groei zien, maar in absolute aantallen stellen deze markten niet zoveel voor (581, respectievelijk 2125 stuks). Belangwekkender is de stijging (6,3%) die de Spaanse markt liet zien van 68.803 naar 73.144 nieuwe auto's.
Ben je dol op cijfers? Meld je aan voor onze nieuwsbrief voor 0,0 euro!
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Belangrijke daling in grote markten
De markt met het grootste procentuele daling is Finland (-38,5%, daling van 2882 stuks), maar in absolute getallen doet de krimp van de Duitse (-7%), Franse (-11,1%) en Italiaanse (-10,7%) markten meer pijn. Voor die grote drie hebben we het over een gezamenlijke verkoopdaling van 47.585 auto’s.
Dit automerk scoort het beroerdst
Kijken we niet naar de markten maar de merken, dan springen er twee uitzonderlijk beroerd uit. Daarvan is Jaguar de grootste verliezer. Dat wist in september 2023 exact 1042 nieuwe auto’s aan de man te brengen, afgelopen septembermaand waren dit er nog slechts 325 (-68,8%). Over de periode januari t/m september (van 8040 naar 4531) is de procentuele daling 43,6%. Gelukkig voor het JLR-concern doet Land Rover het minder slecht (-1,6% over jan-sep 2024).
Harde klappen voor Stellantis
De Stellantis-merken delen volop in de malaise van de markt en lieten
in september een teruggang zien van 27,2 procent (van 165.320 naar
120.582 auto’s). Daarbij zijn de grootste klappen voor Lancia/Chrysler
(-71,6%). Op zich is dit cijfer wel verklaarbaar. Terwijl de oude Lancia
Ypsilon vorig jaar in Italië nog een aardige fanschare had, moet de
verkoop van de nieuwe, elektrische Lancia Ypsilon eigenlijk nog beginnen.
Citroën (-45,6%) en Fiat (-45,2%) deden het afgelopen septembermaand eveneens belabberd. Over het hele jaar tot nu toe ziet het er minder dramatisch uit en laat Stellantis een daling van 5,9 procent zien. Nog altijd aanzienlijk, want hiermee staat het concern 85.484 auto’s in de min. Wellicht dat de komst van een groot aantal nieuwe modellen (Opel Grandland, Opel Frontera, Fiat Grande Panda, Citroën C3 en C3 Aircross) het tij kan keren.
Vraagtekens rond Smart
Volgens de cijfers van de ACEA gaat het ook bar slecht met Smart. Afgelopen septembermaand zouden er slechts 40 auto’s van een EU-kenteken zijn voorzien, tegen 1647 vorig jaar. Dat komt neer op een daling van 97,6 procent! De cijfers van onze eigen RAI/Bovag laten echter een heel ander beeld zien.
In september 2024 werden er alleen in Nederland al 103 Smarts geregistreerd, tegen een schamele 8 vorig jaar. Over heel 2024 staat de Nederlandse teller voor Smart zelfs al op 608. Waar die discrepantie in de cijfers vandaan komt, is onduidelijk. Het lijkt erop of de ACEA alleen het 'oude' Smart (ForTwo en ForFour) heeft meegeteld en het nieuwe Smart (#1 en #3) is vergeten.
De Smart #1 is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 482,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle Smart #1 private lease prijzen.
Volkswagen redelijk stabiel
Volkswagen was de laatste tijd vooral negatief in het nieuws. Toch zien de meest recente verkoopcijfers er niet eens zo slecht uit. Het merk Volkswagen liet in september een dipje van 1,7 procent zien ten opzichte van vorig jaar (van 90.302 naar 88.797 auto’s). Het resultaat van de gehele Volkswagen-groep (+0,3%) wordt opgekrikt door een grote plus van Skoda (+17,6%) en een iets kleinere van Porsche (+5,7%). Audi (-9,6%) en Cupra (-14,8%) hadden het lastiger.
De Volkswagen Polo is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 364,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle Volkswagen Polo private lease prijzen.
Lexus dik in de plus
Om positief te eindigen, vragen we de aandacht voor merken die er in de krimpende markt juist positief uitspringen. De grootste procentuele stijger van september was Lexus (+35,9%), dat vooral met de kleine Lexus LBX goede zaken doet. Ook Tesla (+31,2%), Volvo (+16,1%) en Mini (+15,6%) behaalden mooie resultaten.
EU-marktaandeel EV's stijgt
Gezien het negatieve sentiment dat er momenteel rondom elektrische auto’s heerst, noteren we een opmerkelijk feit. De verkoop van batterij-elektrische auto’s is in de afgelopen septembermaand met 9,8 procent gestegen ten opzichte van 2023. Het marktaandeel van EV’s bedroeg in september 2024 een nette 17,3 procent, tegen 14,8 procent een jaar geleden. Over de eerste negen maanden gerekend lopen de EV-verkopen echter nog 5,8 procent achter op 2023.
Top 10 automerken EU september 2024
Positie | Merk | Verkoopcijfer | Verandering t.o.v. sep. '23 |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 88.797 | -1,7% |
2 | Toyota | 57.837 | +3,0% |
3 | Skoda | 55.749 | +17,6% |
4 | Renault | 52.108 | +3,1% |
5 | BMW | 49.937 | +6,0% |
6 | Mercedes-Benz | 48.932 | -4,4% |
7 | Peugeot | 44.922 | -4,6% |
8 | Audi | 39.502 | -9,6% |
9 | Dacia | 35.814 | -7,4% |
10 | Kia | 32.185 | -17,8% |
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.