Renault Scenic E-Tech Electric: 3 voordelen en 3 nadelen
Jij overweegt de Renault Scenic E-Tech Electric te kopen of leasen? Speciaal voor jou lichten we drie pluspunten en drie minpunten uit van de volledig elektrische SUV. Dat zijn zes weetjes die je (waarschijnlijk) nog niet wist.
Toen de Renault Scenic werd verkozen tot Auto van het Jaar 2024, hebben we hem opgehaald om het rijden, het snelladen en het echte rijbereik te testen. Dankzij de forse batterij van 87 kWh bedraagt de actieradius van de Renault Scenic E-Tech Electric meer dan 500 kilometer.
Eventuele op- en aanmerkingen die ons opvielen, hebben we vastgelegd in tekst en beeld. Kijk maar:
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
3 voordelen van de Renault Scenic E-Tech Electric
1. Ssssst, stil maar
Met deze knop links naast het stuur, leg alle hinderlijke piepjes van rijhulpsystemen eenvoudig het zwijgen op. Geweldig.
2. Warmtepomp is standaard
Renault levert alle versies van de Scenic standaard met een warmtepomp. Energiezuinig verwarmen kost bij Volkswagen steevast extra. Bij de nieuwe Opel Grandland Electric (review) moet je er ook voor bijbetalen.
3. Esprit Alpine
Onze testauto is een Esprit Alpine en wij zijn gecharmeerd van de gerecyclede bekleding met blauwe stiksels en andere blauwe accenten.
3 nadelen van de elektrische Renault Scenic
1. Weinig EV-data
De Scenic deelt maar weinig EV-data. Geen accutemperatuur voordat je gaat snelladen, geen laadvermogen tijdens het snelladen. Geen ramp voor gewone mensen, maar EV-nerds als wij willen graag een kijkje in de elektrische keuken.
2. Wij zijn te lang
Niet alleen de stoelzitting is kort, de armleuning in het deurportier ook. Lange bestuurder rusten hun elleboog op hard plastic. Ik zweer je: Franse auto-ontwerpers ontkennen het bestaan van lange Nederlanders.
3. Heleboel hendels
Bij Renaults andere moderne EV - de Renault Megane E-Tech Electric - verbaasden we ons ook al over de vele hendels achter het stuur.
Google regelt de laadstops
Renault werkt samen met Google en tijdens het autorijden heeft dat twee voordelen: het navigatiesysteem voorspelt hoeveel stroom er nog in de batterij zit wanneer je op je bestemming arriveert en als het nodig is, worden er automatisch laadstops ingeplant op de route. Op weg naar het snellaadstation brengt de auto de batterij alvast op de juiste temperatuur.
Wij plotten als test een route naar Lissabon en zien dat we onderweg negen keer gaan stoppen voor stroom; een totale oplaadtijd van 6 uur en 4 minuten. De Scenic is trouwens niet bang aangelegd: hij stelt herhaaldelijk voor om de batterij leeg te rijden tot 10 procent. We zien nergens de mogelijkheid om de buffer op te rekken tot bijvoorbeeld 20 procent.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.