Volvo EX90 verprutst elandtest
De Volvo EX90 moest de veiligste auto ooit worden. Maar op de beruchte elandtest liet de grote elektrische SUV onlangs allesbehalve een overtuigend resultaat zien.
Om zijn inzittenden en medeweggebruikers te beschermen, heeft Volvo de EX90 volgepropt met veiligheidssystemen. Toch kon de 2800 kg wegende Zweed bij de verkiezing van tests voor de verkiezing van de Auto van het Jaar in Denemarken niet overtuigen.
Elandtest Mercedes A-klasse 1997
Het onderdeel waarop de Volvo EX90 door de mand viel, was de elandtest. Deze uitwijkproef kreeg in 1997 onbedoeld wereldfaam doordat de kersverse Mercedes A-klasse er als een baksteen voor zakte. De 'baby-Benz' verloor het contact met het wegdek en sloeg over de kop.
Meld je voor meer onverwacht autonieuws aan voor onze gratis nieuwsbrief.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Na enig tegenspartelen zag Mercedes zich gedwongen tot een 150 miljoen euro kostende terugroepactie. Daarbij werden alle reeds verkochte A-klasses alsnog voorzien van ESP. Daarna slingerde Mercedes video's de wereld in waarop te zien was dat de A-klasse mét ESP wel opgewassen was tegen de elandtest.
Wat is de elandtest?
De elandtest is in de jaren 70 ontwikkeld door de Zweedse autojournalist Christer Glenning. Hij werkte onder meer voor het blad Teknikens Värld en het tv-programma Trafikmagasinet. Tijdens de test moet een auto met maximale belading uitwijken voor een onverwachte hindernis, zoals een overstekende eland.
Met duizenden wildongelukken per jaar, zijn overstekende elanden in Zweden een serieus probleem. Hier niet, maar een plotseling overstekend kind of een kamikaze-fatbiker moet je natuurlijk ook veilig kunnen omzeilen. Daarbij moet de bestuurder snel van rijstrook wisselen en daarna weer terug naar z'n eigen weghelft, zonder de controle te verliezen.
“De enige auto die het slechter deed, was de BYD Seal U.”
Teknikens Värld heeft inmiddels honderden auto’s getest en geeft moderne auto’s pas een goedkeuringsstempel als ze de elandproef met minimaal 72 km/h doorstaan. Dat wil zeggen, zonder pylonen te raken, uit te breken, te kantelen of het contact met de weg anderszins te verliezen.
Elandtest Volvo EX90 2024
Met zeven personen aan boord haalde de Volvo EX90 tijdens de test op het vliegveld Sindal in Denemarken de ondergrens van 72 km/h niet. Volgens de testrijders voelde de auto bij 60 km/h al te soft en instabiel aan. Bij 64 km/h begon het buitenste voorwiel te stuiteren en bij 71 km/h raakte de EX90 onderstuurd van de baan. Een auto die het bij dezelfde gelegenheid nog veel slechter deed, was de BYD Seal U. De Chinese SUV gaf de pijp al aan Maarten bij 60 km/h.
Woordvoerders van Volvo beweerden volgens een podcast van het Zweedse automedium Vi Bilägare dat ze dit gedrag van hun paradepaard niet herkenden. Volvo-technici hebben de auto nader onderzocht, maar konden geen softwarefouten of andere gebreken vinden. Vervolgens hebben Volvo's eigen testrijders de uitwijkproef naar eigen zeggen in Göteborg overgedaan, waarbij de EX90 to 70 km/h prima in het spoor bleef. Wat overigens nog altijd niet briljant is.
Meer auto's presteerden slecht op de elandtest
Overigens is de Volvo EX90 zeker niet de enige auto die volgens Teknikens Värld matig presteerde op de elandtest. In het recente verleden presteerden de Toyota RAV4 en Ford Mustang Mach-E eveneens verre van overtuigend. Na de nodige wijzigingen door de fabrikant, deden ze het bij een tweede poging beter.
Onlangs voegde de Mercedes E 300 de 4Matic Estate zich in het rijtje van gezakte elandtestkandidaten van het Zweedse automedium. Aanvankelijk begon de maximaal beladen stekkerhybride al bij 65 km/h te schuiven. Pas nadat er 100 kg aan lading uit de auto was verwijderd, bleef-ie tot 72 km/h op koers.
Kritiek op de elandtest
Autofabrikanten zijn dus niet altijd blij met de elandtest en sommige veiligheidsexperts hebben eveneens kritiek. Zo kent de test geen wettelijk vastgelegde basis of standaard. Verder zijn ze van mening dat het onnatuurlijk is om bij een dergelijke uitwijkmanoeuvre niet te remmen. Door te remmen verlaag je niet alleen de snelheid, maar hebben de voorwielen ook meer grip, wat de testresultaten positief zou beïnvloeden.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.