Volkswagen Tayron (2025) prijs: 5500 euro duurder dan Tiguan
De naam van de nieuwe zevenzitter van Volkswagen is Tayron. Hij nestelt zich tussen de Tiguan en Touareg in het modelaanbod. De prijs is inmiddels bekend. Let op: de plug-in hybride (eHybrid) is veel goedkoper dan de eTSI (mild hybrid).
Puzzel mee met VW. De Chinese Tayron is ook een grote SUV, die daar al sinds 2018 te koop is. Maar de Europese Volkswagen Tayron is een andere auto dan zijn Chinese naamgenoot. Hij is zelfs exclusief voor Europa en wordt niet in de VS en China verkocht.
Tayron 23 cm langer dan Tiguan
In Nederland valt de Volkswagen Tayron tussen de Tiguan en de Touareg. Misschien kunnen de SUV's gaan optreden als De 3 T's. Extra verwarrend is dat de naam Tayron ook nog een beetje lijkt op Taycan, de snelle elektrische Porsche. Maar goed, nu de feiten. De Tayron is standaard een vijfzitter, maar kan als je extra betaalt ook met een extra achterbank worden geleverd. Hij is 4,77 meter lang en daarmee is-ie 23 cm langer dan de huidige Tiguan. Volkswagen belooft dat-ie iets ruimer is dan de oude Tiguan Allspace.
Uiterlijk zie de de gelijkenissen met de Tiguan direct, het dashboard is zelfs precies hetzelfde. Toch heeft de Tayron een kleine ik-heb-wat-jij-niet-hebt-troef: in tegenstelling tot de Tiguan heeft hij voor en achter een verlicht logo.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Volkswagen Tayron plug-in hybride
Motorisch is het aanbod vrijwel gelijk met dat van de Volkswagen Tiguan: de Tayron komt op de markt als 1.5 eTSI (mild hybrid, 150 pk) en als 1.5 eHybrid (plug-in hybrid, 204 of 272 pk). Het enige verschil is dat de Tiguan ook nog met 130 pk sterke 1.5-benzinemotor te koop is.
De stekker-Tayrons hebben een elektrisch bereik van 125 kilometer, daarmee slaat Volkswagen een daverende slag ten opzichte van de concurrentie. Zo komende de Mazda CX-80 en Kia Sorento PHEV niet verder dan een kilometer of 60. De lagere CO2-uitstoot van de Tayron zorgt ook voor een zeer bescheiden bpm-bedrag (enkele honderden euro's), al zijn de prijzen nog niet bekend.
Overigens is de Tayron eHybrid er alleen als vijfzitter, alleen de eTSI kan wel met zeven zitplaatsen worden geleverd. De eHybrid heeft vanwege de ruimte die de batterij inneemt een iets kleinere bagageruimte (705 tot 1915 liter vs. 885 tot 2090 liter voor de vijfzits Tayron zonder stekker). Alle versies mogen een geremde aanhanger van 2500 kilo trekken.
Volkswagen Tayron 2025 prijs
Pas in het voorjaar van 2025 staat de Tayron bij de dealer, maar de prijs van de SUV is al bekend. De eTSI is de hybride versie, de eHybrid de stekkerversie. Vanwege de lage CO2-uitstoot, is de plug-in hybride Tayron in Nederland veel goedkoper.
- Tayron 1.5 eTSI Life Edition 57.490 euro
- Tayron 1.5 eTSI R-Line Edition 62.490 euro
- Tayron eHybrid Life Edition (204 pk) 52.490 euro
- Tayron eHybrid R-Line Edition (204 pk) 57.490 euro
- Tayron eHybrid R-LIne Edition (272 pk) 59.490 euro
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.