De Renault 4 gaat jou in 2025 verleiden met deze 10 gave details

Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden

Na de positieve reacties op de elektrische 5, kreeg Renault de retrosmaak goed te pakken. De eerst volgende EV met een nostalgisch randje wordt de Renault 4 E-Tech. Het productiemodel is nog niet in z’n geheel getoond, maar de details zijn alvast likkebaardend leuk.

Overigens laat Renault het niet bij de elektrische 5 en 4. Na de Renault 4 (de openingsfoto is van het studiemodel 4EVER Trophy) komt er ook een elektrische Renault Twingo. Dat is dan weer geïnspireerd op het oermodel uit de jaren 90. Of het daarbij blijft? Waarschijnlijk niet, want half september gaven de Fransen ook afbeeldingen vrij van een elektrisch bestelbusje.

Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden

Die bestelauto moet herinneringen oproepen aan de Renault Estafette, die het in de jaren 50 en 60 opnam tegen de Volkswagen T1, en Citroën HY. En alsof dat nog niet genoeg was, maakte de Franse fabrikant ons ook lekker met een elektrische restomod van de Renault 17, een blitse coupé uit de seventies.

Actie
De vernieuwde Volkswagen Golf
De vernieuwde Volkswagen Golf

Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!

Renault 4 E-Tech wordt een crossover

Maar nu weer terug naar de elektrische Renault 4. Die auto deelt de techniek met de Renault 5, maar hij wordt in de markt gezet als crossover. Dat is minder geforceerd dan het klinkt, want de originele Renault 4 was ook duidelijk hoger (1,55 m) dan de (veel modernere) Renault 5 (1,41 m). Ook wordt de Renault 4 langer (4,14 m) dan de elektrische Renault 5 (3,92 m).

1. Grille 

Net als bij het origineel na de eerste (1967) en tweede (1974) facelift, zijn de koplampen geïntegreerd in de wagenbrede grille. We hopen dat ze weer net zo rond en aandoenlijk ogen als bij het origineel, maar dat is op de vrijgegeven detailfoto niet goed te zien.

Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden

2. Typeaanduiding

De grote 4 op de achterklep van de Renault 4 E-Tech is nog prominenter dan bij modellen uit de vroege jaren 60. Hij ziet er anders uit, maar is toch herkenbaar.

Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden

3. Achterlichten

Helaas hebben de achterlichten van de moderne elektrische Renault 4 niet de leuke bolle uitstulpingen van het origineel, maar de contouren zijn onmiskenbaar R4.

Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden

4. Zijruiten

Het derde zijruitje van de klassieke Renault 4 met de achterover hellende raamstijl was zeer herkenbaar. Bij niet-Franse merken zag je het sowieso niet, want die bouwden geen goedkope auto’s met vier portieren. En behalve vier portieren, had d R4 ook nog een grote achterklep, oftewel vijfde deur. Dat was in de vroege jaren 60 helemaal uniek.

Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden

5. Ribbelprofiel op de flanken

Het geribbelde profiel dat over de portieren van de Renault 4 E-Tech loopt, is overduidelijk geïnspireerd op de Renault 4 GTL. Deze modelvariant kwam pas eind jaren 70, en had een grotere motor (1108 cm3), die vooral op zuinigheid was geconstrueerd.

Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden

6. Stickers op voorschermen

De zwarte stickers op de voorschermen van de moderne elektrische Renault 4 herinneren aan de naad die bij de oude 4 de twee delen van het voorscherm scheidde. Deze liep evenwijdig met de helling van de voorruit.

Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden

7. Dakspoiler en achterklep

Nee, het aloude Viertje had géén dakspoiler. Wel is het exemplaar bij de nieuwe elektrische Renault 4 een mooie moderne interpretatie van het ‘opliggende’ dak van het origineel. Daarbij stond de achterklep van de Renault 4 bijna rechtop. Uiteraard konden de ontwerpers van de nieuwe elektrische Renault 4 niet om deze stijlkenmerken heen.

Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden

8. Bumpers

Moderne auto’s hebben om stroomlijntechnische redenen geen echte, uitstekende bumpers meer, dus ook de Renault 4 E-Tech niet. Wat de nieuwe 4 wel heeft, zijn verticaal geplaatste buffers, die doen denken aan de rubber bumperrozetten van vroeger.

Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden

9. Stoffen vouwdak

De echte levensgenieters bestelden hun Viertje vroeger als Découvrable. Oftewel: met een stoffen roldak, zodat ze bij mooi weer van het zonnetje konden genieten. Ook de moderne Renault 4 wordt blijkbaar met zo’n zonnedak leverbaar.

Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden

10. Geribbeld dakprofiel

Of het was om het dunne plaatwerk meer stevigheid te geven, weten we niet, maar de originele Renault 4 had een aantal ribbels in het dak. Zo ook de nieuwe. Maar zoals het een moderne crossover betaamt, worden ze natuurlijk geflankeerd door dakrails.

Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden
Met deze mooie details gaat de Renault 4 jou in 2025 verleiden

Blijf bij over de nieuwe elektrische Renault 4 met onze gratis nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties