Deze 8 fabrikanten stoppen eerder met benzineauto's dan de verplichte 2035

Deze automerken stoppen eerder dan 2035 met nieuwe auto's op fossiele brandstof

Per 2035 is het in Europa over en uit voor nieuwe auto's met een verbrandingsmotor. Maar er zijn 8 automerken die al eerder de stekker eruit trekken. In het volgende overzicht zie je welke merken dit zijn.

In 2035 komt er in de Europese showrooms een einde aan de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor. Tenminste, dat is het plan. Italië ligt bijvoorbeeld al dwars en roept de EU een einde te maken aan dit 'absurde' verbod. 

Vraag naar EV's loopt terug

De smeekbede van Italië is deels te verklaren. De productie van de elektrische Fiat 500 is tijdelijk stilgelegd omdat de vraag naar EV's terugloopt, zoals de 500e. Paniek bij Fiat, dat besloten heeft de elektrische 500 op termijn ook met een verbrandingsmotor (mild hybrid) te leveren, de aangekondigde Fiat 500 Ibrida.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Streep door EV-subsidies

Ook andere merken worstelen met de verkoop van hun EV's. Niet zo gek ook, als je bedenkt dat sommige Europese landen een streep hebben gezet door hun aanschafsubsidies. Nederland bijvoorbeeld. Maar onze markt is nog relatief klein. Duitsland is een ander verhaal. Ook in dit grote land is een einde gekomen aan de subsidie en dat doet meer pijn. Zo verkeert Volkswagen, toch de parel van de Duitse auto-industrie, al in zwaar weer. 

Volvo krabbelt terug

Ook Volvo ziet de bui al hangen. Waar het merk eerder stug vasthield aan een volledige elektrificatie per 2030, is het door de tegenvallende vraag naar EV's onlangs toch op deze belofte teruggekomen. Niet langer ligt de focus alleen op volledig elektrische modellen, alle auto’s met een stekker kunnen voortaan door de Zweedse beugel. Dus ook plug-in hybrides.

Het doel dat Volvo nu hanteert, is dat 90 tot 100 procent van de nieuw verkochte auto's in 2030 volledig elektrisch of plug-in hybride is. De resterende procenten komen voor rekening van mild hybrids.

Deze automerken stoppen eerder dan 2035 met nieuwe auto's op fossiele brandstof
Deze automerken stoppen eerder dan 2035 met nieuwe auto's op fossiele brandstof

Ondanks alle tegenwind zijn er nog merken die vasthouden aan hun strategie en eerder dan 2035 hun nieuwe modellen met verbrandingsmotor aan de wilgen hangen. Welke fabrikanten al klaar zijn voor de elektrische toekomst en al vóór 2035 geen verbrandingsmotoren meer aanbieden, of dit in elk geval aanzienlijk willen verminderen, laten we zien in de onderstaande tabel.        

merk stopt per       opmerking
Alfa Romeo 2027 -
Audi 2033 Vanaf 2026 geen nieuwe modellen met verbrandingsmotor meer
BMW 2035 Per 2030 50 procent volledig elektrisch
Fiat 2027
Ford 2030
Hyundai 2035
Jaguar 2025
Mazda 2035 Per 2030 40 procent volledig elektrisch
Mercedes 2035 Per 2030 100 procent elektrisch op geschikte markten
Opel 2028
Peugeot 2030 Vanaf 2024 een EV van elk model
Porsche 2035 Per 2030 meer dan 80 procent volledig elektrisch
Skoda 2035 Per 2030 meer dan 70 procent volledig elektrisch
Volkswagen 2033 Per 2030 minstens 80 procent volledig elektrisch

En Toyota dan?

Als er één merk is dat altijd al sceptisch was over een volledige elektrificatie van de automarkt, is het Toyota wel. En nu ziet het ernaar uit dat 's werelds grootste autofabrikant het gelijk aan zijn kant heeft, wat de plannen van de EU ook zijn. 

In de komende drie jaar willen Toyota en Lexus 10 nieuwe EV’s introduceren, waaronder modellen op een nieuw platform en andere op de verbeterde versie van de huidige e-TNGA-architectuur. Verder heeft Toyota plannen om in 2026 te beginnen met solid state-accu’s. Al zal het nog tot 2030 duren voordat deze in massaproductie gaan.

 

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties