Skoda Elroq (2024) test: zo gaat hij Volvo EX30-rijders spijt bezorgen

Skoda Elroq (2024) test: op deze manier spijt

Wat je ziet, is een voorseriemodel van de elektrische Skoda Elroq, die in 2025 op de markt komt. Wie al een Volvo EX30 heeft besteld en daarna in een Elroq stapt, zal in één opzicht spijt krijgen.

De Skoda Elroq is al helemaal klaar en we hebben hem in een afgesloten ruimte in Amsterdam even gezien. Dat gebeurde met afgeplakte telefoon en onder toeziend oog van streng kijkende beveiligers. Op 1 oktober wordt hij officieel onthuld en worden de beelden vrijgegeven. Jij moet het nu nog doen met beelden van een gecamoufleerde Elroq in flamingo-uitdossing, waarmee we een korte testrit maakten rond Amsterdam. 

Skoda Elroq (2024) test: op deze manier spijt
Skoda Elroq (2024) test: op deze manier spijt
Skoda Elroq (2024) test: op deze manier spijt

Elroq en Skoda Vision 7S

De Elroq heeft trekjes van het studiemodel Vision 7S. De merknaam Skoda staat, net als bij de Vision 7S, voluit op de motorkap geschreven en het logo verdween. Maar waar het studiemodel onder de dagrijverlichting verticale koplampen heeft, zitten ze bij de Elroq wat lager, op de bumper. Chroom heeft Skoda in de ban gedaan, net als bij de Kodiaq en Superb. Nog meer designkenmerken van de Elroq: een korte overhang en relatief kleine wielkasten. Voor de aerodynamica is het beter als de ruimte tussen wielen en carrosserie zo klein mogelijk is.

Tip
Besparen op je autoverzekering?
Besparen op je autoverzekering?

Een scherpe premie, afgestemd op wat jij verzekert.
Verzeker je auto via Rabobank.

Skoda Elroq (2024) test: op deze manier spijt

Net zo ruim als Enyaq

De Skoda Elroq moet gaan concurreren met de Volvo EX30 en de Kia EV3. Met die Volvo is iets vreemds aan de hand. Softwareproblemen, ruimtegebrek én Volvo-onwaardige materialen zorgen voor een valse start. En toch verkoopt hij goed in Nederland. De liefde van Nederlanders voor Volvo lijkt geen grenzen te kennen. 

Ook aan de EV3 zal de Elroq een flinke kluif hebben. De Kia komt iets eerder dan de Elroq op de markt en de Koreanen hebben hun zaakjes weer meer dan goed voor elkaar. De ruimte is riant, de bouwkwaliteit top en het EV9-achtige uiterlijk veelbelovend.

Ook als de echte Elroq onthuld wordt, lees je dat bij ons. Blijf op de hoogte via onze gratis nieuwsbrief! 

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

De rit met de flamingo-Elroq in de buurt van Amsterdam, is een soort voorprogramma van het echte werk. Net als bij concerten, kan zo'n voorprogramma een martelgang zijn, maar ook een meevaller. De Elroq zit aan de goede kant, al zijn er ook verbeterpuntjes. We beginnen met het goede. De elektrische Elroq is niet ruim, maar reusachtig. De auto zit dan ook slim in elkaar; de wielbasis is gelijk aan die van de grotere Skoda Enyaq. Je hebt dus evenveel ruimte, ook achterin. Wie een krappe Volvo EX30 heeft aangeschaft, zal zich weleens achter de oren krabben. Met name achterin is het verschil met de Elroq gênant.

Skoda Elroq (2024) test: op deze manier spijt
Skoda Elroq (2024) test: op deze manier spijt

Skoda Elroq actieradius

Het leukst bij Skoda is speuren naar handigheidjes die andere merken over het hoofd zien. De slimste: een net onder de hoedenplank waarin je de laadkabel kwijt kunt. Neemt weinig ruimte in en je kunt gewoon de kabel erin proppen zonder eerst een origami-cursus te hoeven volgen. De hoedenplank zelf is verstelbaar.

De achterwielaangedreven Elroq verschijnt in drie varianten (Elroq 50, 60 en 85) en met drie batterijpakketten (52, 59 en 77 kWh), waarvan de grootste een keurige actieradius heeft van 560 kilometer. Met de kleinste batterij haal je altijd nog 350 kilometer. Echt zinnige dingen kunnen we nog niet over de Elroq zeggen tijdens de covered drive. De auto is gecamoufleerd en het dashboard is vergeven van hard plastic. Doet Skoda een Volvootje? Komt goed, haasten de Skoda-medewerkers te zeggen. Het optionele head-up display met augmented reality werkt al wel en is geslaagd.

Hoewel het geluidscomfort voorbeeldig is en een vermogen van 286 pk meer dan voldoende, hebben we wel wat klachten over de onderstelafstemming. De weg is geplaveid met drempels en daarbij vinden we de demping met name achter wat te stug. Ook het gevoel in het rempedaal kan beter. Verder heeft de Elroq geen echte knoppen op het dashboard voor bijvoorbeeld de klimaatbeheersing. Al weten we ons tijdens de korte testrit ook wel te redden met het grote touchscreen.

Skoda Elroq (2024) test: op deze manier spijt

Prijs Skoda Elroq: goedkoper dan Volvo EX30?

Op 1 oktober wordt de Elroq dus onthuld, maar pas in 2025 staat hij in de showroom. De officiële prijs is niet bekend, al kunnen we makkelijk een gokje wagen. Skoda wil concurreren met de Volvo EX30, die 38.495 euro kost. Ga er maar vanuit dat de Elroq geen euro duurder wordt, misschien zelfs wel wat goedkoper. Na de Elroq gaat Skoda niet achteroverleunen. In 2026 komt de langverwachte kleine elektrische Skoda van 25.000 euro op de markt, de Epic.

Conclusie

We rijden maar 30 kilometer in een afgeplakte auto met een interieur dat nog niet af is. Een oordeel vellen we nog niet, maar de eerste indruk is goed. Vooral de ruimte is grandioos. Bij de compacte elektrische auto’s barst een interessante strijd los als naast de Elroq ook de Kia EV3 op de markt is. Volvo zal een tandje moeten bijzetten.

Tip
Besparen op je autoverzekering?
Besparen op je autoverzekering?

Een scherpe premie, afgestemd op wat jij verzekert.
Verzeker je auto via Rabobank.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties