Het eerste touchscreen in auto's is ouder dan je denkt (en klanten haatten het)

Het allereerste touchscreen in auto's is ouder dan je denkt

Tegenwoordig zijn touchscreens niet meer weg te denken uit auto's. Dat was een jaar of 20 terug nog heel anders. Laat staan een kleine 40 jaar geleden, toen deze auto met touchscreen op de markt kwam.

Bij grensverleggende elektronica in auto's denk je algauw aan modellen als de Mercedes S-klasse en Lexus LS. Toch zat het eerste touchscreen waarmee wij kennismaakten in geen van deze prestigieuze modellen, maar in een Toyota Prius I van rond de millenniumwissel.

Eerste touchscreen in een Amerikaan

Maar de primeur speelde zich veel eerder af, zo ontdekten we bij Carscoops. Die was niet voor een Europese of Japanse fabrikant, maar voor het Amerikaanse Buick. Het merk introduceerde in 1986 de nieuwe Buick Riviera, een in onze ogen een nogal koddig ogende, hoekige coupé. Kijk eens naar de vrijwel rechtop staande achterruit en naar de kofferbak die bijna even lang is als de motorkap.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.4
De vernieuwde Volkswagen ID.4

Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Het allereerste touchscreen in auto's is ouder dan je denkt
Het allereerste touchscreen in auto's is ouder dan je denkt

Graphic Control Center

Desalniettemin gold de Buick Riviera destijds als een rasechte 'luxury car'. Dat imago zette Buick luister bij met een futuristisch aanraakscherm. Dat kreeg nog niet de term 'touchscreen' mee, maar werd Graphic Control Center (GCC) genoemd. Het had een diameter van slechts 4 inch en gaf middels blauwgroene teksten en symbolen een aantal functies weer. Bovendien kon je er de radio en de klimaatregeling ermee bedienen. Als je de aanjager harder zette, werd dat op het scherm weergegeven door een sneller draaiend ventilatortje. Fancy!

Het allereerste touchscreen in auto's is ouder dan je denkt
Het allereerste touchscreen in auto's is ouder dan je denkt

Klanten haatten het eerste touchscreen

Ook de in 1989 geïntroduceerde Buick Reatta (rode auto op de foto) werd uitgerust met het GCC, dat volgens Buick een geheugen had van maar liefst 32.000 woorden!

Ook voor leuke weetjes ben je bij Auto Review aan het juiste adres. meld je aan voor de nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Hoe geavanceerd het systeem in de jaren tachtig ook was, de klanten moesten er niks van hebben. Wisten die Amerikanen veel dat 30 jaar later iedereen met een multifunctioneel touchscreen - ook wel smartphone genoemd - in zijn kontzak zou rondlopen ... Omdat blijkbaar niemand op het GCC zat te wachten, werd het systeem in 1990 alweer in de ijskast gestopt. Wij haalden het er voor jou graag weer even uit ...

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties