Waarom Audi in China voortaan AUDI heet
Elke Audi heeft als logo vier ringen die in elkaar overlopen. Maar niet langer in China. Wat komt er dan wel in de grille te staan? Nou, AUDI.
Eerst een opfrisser: de vier ringen vertegenwoordigen de evenzoveel automerken waaruit Audi ooit ontstaan is. Dat zijn Audi, DKW, Horch en Wanderer. Het viertal ging door als Audi AG en als logo werd gekozen voor vier ringen met in elke ring een van de merknamen. Pas later werden de ringen leeggelaten.
Hoe beroemd het logo inmiddels ook is, de elektrische modellen die Audi voor China ontwikkelt, krijgen geen vier ringen. Hiervoor in de plaats komt de naam AUDI te staan. Jawel, mét hoofdletters. Dat deed Skoda eerder ook in Europa, maar hiervan is het afgestapt. Concerngenoten Seat en Cupra schrijf je officieel nog wel met hoofdletters, maar daar doen wij niet aan mee.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
De reden dat Audi in China voortaan als AUDI door het leven gaat, heeft te maken met de samenwerking die Audi heeft met het Chinese SAIC. De Chinese elektrische modellen van Audi staan op een platform van SAIC en om verwarring te voorkomen met de rest van de wereld kiest Audi ervoor om in China de merknaam met hoofdletters te schrijven en het bekende logo maar helemaal achterwege te laten. Audi gaat zelfs zover om AUDI een heel nieuw merk te noemen ...
De nieuwe Audi E Concept die je hierboven ziet en pas onthuld is in Shanghai heet dus eigenlijk AUDI E Concept. En hoe goed je ook kijkt, nergens op de carrosserie vind je de 4 ringen van het Duitse Audi terug. Wellicht dat ook de teruglopende verkopen van Audi in China hiermee te maken hebben. Chinese consumenten vinden Europese merken maar ouderwets en dan helpt een 'oud' logo niet mee.
Met onze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van wat Audi allemaal van plan is.
Het platform van SAIC stelt Audi in staat om sneller EV's te ontwikkelen. Dat blijkt, want de E Concept is een voorbode van maar liefst drie elektrische modellen die medio 2025 in China op de markt komen en verloren marktaandeel moeten terugveroveren. Hierbij gaat het om auto's in de middenklasse en een segment hoger. De E Concept is 4,87 m lang, 1,99 m breed en met 1,46 m tamelijk laag. De wielbasis bedraagt een flinke 2,95 meter, iets minder dan de Audi Q8.
Het vermogen van de E Concept is 776 pk en in 3,6 seconden zit de Sportback vanuit stilstand op 100 km/h. De batterij is 100 kWh en Audi belooft een actieradius van 700 km. Let wel: volgens de Chinese meetmethode CLTC en die is positiever dan Emile Ratelband. Met 800 volt-technologie heb je binnen 10 minuten 370 km actieradius bijgeladen.
Ondanks het Chinese platform zegt Audi dat de E Concept en andere toekomstige EV's 'echte Audi's met een Audi-DNA' zijn. Maar blijkbaar is dat niet genoeg om het alom bekende beeldmerk van Audi op de auto te plakken.
Marktaandeel Audi krimpt
Voor Audi hangt er veel vanaf. De Chinese automerken worden in hun thuisland steeds populairder en brengen de ene geavanceerde EV na de andere uit. Europese merken moeten lijdzaam toezien hoe hun marktaandeel krimpt. Audi verkocht in het eerste halfjaar van 2024 in China ongeveer 10.000 EV's. Ter vergelijk: Nio en Zeekr verkochten er acht keer zoveel.
Het ontwikkelen van auto's specifiek voor China stelt Audi in staat om grip te krijgen op de nieuwste functies in elektrische auto's en op de voorkeuren van de Chinese consument waardoor de verkopen hopelijk zullen stijgen. Haast is hierbij geboden, en met de hulp van SAIC kan Audi sneller EV's ontwikkelen.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.