Na dure Volvo EX90 worstelt ook deze goedkope EV met zijn software

De eerste exemplaren van de elektrische Citroën C3 hadden al bij hun nieuwe eigenaren moeten zijn, maar door leveringsproblemen is dit nog niet het geval. Wat is er aan de hand?

De vertraging is volgens Automotive News Europe ontstaan bij de laatste softwarecontroles en ondertussen al opgelopen naar enkele maanden. De eerste leveringen stonden gepland voor het tweede kwartaal van 2024, maar nu zegt Citroën dat de eerste kopers hun nieuwe ë-C3 pas ‘na de zomerstop’ in de armen kunnen sluiten. 

Wanneer dit precies is, vertelt moedermaatschappij Stellantis niet. Er staan al zo’n 30.000 mensen ingeschreven voor een ë-C3, maar vooralsnog staan ze dus in de wachtrij vanwege problemen met de software. Ondertussen dromen ze vast van een tweedehandse 2CV zonder software.  

Onze nieuwsbrief met al het interessante autonieuws kent geen vertraging en verschijnt elke week.

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Softwareproblemen voor cruciale Citroën ë-C3: eerste leveringen maanden uitgesteld

Niet de enige

De Citroën ë-C3 is niet de enige EV die wordt getergd door leveringsproblemen. Eerder kreeg ook Volvo ermee te maken met de Volvo EX90, en daarmee ook het zustermodel, de Polestar 3. Bij deze twee grote SUV’s waren ook softwareproblemen schuldig aan de vertraging.

Maar ook binnen Stellantis vindt Citroën een medestander. Peugeot heeft eveneens te maken met een vertraagde levering, in dit geval van de nieuwe Peugeot E-3008. De problemen hebben weliswaar niets te maken met de software (maar met een tekort aan bepaalde onderdelen), maar leuk is anders. 

Stellantis in de problemen

Gedoe met de Citroën ë-C3 is wel het laatste wat Stellantis kan gebruiken. De compacte Franse EV moet juist een volumemodel worden en voor een ommekeer zorgen. Stellantis noteerde in het eerste halfjaar van 2024 een winstdaling en de ë-C3 is een van de auto's die het tij moeten keren. 

De winst daalde met 48 procent. En de winstmarge daalde tot onder de 10 procent. Ter vergelijk: bij Tesla is de winstmarge op elke auto gemiddeld 14,6 procent.

CEO Carlos Tavares dreigt al met het elimineren van de niet-winstgevende merken van Stellantis: "Als ze geen geld opleveren, moeten ze stoppen. We kunnen het ons niet veroorloven om merken te hebben die geen winst maken,” is zijn broodnuchtere commentaar. 


Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties