Zo maak je elektrische auto’s goedkoper zónder de batterij te verkleinen
De batterij van een elektrische auto is zo kostbaar, dat meteen de hele auto peperduur wordt. Onderdelenbouwer Bosch weet hoe automerken hun EV’s goedkoper kunnen maken, zonder actieradius in te leveren.
De kostprijs van elektrische auto’s kan omlaag door de aandrijflijn te versimpelen. Door alleen onderdelen te gebruiken die op grote schaal geproduceerd worden. Dit vertelt Mathias Pillin, topman bij Bosch, aan Automotive News Europe.
Chinese automerken gebruiken deze kostenbesparende strategie al en besparen daarmee 30 procent ten opzichte van westerse automerken. Pillin: “Stop met het ontwikkelen van alle kleine ditjes en datjes voor je elektrische aandrijflijn en zorg dat je betaalbare onderdelen gebruikt in je voertuigen.”
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Chinese automerken denken betaalbaar
Als belangrijke toeleverancier van auto-onderdelen, vroeger voornamelijk voor verbrandingsmotoren en nu steeds vaker voor EV’s, zit Bosch wereldwijd dicht bij het vuur. Volgens Pillin zijn Chinese merken in rap tempo de productie van EV’s aan het standaardiseren, terwijl de westerse automerken vaker om speciale onderdelen vragen.
Wat Bosch niet doet, is accupakketten bouwen. Dus op dat gebied kan het merk geen invloed uitoefen op de kostprijs van EV’s. Om batterijcellen goedkoper te produceren, kijken we naar bedrijven als LG Chem, dat aan een nieuwe productiemethode werkt die vanaf 2028 gaat helpen om elektrische auto’s betaalbaar in de markt te zetten.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.