Door deze slimme truc van LG wordt jouw volgende EV goedkoper

Door deze slimme truc van LG wordt jouw volgende EV goedkoper

LG Chem heeft een manier gevonden om het productieproces van batterijcellen veel goedkoper te maken. We moeten nog wel even geduld hebben; de nieuwe productiemethode gaat vanaf 2028 helpen om elektrische auto’s betaalbaar in de markt te zetten.

De ontwikkelingen op het gebied van EV-batterijen gaan razendsnel. In het autonieuws lees je regelmatig over nieuwe chemische samenstellingen die de actieradius oprekken en de kostprijs drukken (zoals de solid-state batterij), maar ditmaal staat het productieproces zelf centraal.

Om precies te zijn de manier waarop de anode en kathode gecoat worden. Een lithium-ionbatterij werkt door ionen heen en weer te laten bewegen tussen twee kanten van de batterijcel - de anode en kathode.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.4
De vernieuwde Volkswagen ID.4

Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!

De natte en de droge methode

De huidige manier om de elektroden van de anode en kathode te produceren is de zogeheten natte methode. Hierbij wordt de elektrodefolie bedekt met een vloeibare chemische slurry die vervolgens gedroogd moet worden. Het droogproces kost veel energie en veel ruimte in de fabriek, want de droogoven is bijna 100 meter lang.

Het alternatief is een nieuwe, droge coating voor de elektrodes. Dit maakt de enorme droogoven overbodig en verlaagt de productiekosten met 17 tot 30 procent, aldus LG. De Zuid-Koreaanse batterijbouwer test de nieuwe productiemethode momenteel in een proefopstelling en denkt al in 2028 in grootschalige productie te gaan.

Door deze slimme truc van LG wordt jouw volgende EV goedkoper
Door deze slimme truc van LG wordt jouw volgende EV goedkoper

Tesla en Volkswagen

LG Chem is tien jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van droge coating en slaat zichzelf nu op de borst als leider op dit gebied. Tesla weet ook van de hoed en de rand, want het merk kocht in 2019 een start-up op dit vakgebied. Maar als we Reuters mogen geloven, lukt het Tesla alleen om de anode op deze manier te coaten, niet de kathode.

PowerCo, de batterijtak van Volkswagen, werkt ook aan deze productiemethode. Het benadrukt de voordelen: batterijfabrieken zouden hiermee 30 procent minder energie verbruiken en 50 procent minder ruimte innemen. Dat is aanzienlijk.

Deze automerken gebruiken batterijen van LG

LG maakt accupakketten voor veel grote automerken, dus menig consument gaat profiteren van de verwachte kostenbesparingen. LG werkt samen met Hyundai en Kia, Renault en Nissan, Ford, Toyota, Honda, Volkswagen en Volvo.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties