Batterij wisselen in 2 minuut 24: Volvo ziet Nio's techniek wel zitten

Batterij wisselen in 2 minuut 24: breekt Nio's techniek dan toch door?

We lachen weleens om de uitgestorven batterijwisselstations van Nio. Maar laat ze maar schuiven in China: nu kunnen ook de elektrische auto's van concerns als Geely (Volvo, Polestar) en Chery er gebruik van maken. Breekt de techniek dan toch door, ook in Europa?  

Niet Nio, maar Tesla was het eerste merk dat begon met batterij wisselen met de Tesla Model S. Maar de Amerikanen zagen er toch vanaf en zetten in plaats daarvan in enorm tempo een wereldwijd snellaadnetwerk neer. Voorlopig is Tesla daarmee erg succesvol, maar laten we eens kijken hoe Nio in het gat springt dat Tesla achterliet.

Nio's budgetmerk Onvo naar Nederland

We doen in Europa wel eens lacherig over de wisselstations van Nio. Het zijn er negen in Nederland en daarmee zijn we nog rijkelijk bedeeld. In het veel grotere Duitsland zijn het er ook maar negen. En in België nul ... Maar in China gaat Nio voortvarender te werk. Daar kun je al op 2400 plekken de lege batterij van je elektrische Nio omwisselen voor een volle.

En nu komt het: steeds meer merken hebben interesse in dit 'swappen'. Nio past zijn stations dan ook telkens aan en heeft inmiddels al het lintje doorgeknipt van de vierde generatie wisselstations. Het belangrijkste is dat de nieuwe stations ook geschikt zijn voor andere merken. 

Om te beginnen voor Nio's budgetmerk Onvo, dat (waarschijnlijk al in 2025) ook naar Nederland komt. Maar ook concerns als Geely, Chery en het bij ons onbekende FAW, GAC en Changan haken aan met hun elektrische modellen.

Batterij wisselen in 2 minuut 24: breekt Nio's techniek dan toch door?
Batterij wisselen in 2 minuut 24: breekt Nio's techniek dan toch door?
Tip
Besparen op je autoverzekering?
Besparen op je autoverzekering?

Een scherpe premie, afgestemd op wat jij verzekert. Verzeker je auto via Rabobank.

Batterij wisselen elektrische Volvo

Geely gaat meer auto's bouwen waarbij je kunt wisselen van batterij. En dan wordt het echt interessant, want het is aannemelijk dat Geely de techniek daarom ook beschikbaar maakt voor de dochtermerken die in Europa populair zijn. En dan komen Volvo en Polestar in beeld en is het wisselen van de batterijen ineens geen niche meer. 

Kijk dus niet raar op als je over een paar jaar met jouw Volvo of Polestar langs een accuwisselstation kunt rijden om je lege accu om te wisselen voor een vol exemplaar.

Batterij wisselen in 2 minuut 24: breekt Nio's techniek dan toch door?
Batterij wisselen in 2 minuut 24: breekt Nio's techniek dan toch door?

Nieuwe batterij in iets meer dan 2 minuten

Het grote voordeel van de wisseltruc is natuurlijk dat het veel sneller gaat dan het opladen van de batterij. Hoewel ook dat steeds sneller kan, is het zelfs bij de aller-allersnelste snellaadpaal onmogelijk om in exact 2 minuten en 24 seconden de batterij weer vol te laden. 

En dat is precies de tijd die Nio's nieuwe batterijwisselstations nodig hebben om te swappen. Nauwelijks langer dan een tankbeurt, precies wat de gehaaste automobilist wil. En de kans dat de volle batterijen op zijn, is klein. Eén station is geschikt om 480 wissels per dag uit te voeren.

Tip
Besparen op je autoverzekering?
Besparen op je autoverzekering?

Een scherpe premie, afgestemd op wat jij verzekert. Verzeker je auto via Rabobank.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties