Niemand zit te wachten op nog een scherm in de auto, dus is hier nog een scherm

Niemand zit te wachten op nog een scherm in je auto, dus is hier nog een scherm

We kijken de hele dag naar beeldschermen. Ook de auto moest eraan geloven. Dat begon met een piepklein schermpje op de radio en in het instrumentarium, maar wie tegenwoordig een peperdure auto koopt, krijgt vaak een beeldscherm dat groter is dan een kamerbreed tapijt. En het houdt niet op getuige een vinding van autoleverancier ZF.

Het Duitse ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen) ken je wellicht van de automaten met koppelomvormer die je in talrijke automodellen vindt. Onder meer Audi, BMW en Mercedes maken gebruik van de ZF-automaat. 

Tot zover niks aan de hand. Het gaat mis nu er medewerkers zijn die nog nooit gehoord hebben van het spreekwoord 'Schoenmaker blijf bij je leest'. ZF heeft volgens Motor1.com namelijk een manier gevonden om het stuurwiel van een display te voorzien, ondanks de verplichte aanwezigheid van een airbag. Die zit nu in het midden van het stuur, maar kan volgens ZF best een stukje hoger gepositioneerd worden, in de bovenste rand van het stuurwiel. En daarmee ontstaat er ruimte voor jawel, een extra scherm.

Als het eerste stuur met een display op de markt komt, lees je dat als eerste in onze wekelijkse nieuwsbrief. 

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Niemand zit te wachten op nog een scherm in je auto, dus is hier nog een scherm
Niemand zit te wachten op nog een scherm in je auto, dus is hier nog een scherm
Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.3
De vernieuwde Volkswagen ID.3

Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Touchscreen met of zonder echte knoppen

ZF heeft het over een touchscreen zoals je dat ook kent van je telefoon. Het team achter het project zegt verder dat het niet per se een volledig scherm hoeft te zijn. Het stelt een hybride opstelling voor, waarbij fysieke (draai)knoppen gecombineerd worden met touchknoppen. Wat ook kan, is het aanbrengen van extra sensoren voor rijassistentiesystemen en autonoom rijden. Omdat je je handen aan het stuur kunt houden, wordt de veiligheid vergroot, verwacht ZF.

Zolang je geen Max Verstappen heet, heb je helemaal geen scherm op het stuurwiel nodig. Hoe minder afleiding, hoe beter, lijkt ons. Toetsen voor de cruise control en volumeregeling zijn oké, maar daar blijft het ook wel bij. Toegegeven: het stuurtje van ZF ziet er wel gaaf uit, maar vooralsnog hebben we zo onze bedenkingen. Nog even en we zitten met vierkante oogjes in de auto.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties