Het ontwerp van de Volkswagen ID.2 is klaar en wordt ‘nog beter dan de conceptcar’

Volkswagen heeft bekendgemaakt dat het design van de toekomstige Volkswagen ID.2 af is. De verwachtingen zijn hooggespannen, want volgens Volkswagen is het definitieve ontwerp nog beter dan dat van de conceptcar ID.2all. En die vinden we al gaaf.

Dat laat Oliver Mindt - baas van de designafdeling van Volkswagen - weten in gesprek met het Britse Autocar. De topman is zo enthousiast over het ontwerp, dat hij vol optimisme naar de toekomst van Volkswagen kijkt.

Al het nieuws over de aankomende ID.2 op de voet volgen? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Volkswagen ID.2 komt in 2025

Het grote publiek gaat nog in 2024 kennismaken met het definitieve design van de Volkswagen ID.2. Er gingen geruchten dat Volkswagen de introductie zou uitstellen, omdat het door de soepelere Euro 7-emissieregels langer door kon gaan met de verkoop van compacte auto’s met een verbrandingsmotor. Maar dit wordt nu de kop ingedrukt door Volkswagen zelf: de ID.2 wordt nog in 2024 onthuld en komt in 2025 dan echt op de markt. Of gaat-ie toch gewoon Polo heten?  

Verwacht geen radicaal veranderd ontwerp. De reacties op de ID.2all zijn volgens Mindt namelijk zo positief, dat hij en zijn team trouw zijn gebleven aan het design van de conceptcar.

Keuze uit twee batterijpakketten 

De kans is groot dat niet alleen het ontwerp, maar ook de technische specificaties van de ID.2 vergelijkbaar zijn met die van het studiemodel. Die is iets korter dan de huidige Volkswagen Polo, maar is door een langere wielbasis wel veel ruimer. De bagageruimte is 490 tot 1330 liter groot.

De 226 pk sterke elektromotor zit in de neus van de auto en drijft de voorwielen aan. De conceptcar komt tot 450 kilometer op één lading, en wanneer de batterij leeg is kan deze met maximaal 125 kW worden bijgeladen. Deze specificaties gelden voor het batterijpakket van 56 kWh. Deze versie wordt duurder dan de beloofde 25.000 euro. Het platform biedt ook een optie voor een kleiner accupakket van 38 kWh. Dit is een LFP-batterij en zit wel in de goedkopere uitvoering van 25 mille.

Eerste EV op het MEB Entry-platform

De Volkswagen ID.2 is de eerste auto die op het nieuwe MEB Entry-platform van het merk komt te staan. Ook een crossover genaamd de ID.2X (foto midden) volgt in 2025. Een jaar later wordt het ID.2-aanbod uitgebreid met een GTI-versie van de hatchback. Ook hiervan heeft Volkswagen al conceptbeelden gedeeld (foto rechts).

Ook Cupra en Skoda gebruiken platform

Ook andere merken binnen de Volkswagen Group gaan gebruikmaken van het nieuwe platform. Zo staat voor Cupra de Raval in de steigers (foto links), terwijl Skoda bezig is met een mogelijke Fabia-opvolger die voorlopig bekendstaat als de ‘Skoda Small’ (foto rechts). Beide modellen zullen in een Spaanse Volkswagen-fabriek van de band rollen en net zoals de ID.2 een vanafprijs hebben van ongeveer 25.000 euro.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties