Moderne auto's repareren is peperduur en dus worden ze afgedankt

Jouw autoverzekering wordt alsmaar duurder en dit is waarom

Gaaf hè, die moderne auto's waarbij meerdere sensoren en camera's waken over jouw veiligheid en of je wel keurig binnen de lijntjes rijdt. Totdat je ondanks deze beschermengeltjes alsnog ergens tegenaan rijdt. Want dan zijn de rapen gaar.

Door al die sensoren en cameraatjes worden auto's te duur om nog na een aanrijding te repareren, zelfs bij kleine schades. Hiervoor waarschuwt Bloomberg. Wie vroeger per ongeluk tegen zijn voorligger aanreed en de bumper van zijn auto beschadigde, liet deze simpelweg vervangen door een nieuw exemplaar, maar de tijden zijn veranderd.

Tegenwoordig is schadeherstel niet zo simpel meer; door de aanwezigheid van sensoren en camera's in de bumper, grille en achter de voorruit is het nog ingewikkelder dan achterhalen wie het met wie gedaan heeft in de soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden.  

Verzekeraars zien de bui al hangen en verklaren de auto in dit geval liever total loss dan dat ze de torenhoge rekening van het schadeherstel moeten betalen. Dat zie je terug in de cijfers: 21 procent van schadeauto's wordt tegenwoordig total loss verklaard. Veertig jaar geleden was dit nog maar 4 procent. 

Met onze wekelijkse nieuwsbrief blijf je ook op de hoogte van auto-gerelateerde onderwerpen.  

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Jouw autoverzekering wordt alsmaar duurder en dit is waarom
Jouw autoverzekering wordt alsmaar duurder en dit is waarom
Jouw autoverzekering wordt alsmaar duurder en dit is waarom
Actie
De vernieuwde Volkswagen Golf
De vernieuwde Volkswagen Golf

Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!

Meer total loss-gevallen dan ooit

Toegegeven: in 1984 reden we in Opel Kadetts, Volvo 340's en Ford Sierra's en lag er hooguit een polaroidcamera in het dashboardkastje, maar toch, de stijging van 4 naar 21 procent is groot. En hier blijft het niet bij. Bloomberg voorspelt dat het total loss-percentage in de komende jaren verder zal stijgen, naar gemakkelijk 30 procent. Auto's worden alleen maar complexer en dit heeft gevolgen voor het herstellen van schades, hoe klein deze ook zijn. 

Ook als je nergens tegenaan rijdt, zul je de gevolgen van meer total loss-gevallen merken. En wel in je portemonnee. Grote kans namelijk dat de premies voor je autoverzekering omhoog gaan. En daarvan kun je de rijassistentiesystemen de schuld geven.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties