BMW 3-serie (2024) krijgt tweede, onzichtbare facelift (met één belangrijke wijziging)

BMW 3-serie (2024) krijgt een tweede facelift

Er plofte een ronkend persbericht van bijna 3000 woorden over de BMW 3-serie (facelift) in onze inbox. In zoveel woorden staat er dat het belangrijkste nieuws is dat er eigenlijk geen nieuws is. Of het moet de gewijzigde BMW 330e PHEV zijn.  

Dat de BMW 3-serie succesvol is, is zwak uitgedrukt. Sinds zijn debuut in 1975 zijn er meer dan 20 miljoen verkocht. We zijn na 49 jaar toe aan een facelift van generatie zeven. Die doet het tot nu toe goed, met een verkoopaantal van 3 miljoen. Om dat zo te houden, moesten de technici en de designers aan het werk, al brachten ze nauwelijks opzienbarende wijzigingen aan. 

Opvallend: het is al de tweede facelift van dit model, eerder werd hij in 2022 al opgekalefaterd. De BMW 3-serie moet nog minstens twee jaar mee.

BMW 3-serie (2024) krijgt een tweede facelift
BMW 3-serie (2024) krijgt een tweede facelift
BMW 3-serie (2024) krijgt een tweede facelift
De vernieuwde Volkswagen T-Cross
De vernieuwde Volkswagen T-Cross

Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!

BMW 3-serie alleen met automaat

In juli 2024 komt de 3-serie op de markt. Een van de oorzaken van het succes is de grote variatie aan motoren. In totaal blijven er acht diesel- en benzinemotoren beschikbaar (viermaal benzine, viermaal diesel). De 318i met 156 pk is het basismodel. Aan de top van het gamma staan twee M Performance-versies met zescilinder-in-lijnmotoren – als diesel met 340 pk (250 kW) en als benzine met 374 pk. Alle modellen worden uitsluitend aangeboden met een achttrapsautomaat.

BMW 3-serie (2024) krijgt een tweede facelift
BMW 3-serie (2024) krijgt een tweede facelift

BMW 330e actieradius

Het belangrijkste motorische nieuws is vinden we bij de plug-in hybrides. Dankzij een nieuwe batterij heeft de BMW 330e nu een bruikbare energiecapaciteit van 19,5 kWh – een verdubbeling. Dit moet de elektrische actieradius opstuwen tot nét boven de 100 kilometer.

Van buiten zie je eigenlijk geen verschillen. De grote (of moeten we zeggen 'monsterlijke') grille blijft de 3-serie dus nog steeds bespaard. Er zijn twee nieuwe kleuren, Arctic Race Blue Metallic en Fire Red Metallic, evenals nieuwe optionele 19-inch lichtmetalen velgen. Een onzichtbare wijziging vind je bij het onderstel; de achterste dempers zijn steviger afgestemd, maar dat levert volgens BMW juist meer comfort op.

BMW 3-serie (2024) krijgt een tweede facelift

Prijs nog niet bekend

Ook binnenin werd hier en daar wat veranderd. Het aantal fysieke knoppen is verminderd en meer functies worden nu via het touchscreen bediend. Daarnaast heeft de 3-serie een nieuw tweespaaks stuur. Over de prijzen houdt BMW de lippen nog stijf op elkaar.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties