Renault Symbioz (2024) volgt na bijna 60 jaar deze beroemde Renault op (prijs nu bekend)

Renault Symbioz (2024) volgt na bijna 60 (!) jaar deze beroemde Renault uit de vorige eeuw op

Renault maakt de laatste tijd slim gebruik van zijn rijke verleden en doet dit nu ook met de nieuwe Renault Symbioz, een SUV in het C-segment. Want die volgt een Renault op die in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw zijn gloriedagen beleefde. Update 23/05: de prijzen zijn bekend, houd je aandacht erbij, want Renault heeft inmiddels een woud aan SUV's. 

Renault noemt de nieuwe Renault Symbioz een 'voiture à vivre'. Grof vertaald: een auto om mee te leven. De eerste Renault die onder dezelfde, door Renault bedachte, categorie valt, was de Renault 16 die in 1965 gepresenteerd werd. Nu, bijna 60 jaar later, heeft Renault eindelijk zijn opvolger klaar, deze Symbioz. Geintje natuurlijk, het heeft geen 60 jaar geduurd om de compacte middenklasse SUV te ontwikkelen. 

Renault Symbioz (2024) volgt na bijna 60 jaar deze beroemde klassieke Renault op
Renault Symbioz (2024) volgt na bijna 60 jaar deze beroemde klassieke Renault op

Renault Symbioz <-> Renault 16

Toch linkt Renault de Symbioz rechtstreeks aan de Renault 16, die met een productieaantal van bijna 1,9 miljoen exemplaren een groot succes was. De 16 was de eerste 'berline' met een grote achterklep. Bijzonder was de verschuifbare achterbank die je ook kon verwijderen. Het interieur kon je omtoveren tot een slaapplaats voor twee volwassenen en de bagageruimte was flexibel in te delen. Nu is dat heel normaal, maar in die tijd was het nog zeldzamer dan een Fransman die tijdens het ontbijt een Kaiserbrötchen nuttigt.

Met onze wekelijkse nieuwsbrief ben je als eerste op de hoogte van de prijzen van de Renault Symbioz.

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Renault Symbioz (2024) volgt na bijna 60 (!) jaar deze beroemde Renault uit de vorige eeuw op
Renault Symbioz (2024) volgt na bijna 60 (!) jaar deze beroemde Renault uit de vorige eeuw op
Renault Symbioz (2024) volgt na bijna 60 (!) jaar deze beroemde Renault uit de vorige eeuw op

Hybride Renault Symbioz vervangt twee modellen

Waar de Renault 16 een nieuw type auto was, is zijn opvolger dat niet. De Renault Symbioz is niets meer of minder dan een hybride SUV. Al heeft-ie ook wat weg van een stationwagon die hoger op zijn wielen staat. Maar de Symbioz komt dan ook in de plaats van de Clio Estate en Megane Estate. Consumenten willen immers geen stationwagon meer, maar een SUV. 

Met een lengte van 4,41 meter zit de Symbioz tussen de Renault Captur en de Renault Austral in. Een SUV in het C-segment dus, of Golf-segment zoals ook wel eens wordt gezegd. Maar de Renault Scenic dan?, horen we je hardop denken. Die is elektrisch geworden en ziet Renault als een andere klasse. De wielbasis van de Symbioz bedraagt 2,63 meter (Scenic: 2,78 m.). 

“De achterbank is neerklapbaar en verschuifbaar (16 cm)”

Aanpasbaar interieur

Net als bij de Renault 16 zijn het interieur en de bagageruimte van de Symbioz aan te passen. De achterbank is neerklapbaar (60/40) en verschuifbaar, over een afstand van (toeval of niet) 16 centimeter. Maar je kunt de bank niet op het trottoir achterlaten zoals bij zijn beroemde voorganger. 

De bagageruimte heeft een inhoud van 624 liter. Maar let op: dat is met de achterbank helemaal naar voren waarbij de beenruimte achter minimaal is. Wil je meer beenruimte en schuif je de achterbank in zijn achterste stand, dan kan er 492 liter aan bagage mee.

Actie
De vernieuwde Volkswagen Golf
De vernieuwde Volkswagen Golf

Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!

Renault Symbioz (2024) volgt na bijna 60 (!) jaar deze beroemde Renault uit de vorige eeuw op
Renault Symbioz (2024) volgt na bijna 60 (!) jaar deze beroemde Renault uit de vorige eeuw op
Renault Symbioz (2024) volgt na bijna 60 (!) jaar deze beroemde Renault uit de vorige eeuw op

Vertrouwd dashboard

Het dashboard van de Renault Symbioz is traditioneler van opzet dan dat van de Scenic en voorzien van een centraal, verticaal geplaatst 10,4-inch touchscreen. Het digitale instrumentarium meet 10,3 inch. Vanaf de uitvoering techno is het openR link-multimediasysteem met geïntegreerde Google-diensten standaard. Het systeem biedt ook Android Auto en Apple CarPlay, beide zowel draadloos als via een kabel. 

“Renault geeft een gemiddeld verbruik op van 4,6 l/100 km (1 op 21,7) ”

145 pk sterke hybride met twee elektromotoren

De hybride aandrijflijn van de Renault Symbioz heeft een gecombineerd vermogen van 145 pk. Hij bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor, twee elektromotoren (35 kW en een startgenerator van 18 kW) en een automatische transmissie zonder koppeling. De batter is 1,2 kWh groot. Je vindt dezelfde tamelijk complexe aandrijflijn ook in de Renault Clio. Renault geeft een gemiddeld verbruik op van 4,6 l/100 km (1 op 21,7) en claimt dat je in stadsverkeer tot 80 procent van de tijd elektrisch kunt rijden.

Renault Symbioz prijs 

Inmiddels heeft Renault de prijzen van de Symbioz vrijgegeven. De hybride SUV is leverbaar vanaf 36.490 euro. Dat is 4500 euro meer dan de eveneens nieuwe, maar kleinere Renault Captur met dezelfde aandrijflijn. De prijzen van de iets langere (5,7 cm), maar volledig elektrische Renault Scenic starten bij 42.470 euro (170 pk).

Dan heb je ook nog de Renault Austral, die kost minimaal 39.190 euro. Dit is echter een mild hybride met 130 pk en is bijna 10 cm langer dan de Symbioz. Alle vier de genoemde modellen zijn een SUV, dus we snappen het als je inmiddels een beetje de kluts bent kwijtgeraakt.

Renault doet er nog een schepje verwarring bovenop, want je hebt ook nog de Renault Arkana, zes centimeter langer dan de Austral en 15,5 centimeter langer dan de Symbioz. En toch is-ie met een vanafprijs van 35.190 euro goedkoper dan de Symbioz. Met dezelfde aandrijflijn. Schiet ons maar lek.    

Hoe dan ook, de prijzen van de Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 zijn als volgt: 

  • Techno - 36.490 euro  
  • Esprit Alpine - 38.690 euro 
  • Iconic - 39.320 euro 
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties