Dit zijn de 10 goedkoopste auto’s van 2024
Bestaan er nog wel goedkope auto's? En zo ja, wat is de goedkoopste auto van Nederland? Een goede vraag, waarop het antwoord regelmatig verandert. Prijzen worden gewijzigd, modellen gaan en komen. Lees alles over de 10 goedkoopste nieuwe auto's van 2024 van dit moment.
1. Goedkoopste auto 2024: Mitsubishi Space Star (17.490 euro)
Het lijkt wel alsof Mitsubishi zelf vergeten is dat de Mitsubishi Space Star nog in Nederland geleverd wordt. Het model stamt uit 2013 en in de autowereld komt dat overeen met een honderdjarige. Het uiterlijk is daardoor wat gedateerd en het dashboard zelfs antiek, maar de Space Star is verder zo onopvallend dat niemand aanstoot aan hem neemt.
Maak je over de kwaliteit van dit Japanse model geen zorgen, daarmee zit het wel snor. Doe je dat toch, dan is het een fijn idee dat Mitsubishi je acht jaar garantie geeft. En waar je buurman zijn nieuwe suv met 21-inch wielen stoepranden en parkeergarages haat, parkeer jij je Space Star met 14-inch stalen velgen in elk klein vakje.
Op dit moment is de Mitsubishi Space Star nog altijd de goedkoopste auto van Nederland, alleen is de Entry-versie die je voor dit geld krijgt, vrij karig uitgerust. Hij mist bijvoorbeeld airconditioning. Daarom is het goed nieuws dat Mitsubishi tijdelijk 750 tot 1000 euro voordeel weggeeft op de wat luxere uitvoeringen.
2. Dacia Sandero (17.500 euro)
Wij Nederlanders zijn een vreemd volkje. In heel Europa staan we bekend als zuinig, met als symbool van ons calvinisme de kleffe lunchboterhammen die we elke dag thuis smeren. Des te gekker is het dat de op één na goedkoopste auto van Nederland helemaal niet zo populair is. In 2023 stond de Dacia Sandero bijvoorbeeld op de allerlaatste plaats in de top 50.
Waarom de goede, goedkope, best ruime, prima afgewerkte en prettig rijdende auto bij ons geen hardloper is, blijft een raadsel. De TCe 100
Eco-G op lpg is de meest betaalbare Sandero. En dan heeft-ie, in tegenstelling tot de goedkoopste Space Star, wel airconditioning aan boord. Ook de prijs van de
TCe 90 (19.985 euro) is schappelijk. Voor een opgestoerde Sandero Stepway vraagt de dealer minstens 20.500 euro. En om alle
vooroordelen nog meer in de war te schoppen: in bourgondisch en
autominnend België staat de Sandero wél in de top 5.
3. Fiat Panda Hybrid (18.640 euro)
Fiat heeft een patent op stokoude modellen. Eind 2011 werd de autopers uitgenodigd om met de nieuwe Fiat Panda door Napels te rijden. Wie de dollemansrit in het chaotische Napolitaanse verkeer zonder kleurscheuren was doorgekomen, was toch wat teleurgesteld. Met name het knorrige tweecilindertje viel tegen.
In 2020 kreeg de Panda pas de fijne motor die hij al eerder had verdiend. Sindsdien is hij leverbaar als Hybrid met 70 pk. Inmiddels is de grotere, splinternieuwe elektrische Panda onthuld, maar Fiat kennende blijft de huidige nog jaren in de prijslijst.
4. Dacia Spring (18.950 euro)
De goedkoopste elektrische auto in de top 10 van 2024 is de Dacia Spring.
Maar sinds kort is-ie niet meer de enige EV in dit lijstje ... Sinds de facelift in het voorjaar van 2024 kost de Spring 18.950 euro. Met
aftrek van SEPP-subsidie betaal je zelfs maar 16.000 euro en
daarmee is hij eigenlijk nog goedkoper dan de MItsubishi Space Star.
Je moet niet verwachten dat je de stoplichtsprints wint met de Spring. De topsnelheid is met 125 km/h acceptabel, maar de sprint van 0 naar 100 km/h in 19,1 seconden werpt je terug naar de jaren zeventig.
Ook de opgegeven actieradius van 230 kilometer en de snellaadtijd van 56 minuten (0 naar 80 procent) imponeren niet echt. Maar, zegt Dacia dan, de meeste mensen kopen een Spring als tweede auto en rijden er alleen mee naar de school van de kinderen en naar de AH XL. De gebruikskosten zijn nihil en je zit een stuk comfortabeler dan in een brommobiel, en die zijn vreemd genoeg nauwelijks goedkoper. Dan liever de Spring!
De Spring is een uitzondering, maar elektrische auto’s zijn relatief duur. Dit zorgt ervoor dat minder mensen overstappen op elektrisch rijden. Private lease kan dit probleem wegnemen. Bekijk ook de vijf beste private lease deals voor een elektrische auto.
5. Kia Picanto (18.995 euro)
Een volle Kuip of Amsterdam Arena is niet genoeg om alle kopers van de vorige Picanto-generatie (2017) te herbergen, zelfs niet als ze allemaal hun eventuele partner of gezin thuislaten. De teller staat op meer dan 60.000. Stoppen op je hoogtepunt? Veel artiesten en filmsterren doen het niet, maar deze zeer succesvolle Picanto gaf in het vroege voorjaar van 2024 de pijp aan Maarten.
Al is de nieuwe Kia Picanto eigenlijk een verbouwde versie van de oude, want hij moet het doen met hetzelfde onderstel en dezelfde trage motor met 63 pk, die hulp krijgt van turbo noch elektromotor. Vooral de veiligheidsfeatures en de multimediamogelijkheden werden uitgebreid. Toch werd hij maar 500 euro duurder en daarmee blijft de nieuwe Picanto in de top 10 van goedkoopste auto's staan.
De Picanto is ook de populairste private-leaseauto van Nederland. Vanwege deze private lease aanbieding is het vanaf vandaag ook de goedkoopste auto uit onze private lease vergelijker. Vanaf 249 euro private lease je de Kia Picanto via Auto Review.
6. Leapmotor T03 (19.900 euro)
Leapmotor? Ja, inderdaad, weer een nieuw Chinees merk! Al geeft deze elektrische Leapmotor T03 ook een Europees tintje. Hij wordt namelijk gebouwd in de Poolse fabriek waar tot voor kort de Fiat 500 van de band rolde. Dat kan omdat Stellantis, het moederconcern van Fiat nauw met Leapmotor samenwerkt.
Overigens heeft de T03 de (niet-elektrische) Fiat 500 niet alleen uit de fabriek gejaagd, maar ook van onze lijst van goedkope auto's, want de 500 is niet meer nieuw te bestellen. Wel zijn er nog voorraadmodellen verkrijgbaar.
Maar terug maar de Leapmotor T03. Hij is nog geen 1000 euro duurder dan de Dacia Spring, en daar krijg je een hoop voor terug. Ruim twee keer zoveel vermogen bijvoorbeeld: 95 pk vs. 44 pk voor de goedkoopste Spring. Daarnaast heeft de Leapmotor T03 een grotere accu en dus meer actieradius (265 vs. 220 km). Nog twee voordelen van de Leapmotor: hij heeft een luxer aangekleed interieur en een uitgebreidere standaarduitrusting. In zijn nadeel spreekt de veel kleinere kofferbak (210 liter vs. 308 in de Spring).
7. Hyundai i10 (20.295 euro)
Om te zeggen dat niemand de Hyundai i10 ziet staan, gaat wat ver. Maar vergeleken met de Kia Picanto - even groot en van hetzelfde autoconcern - is de i10 bij ons nooit een hoogvlieger geweest. Motorisch zijn beide auto's identiek en ze delen veel onderdelen. Misschien dat Kia de meeste kudo's scoort met zeven jaar garantie, al is de vijf jaar van Hyundai ook niet karig.
Wij vinden het uiterlijk van de i10 niet onaardig, maar de basismotor
met 63 pk is wel erg traag. Leuk wordt het eigenlijk pas met de 90 pk
sterke 1.0 T-GDI. Maar die kost dan weer meteen 25.845 euro.
8. Toyota Aygo X (20.495 euro)
Wie denkt dat een stadsautootje niet veilig is, kan met een gerust hart en zonder de rozenkrans te bidden in een Toyota Aygo X stappen. Allereerst is-ie is 23 centimeter langer dan de oude Aygo die je nog steeds op elke straathoek ziet.
Toyota is ook zeer gul met de veiligheidsuitrusting en levert de Aygo X standaard met adaptieve cruisecontrol (inclusief spoorassistent), verkeersbordherkenning en automatisch grootlicht. Verder worden voetgangers (overdag en bij duisternis) en fietsers (overdag) door camera's herkend. Een radio had de goedkoopste Aygo X aanvankelijk niet, maar inmiddels is ook een multimediasysteem standaard.
9. Citroën C3 (21.690 euro)
Met een vanafprijs van 21.690 euro is de nieuwe Citroën C3 nauwelijks duurder dan z'n voorganger. Toch is-ie ruimer, comfortabeler én krachtiger. En doordat z'n ontwerpers hem zo'n 10 centimeter de hoogte in hebben geschopt, is het geen reguliere hatchback meer, maar een compacte crossover.
Voordeel van de Citroën C3 in dit gezelschap, is zijn relatief krachtige turbomotor van 100 pk. Nadeel is de wel erg karige uitrusting van de basisversie You. Met het optionele Pack Plus heb je echt een veel leukere auto, met onder meer lichtmetalen wielen, dakrails en wél een multimediascherm in plaats van die knakige telefoonhouder. Maar ja, voor een C3 You met Pack Plus presenteert de dealer je ook meteen een prijskaartje van 24.200 euro ...
10. Suzuki Swift (21.695 euro)
Toen we de eerste foto's van de nieuwe Suzuki Swift zagen, moesten we even naar adem happen. Maar dat was vast niet wat de ontwerpers voor ogen hadden toen ze het hadden over breathtaking design. Ook bij de test van de Suzuki Swift vonden we hem niet moeders mooiste, maar hij bleek wél opvallend licht en betaalbaar.
De slimme motortechniek (1.2 mild hybrid driecilinder met 83 pk) en het lage gewicht maken de Swift tot een van de zuinigste handgeschakelde benzineauto's op de markt. Bovendien krijg je zes jaar garantie. Daarmee is de Suzuki Swift een welkome aanvulling in het uitdunnende en steeds duurder wordende B-segment.