Ja, de MG3 Hybrid (2024) is goedkoper dan de Toyota Yaris en Renault Clio
Zeg je hybride, dan zeg je Toyota. Maar nu komt MG met de MG3 Hybrid, een concurrent van de Toyota Yaris en Renault Clio. Voordeel: hij is sneller en heeft meer vermogen. Nadeel: hij is minder schoon en minder zuinig. Toch is de kans op succes groot aangezien MG de prijs laag houdt.
Toyota predikt al jaren het hybride-evangelie. Daar stonden ze lange tijd behoorlijk alleen in, vooral bij de wat kleinere modellen. In 2020 stortte Renault zich er ook vol overgave op en kwam de Clio Hybrid op de markt. Nu krijgen de Yaris en Clio concurrentie uit China. De MG3 Hybrid wordt niet alleen sneller, maar ook goedkoper.
De MG3 Hybrid heeft een elektromotor die 136 pk levert. Puur op deze motor kan de MG elektrisch rijden tot een snelheid van 80 km/h. Samen leveren de elektromotor en 1,5-liter benzinemotor 192 pk. Vergeleken daarmee hebben de Renault Clio (145 pk) en Toyota Yaris (115 of 130 pk) het nakijken. Sprinten naar 0 naar 100 km/h is voor de MG3 een fluitje van een cent; hij klaart de klus in 8 seconden.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
MG3 met drietraps automaat
Heel opvallend: de MG3 krijgt een automaat met maar drie versnellingen. Dat klinkt ouderwets, maar toch zweert MG dat de bak soepel en verfijnd schakelt. Het lijkt een sneer naar de loeiende CVT-transmissie die Toyota altijd gebruikt voor zijn hybride modellen. De Renault Clio heeft een ingewikkelde transmissie met acht versnellingen, die regelmatig met elkaar ruziën.
Het verbruik van de MG3 is 4,4 l/100 km (1 op 22,7). Best zuinig, maar de Toyota Yaris is nog altijd heer en meester. De krachtigste Yaris Hybrid 130 verbruikt 4,2 l/100 km (1 op 23,8), terwijl de 115 pk sterke Yaris Hybrid zelfs tevreden is met 3,8 l/100 km (1 op 26,3). Ook de Clio Hybrid is nipt zuiniger dan de MG (4,3 l/100 km; 1 op 23,2).
Nieuwe technologie
Net als de grotere elektrische MG4, wordt de MG3 leverbaar in drie versies: Standard, Comfort en Luxury. Het dashboard wordt gedomineerd door een touchscreen van 10.25 inch, maar eronder zijn ook echte knoppen aangebracht voor de belangrijkste functies. Airco, een navigatiesysteem, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera zijn standaard.
Ook veiligheidssystemen zoals een spoorassistent, lane departure warning, adaptieve cruisecontrol, botswaarschuwing en een file-assistent zijn op elke MG3 Hybrid aanwezig.
Prijs MG3 Hybrid: vanaf 22.769 euro
MG zag de prijzen van de Toyota Yaris 1.5 Hybrid en Renault Clio E-Tech Hybrid 145 en dacht: dat moet goedkoper kunnen. Beide modellen beginnen bij 26 mille en de MG3 Hybrid duikt eronder met een basisprijs van 22.769 euro.
MG3 Hybrid uitvoeringen
- Standard - 22.769 euro
- Comfort - 24.269 euro
- Luxury - 25.769 euro
Upgraden van de Standard naar de Comfort (+1500 euro) doe je voor de 16-inch lichtmetalen wielen, de verwarmde buitenspiegels, de regensensor en de startknop.
Voor nog eens 1500 euro extra spring je van Comfort naar Luxury en krijg je stoel- en stuurverwarming, krachtige LED-koplampen, dodehoekwaarschuwing en een 360-gradencamera.
De boot met de eerste lading MG3's arriveert begin mei en een paar weken later staan die auto's bij de dealer. MG geeft 7 jaar of 150.000 kilometer garantie.
MG3 Hybrid specs
- Benzinemotor: 1.5-liter viercilinder (Atkinson cycle)
- Vermogen: 102 pk
- Koppel: 128 Nm
- Vermogen elektromotor: 136 pk
- Koppel elektromotor : 250 Nm
- Gecombineerd vermogen: 192 pk
- Versnellingsbak: drietraps automaat
- Batterijcapaciteit: 1.83 kWh – 350V
- Aandrijving: voorwielen
- Topsnelheid: 170 km/h
- 0-100 km/h: 8,0 s
- 80-120 km/h : 5,0 s
- CO2-uitstoot: 100 g/km
- Brandstofverbruik: 4,4 l/100 km (1:22,7)
- Hoogte: 1502 mm
- Lengte: 4113 mm
- Breedte: 1797 mm
- Wielbasis: 2570 mm
- Leeggewicht: 1285 kg
- Kofferruimte: 293 l
- Aantal zitplaatsen: 5
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.