Met deze auto wil Renault nostalgische EV-haters over de streep trekken

Met deze auto wil Renault nostalgische EV-haters over de streep trekken

Terwijl de nieuwe elektrische Renault 5 schittert in Zwitserland, is de nieuwe Renault 4 bezig met zijn Zweedse sneeuwexamen. Of hij meteen met vlag en wimpel slaagt, is onduidelijk. Wel zien we dat Renault vasthoudt aan het retro-uiterlijk van het studiemodel uit 2023.

Als elektrische auto’s geen emotie oproepen met hun geluid, moeten we maar extra op het gemoed spelen met het uiterlijk. Dat lijkt de gedachte van Renault, dat nu voor zijn tweede nieuwe elektrische model op rij diep in zijn historie duikt.

Mis geen nieuwtje over de nieuwe Renault 4 en houd onze gratis nieuwsbrief in de gaten!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

De vernieuwde Volkswagen T-Cross
De vernieuwde Volkswagen T-Cross

Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!

Na de reïncarnatie van de Renault 5 dit jaar, volgt in 2025 de 21ste-eeuwse Renault 4. Het concept werd iets meer dan een jaar geleden getoond in Parijs, en deze spionagefoto's laten zien dat Renault grotendeels vasthoudt aan het uiterlijk.

Veranderingen Renault 4

We zeggen grotendeels, omdat er wel een paar duidelijke veranderingen zijn. Het studiemodel heette 4EVER Trophy, en had heeft enorm brede spatborden, woeste sidebars en een imperiaal met daarop een reservewiel. Daarmee maakte Renault een knipoog naar de succesvolle deelname van de aloude Renault 4 aan de Parijs-Dakar Rally. Daarin haalde het brave gezinsautootje in de herfst van zijn carrière een tweede (1979) en derde plaats (1980) in zijn klasse.

Met deze auto wil Renault nostalgische EV-haters over de streep trekken
Met deze auto wil Renault nostalgische EV-haters over de streep trekken

Het prototype op onze spionagefoto’s gooit de associaties met het rallygebeuren overboord. De auto ziet er veel smaller uit en lijkt meer te focussen op alledaags asfalt.

Elektrische Renault met retrolooks

Afgezien daarvan is de retrolook nog altijd zeer herkenbaar. Vooral de lijnen van de vier portieren en de zijruiten zijn onmiskenbaar Renault 4. tenminste, we gaan ervan uit dat het derde zijrijtje er gewoon komt en niet afgeplakt blijft zoals op het gecamoufleerde model. Maar ook de platte neus en de bijna volledig vlak lopende, horizontale motorkap zijn gehandhaafd.

Met deze auto wil Renault nostalgische EV-haters over de streep trekken
Met deze auto wil Renault nostalgische EV-haters over de streep trekken

Net als de moderne, led-interpretatie van de ouderwetse ronde koplampjes en de staande achterlichten met afzonderlijke ‘bolletjes’. De vierspaaks wielen zijn zowel qua maatvoering als ontwerp een stuk ingetogener dan de cyberpunk-pizzaborden van de concept-car.

Met deze auto wil Renault nostalgische EV-haters over de streep trekken
Met deze auto wil Renault nostalgische EV-haters over de streep trekken

Renault 4 en Renault 5 op hetzelfde platform

De Renault 4 krijgt hetzelfde CMF-BEV-platform als de Renault 5, maar wordt waarschijnlijk als crossover-achtige bóven de 5 gepositioneerd. En gezien het studiemodel, heeft Renault ook nog wel een paar extra stoere uitrustingsniveaus in gedachten. Zelfs een extra elektromotor en vierwielaandrijving behoren tot de mogelijkheden. Voeg iets meer bodemvrijheid, kunststof zi9jpanelen en spatbordverbreders toe en je windt de SUV-fans om je duim.

Met deze auto wil Renault nostalgische EV-haters over de streep trekken
Met deze auto wil Renault nostalgische EV-haters over de streep trekken

Als je denkt dat Renault twee retromodellen voorlopig wel genoeg vindt, dan heb je het waarschijnlijk mis. Want er zit waarschijnlijk ook een compacte EV volgens het aloude Twingo-concept in de koker. Die lijkt dan weer en plekje ónder de elektrische Renault 5 in het gamma te krijgen, al gaat Renault ze misschien ook wel naast elkaar voeren. Wordt vervolgd!

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Met deze auto wil Renault nostalgische EV-haters over de streep trekken
Met deze auto wil Renault nostalgische EV-haters over de streep trekken
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties