3 signalen dat jij rijdt op gevaarlijke autobanden
Volgens RAI Vereniging rijdt één op de twintig auto’s in Nederland op gevaarlijke banden. Dat is vragen om problemen. Zo herken je gevaarlijke autobanden.
Hoe kan het gebeuren dat in ons land ongeveer een half miljoen auto’s rondrijden waarvan minimaal één band aan vervanging toe is? De steeds langere onderhoudsintervallen van auto’s, aldus RAI Vereniging. 30.000 kilometer is geen uitzondering meer en dus rijdt een auto tienduizenden kilometers zonder dat een professional ernaar kijkt.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Zo kun je gevaarlijke autobanden herkennen
Zelf de staat van je banden controleren is niet moeilijk. Je moet er alleen eventjes de tijd voor nemen en weten waarop je moet letten:
- Zichtbare schade. Dan hebben we het over vervorming van de zijwang, insnijdingen en verouderingen als droogtescheurtjes. Beschadigde banden zijn gevoeliger en kunnen daardoor sneller lek raken.
- Weinig profiel. Voor banden geldt een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter. Bij de apk-keuring wordt vanaf 2,5 millimeter het advies gegeven de banden te laten vervangen.
- Leeftijd. Wat betreft de ouderdom van de banden wordt vanaf 10 jaar het advies gegeven de banden preventief te laten vervangen. Vaak zie je ook dat het rubber is uitgedroogd (haarscheurtjes). Ook is het rubber vaak te hard geworden, waardoor de banden te weinig grip hebben. Dat de profieldiepte nog voldoende is, betekent dan ook niet dat een oude band nog veilig is.
De productiedatum van een band staat vermeld met vier cijfers: weeknummer en jaartal. Dit heet ook wel de DOT-code. Zie je ‘0512’ staan, dan komt die band uit week 5 van 2012. Dat is twaalf jaar geleden. Vervangen dus. De band op de bovenstaande foto is nog lang niet bejaard (1322).
Smaken deze tips naar meer? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.