Volgens Volvo wordt dít jouw Volvo EX30
Volvo denkt in 2024 potten te gaan breken met de nieuwe Volvo EX30. De Nederlandse importeur verwacht er zo'n 10.000 te verkopen. Ook denken ze bij Volvo Nederland te weten hoe jij jouw Volvo EX30 gaat configureren. Eens? Of maak jij liever je eigen keuzes?
De Volvo EX30 wordt leverbaar in vijf carrosseriekleuren en er is keus uit drie aandrijflijnen, drie uitrustingsniveaus en vier interieurstijlen. Anders dan veel andere merken, slaat Volvo je niet om de oren met talloze accessoirepakketten. Dat houdt de boel lekker overzichtelijk.
Kleuren Volvo EX30
Zoals veel fabrikanten, geeft Volvo de carrosseriekleuren prachtige Engelse namen: Vapour Grey, Crystal White, Onyx Black, Cloud Blue en Moss Yellow. In gewonemensentaal zijn dat metallic grijs, parelmoer wit, metallic zwart, lichtblauw en geel. Vapour Grey is de standaardkleur, voor de overige tinten betaal je een meerprijs van 795 euro. Verder is de gele lak niet te combineren met de basisuitrusting Core.
Aandrijflijnen Volvo EX30
De basisversie van de Volvo EX30 is de Single Motor met een batterij van 51 kWh (bruto), een vermogen van 272 pk en een WLTP-bereik van 344 kilometer. Vanafprijs met de Core-uitrusting: 36.795 euro.
De middelste versie van de E30 is de Single Motor Extended Range met een accupakket van (bruto) 69 kWh, eveneens 272 pk en een opgegeven actieradius van 471 tot 476 kilometer. Uitgevoerd als Core kost deze Volvo EX30 41.495 euro.
Blijf op de hoogte over de Volvo EX30 met onze gratis nieuwsbrief!
Aan de bovenkant van het EX30-spectrum zit de Twin Motor Performance. Hij heeft hetzelfde accupakket als de Single Motor Extended Range, maar zijn twee elektromotoren leveren samen niet minder dan 428 pk! Dit powerpack levert Volvo standaard met de Plus-uitrusting. Dat levert een factuur op van 49.995 euro.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
De keuze van de Nederlandse EX30-klant
Volvo is ervan overtuigd dat ruim driekwart van de Nederlandse EX30-klanten voor de middelste aandrijflijn kiest: de Single Motor Extended Range. En je raadt vast al welke kleur favoriet wordt: naar verwachting gaat 40 procent voor Vapour Grey, oftewel gratis grijs.
Daarna volgen zwart (27 procent), lichtblauw (15 procent) en wit (14 procent). Niet heel verrassend: het uitgesproken Moss Yellow staat onder aan het lijstje (4 procent). En dat terwijl dit de meest Zweedse tint is. De ontwerpers haalden hun inspiratie bij het gele korstmos dat op de rotsen aan de westkust bij Göteborg groeit.
Favoriete uitrusting en opties EX30-rijder
De Plus-uitrusting wordt bij ruim de helft van de Nederlandse EX-rijders (52 procent) favoriet, verwacht Volvo. Ten opzichte van de Core heeft die onder meer een elektrisch bediende achterklep, 19-inch wielen (i.p.v. 18 inch), een premium audiosysteem, automatische klimaatregeling, een zwart dak, zwarte spiegels en een draadloze telefoonoplader.
Vervolgens vinkt 82 procent het Climate Pack aan. Voor 360 euro krijg je dan zowel stoel- als stuurverwarming. In een elektrische auto is dat niet alleen aangenaam, maar ook energietechnisch een slimme keus.
Om het uiterlijk van de EX30 Core af te maken, kiest 52 procent voor extra getint glas achter (395 euro) en 28 procent voegt 20-inch lichtmetalen wielen (670 euro) toe. Het Indigo-interieur met blauwe accenten en denim-inleg is standaard.
Zo ziet jouw Volvo EX30 eruit
Zetten we alles op een rijtje, dan wordt dit de typische Nederlandse Volvo EX30: een Single Motor Extended Range Plus. Met extra's levert dat het volgende kostenplaatje op:
- Consumentenadviesprijs: 44.935 euro
- Climate Pack: 360 euro
- Extra getint glas achter: 395 euro
- Totaal: 45.690 euro
In dat geval ziet jouw EX30 eruit als de auto op de foto boven aan dit artikel.
Dat brengt de consumentenadviesprijs dus boven de subsidiegrens van 45 mille, maar daar mag je de kosten voor het rijklaar maken van de auto (1095 euro) van aftrekken. Onder de streep staat er dus geen 45.690 euro, maar een bedrag van 44.595 euro. Zo kun je alsnog de SEPP van 2950 euro opstrijken. Uiteindelijk betaal je 41.645 euro. Je zou ook het extra getinte glas kunnen verruilen voor 20-inch wielen (670 euro, zie foto hierboven). In dat geval bedraagt het totaal 44.870 euro. Zo komt de auto nog steeds in aanmerking voor de aanschafsubsidie en ben je klaar voor 41.920 euro.
Maar wij hebben een ander voorstel: ga voor de Single Motor Extended Range in het geel (795 euro extra). Dan zit je automatisch aan de Plus-uitrusting vast, inclusief 19-inch wielen. Die zijn groot zat, dus laat die jetsers van 20 inch maar zitten. Klimaatpakketje erbij en je zit op 46.090 euro. Voor de subsidie geldt wederom de prijs zonder de rijklaarmaakkosten. Zo blijf je met 44.995 euro nét onder het maximumbedrag van 45 mille. Na aftrek van de overheidssteun moet je nog 43.140 afrekenen. Maar dan heb je wel de vetste Volvo EX30 van de buurt!
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.