Europese Unie is er klaar mee: onderzoek naar oneerlijke concurrentie Chinese automerken

Europese Unie is er klaar mee: onderzoek naar oneerlijke concurrentie Chinese automerken

Europa worstelt met de nieuwe automerken uit China, die riante staatssteun krijgen om de Europese klanten te verleiden. Maar hoe eerlijk is de concurrentie nog als de auto's onder de kostprijs worden verkocht en dus veel goedkoper worden dan een elektrische Volkswagen of Renault? De EU komt met een onderzoek. 

Het zal je niet ontgaan zijn, Chinese automerken overspoelen de markt met hun elektrische modellen. Aiways, BYD, Lotus, JAC, Lynk & Co, MG, Polestar, Seres, Xpeng, Zeekr: de lijst blijft groeien. Ook de Europese Commissie kreeg er lucht van. 

Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, sprak duidelijke taal in haar jaarlijkse  'state of the union'. “De prijs wordt kunstmatig laag gehouden door enorme staatssubsidies. Dit verstoort onze markt”, zei Von der Leyen. Ze noemde de Chinese praktijken "onaanvaardbaar".

Elektrische auto's onder de kostprijs

Von der Leyen kondigde aan dat de EU een onderzoek gaat beginnen naar de voordeeltjes die de Chinese merken van overheidswege krijgen. Anders dan in Europa, zijn de banden tussen de automerken en de staat innig in China. Driftig strooien de machthebbers in Beijing met subsidies om de prijs van een Chinese elektrische auto zo laag mogelijk te houden; zelfs tot onder de kostprijs.

De vernieuwde Volkswagen T-Cross
De vernieuwde Volkswagen T-Cross

Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!

Europese Unie is er klaar mee: onderzoek naar oneerlijke concurrentie Chinese automerken
Europese Unie is er klaar mee: onderzoek naar oneerlijke concurrentie Chinese automerken
Europese Unie is er klaar mee: onderzoek naar oneerlijke concurrentie Chinese automerken

Niet per se goed nieuws voor BMW en Volkswagen

“Europa staat open voor concurrentie. Niet voor een race to the bottom”, zei Von der Leyen tegen het Europees Parlement. Dit lijkt goed nieuws voor Europese fabrikanten, maar dat is het niet per se. Het onderzoek kan leiden tot Chinees wantrouwen en uiteindelijk zelfs tot een handelsoorlog. En dat is niet in het belang van de Europese economie. Met name voor de Duitse auto-industrie is de omzet in China cruciaal om zwarte cijfers te schrijven. Een handelsoorlog zou slecht zijn voor merken als BMW, Mercedes en Volkswagen. 

Europese Unie is er klaar mee: onderzoek naar oneerlijke concurrentie Chinese automerken
Europese Unie is er klaar mee: onderzoek naar oneerlijke concurrentie Chinese automerken

Dat de EU zo'n oorlog riskeert, geeft aan hoe serieus Von der Leyen de oneerlijke concurrentie neemt. De cijfers bevestigen haar zorgen. Het aandeel van de Chinese auto's in de nieuwverkopen is op dit moment 8 procent. Dat was vorig jaar nog 6 procent en in 2021 4 procent. In twee jaar tijd is het aandeel dus al verdubbeld. 

In China zelf woedt een hevige prijzenoorlog, vanwege een flink afnemende consumentenvraag naar nieuwe auto's.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties