Volkswagen Passat in 2024 alleen nog als Variant en 5 andere weetjes [update: prijzen bekend]

Volkswagen Passat Variant

Vijftig jaar na zijn debuut in 1973, staat de negende generatie van de Volkswagen Passat in de startblokken. Met deze zes weetjes ben je helemaal bijgepraat. De prijzen staan eronder.

1. Alleen als Variant

De Volkswagen Passat lijdt, net als veel andere grote middenklassers, onder de populariteit van de SUV. De vierdeurs sedan keert dan ook niet meer terug. Wanneer de Passat in februari 2024 in de showroom staat, kun je hem alleen als Variant kopen. Het elektrische alternatief voor de Passat is de Volkswagen ID.7. 

2. Met een beetje hulp van Skoda

De Volkswagen Passat wordt samen met de Skoda Superb in dezelfde Tsjechische fabriek gebouwd. Beide modellen delen hun onderstel en motoren. Het tekent de verhoudingen binnen de Volkswagen-groep:  Skoda is in de loop der jaren van het lelijke eendje van Volkswagen uitgegroeid tot een paradepaardje. Inmiddels durven ze in Wolfsburg met een gerust hart de technische leiding van de nieuwe Passat aan de Tsjechen over te laten. De Superb heeft zelfs meer te bieden. Want hij komt niet alleen als stationwagon op de markt, maar ook als vijfdeurs hatchback.

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat Variant
Actie
De vernieuwde Volkswagen T-Roc
De vernieuwde Volkswagen T-Roc

Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!

3. Hybride en plug-in hybride, maar geen elektrische Passat

Net als de Superb, is de Volkswagen Passat te koop met een 1.5 eTSI benzinemotor (mild hybrid met 48 volt startgenerator). Die is standaard gekoppeld aan een zeventraps DSG-transmissie. 

De huidige Passat is al leverbaar als plug-in hybride (218 pk) en dat wordt bij de nieuwe niet anders. Het achtervoegsel GTE verdwijnt, vanaf 2024 heet de stekker-Passat eHybrid. Technisch werd alles anders. De nieuwe plug-in hybride heeft een 1,5-liter benzinemotor in plaats van de tot nu toe gebruikte 1.4. In de transmissie is een elektromotor geïntegreerd. Een nieuwe 19,7 kWh batterij, die met maximaal 50 kW kan worden opgeladen, zorgt voor een elektrische actieradius van 100 kilometer. De Passat eHybrid komt in twee vermogensvarianten, met 204 en 272 pk. Dieselmotoren worden in Nederland niet leverbaar.

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat Variant

4. Passat Variant heeft meer bagageruimte

De nieuwe Passat tikt met zijn lengte van exact 4917 millimeter bijna de 5 meter aan. Er waren tijden dat alleen een Mercedes S-klasse zo lang was. Daarmee is de Passat maar liefst 15 cm gegroeid. De wielbasis nam toe met 5 millimeter, zodat zowel de passagiers voorin als achterin meer ruimte hebben. De inhoud van de bagageruimte is met 40 liter gegroeid tot 690  liter (de PHEV moet het waarschijnlijk met iets minder liters doen). Klap je de achterbank neer, dan beschik je over 1920 liter. Dat is fors meer dan de 1780 liter van het afzwaaiende model.

5. Uiterlijk

Volkswagen is niet het merk van de grote designgebaren en dus is de Passat nog duidelijk als Passat te herkennen. Kies je voor optionele HD Led Matrix-koplampen (met 19.200 micro-leds per koplamp), dan worden de beide lichtunits met elkaar verbonden via een led-strip in de grille. Aan de achterkant volgt de Passat de heersende automode, ook daar zijn de lichten met elkaar verbonden via een led-streep. De Passat is een stuk gestroomlijnder dan zijn voorganger, met een Cw-waarde van 0,25 (oude model: 0,31).

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat Variant

6. Nieuw adaptief onderstel

Het vernieuwde (en optionele) DCC-onderstel heeft 15 verschillende instellingen, variërend van comfortabel tot sportief. Ook voor de ergoActive-voorstoelen moet je bijbetalen. Je krijgt dan wel stoelverwarming én -ventilatie en een massagefunctie. Bovendien zijn ze met echt leer bekleed. Het dashboard wordt gedomineerd door een enorm touchscreen in het midden. Fysieke knoppen lijken te ontbreken en daarin wijkt de Passat af van de nieuwe Skoda Superb. Die heeft ze wel.

Volkswagen Passat (2024) prijzen bekend

De goedkoopste Passat kost 48.990 euro en is een 1.5 eTSI met 150 pk. Maar de plug-in hybride 1.5 eHybrid (vanaf 49.990 euro) is de betere deal, want die wordt standaard geleverd als luxere Business-uitvoering. De 1.5 eTSI is ook verkrijgbaar als Business, maar dan kost-ie 51.990 euro. Oftewel 2000 euro meer.

Dat de Passat PHEV goedkoper is dan de mild hybrid, is te danken aan zijn lage CO2-uitstoot en dus lage BPM-bedrag. Hierdoor slaat de hogere inkoopprijs van pak 'm beet 3500 euro om in een voordeeltje van 2000 euro, allemaal dankzij een BPM-korting van 5 tot 6 mille.

Volkswagen Passat uitvoeringen en prijzen

1.5 eTSI (mild hybrid, 150 pk)

  • Passat – 48.990 euro
  • Business – 51.990 euro
  • Elegance Business – 54.990 euro
  • R-Line Business – 56.990 euro

1.5 eHybrid (PHEV, 204 pk)

  • Business – 49.990 euro
  • Elegance Business – 52.990 euro 
  • R-Line Business – 54.990 euro

1.5 eHybrid (PHEV, 272 pk)

  • Elegance Business – 54.990 euro 
  • R-Line Business – 56.990 euro
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties